Režie:
Alfred HitchcockScénář:
Ernest LehmanKamera:
Leonard J. SouthHudba:
John WilliamsHrají:
Karen Black, Bruce Dern, Barbara Harris, William Devane, Ed Lauter, Katherine Helmond, Warren J. Kemmerling, William Prince, Nicholas Colasanto (více)Obsahy(2)
Černá napínavá komedie Alfreda Hitchcocka o tom, co všechno se může stát, když se bohatá žena rozhodne najmout podvodníčka a falešnou spiritualistku, aby našli jejího nezvěstného synovce. Bruce Dern a Barbara Harris se zde představí jako mazaný pár švindlířů snažící se obrat starou lady o pěknou hromádku peněz tím, že najdou jejího ztraceného dědice (William Devane). Mezitím zlodějský klenotník (Devane) a jeho krásná přítelkyně (Karen Black) unesou řeckého rejdařského magnáta kvůli výkupnému. Všichni se tak ocitají v nezastavitelném kolotoči záhad, vražd a chaosu, ve kterém se střídá napětí s báječnou zábavou. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (81)
Klasická detektivka je vážná, napínavá, zločinec vždy rafinovaný a detektiv geniální. Postupně se však, myslím tak od šedesátých let, začaly v literatuře prosazovat detektivky nového typu. Zápletka je často postavená na náhodě, omylu, nedorozumění. Vzniká prostor i pro humor. --- Takovou detektivku natočil v roce 1976 Hitchcock. Je to vzhledem k době i režisérovu zavedenému renomé docela odvážný počin. Ale zdá se mi, že už tehdy byly k dispozici i originálnější předlohy. ()
Jak zde bylo řečeno, nejedná se o typický Hitchcockův film, například není zde jediný čistě kladný hrdina (Jamse Stewarta tu opravdu nenajdete) Ovšem jedná se o perfektní thriller ve stylu bratří Coenů (=D), divák celou dobu ví, jak to je a směje se absurditám, co provádějí hrdinové, kteří netuší. (Narážím např. na Fargo nebo Zbytečnou krutost.) Bavil jsem se skvěle. ()
Poslední Hitchcock je po všech směrech určen hlavně skalním. I těm ale asi nebude takhle skoro dvouhodinová šaráda čtyř lehce neduchaplných postav zcela po chuti. Výchozí a nepřehlédnutelné je od počátku to srovnání z poručíkem Columbem. Je po všech stránkách, typická hudba, typické prostředí, dokonce i způsob snímání. Není to vyloženě špatně, minimálně důkaz toho, že Hitchcock dovedl i po padesáti letech aktivní kariéry, kdy se nesčetněkrát měnilo vnímání toho, jak dělat film, stále ovládal a měl v ruce televizní standart. Prohánět mladé dravce už prostě nestačil. U Rodinného spiknutí mě asi nejvíc otrávil začátkem, nepřehledná a otravná nuda, kterou korunuje hrozná Barbara Harris (zabít málo). Téma není špatné a postupně dobře vrcholí, zamlouval se mi Bruce Dern, měl vizáž Pierra Richarda a stejně tak se i choval. Je to mimochodem příjemné, že se tu nedělá přehnaná věda, některé vtípky jsou fajn. Jen kvalitní scény k pamatování hodně schází, ten efekt "jedu v autě a brzdy v tahu" byl spíš roztomile Fantomasovský než napínavý. A nakonec proč ne, možná to tak Hitchcock skutečně chtěl, stydět se určitě nemá za co. P.S. - Vždycky mě fascinuje, jak se dokáže mistr zábavně vklínit do svých filmů, v tomhle opravdu neměl sobě rovného. ()
Možno je Rodinné spiknutie trochu slabší film, ako tie najlepšie režisérove kúsky, na druhú stranu ale podľa mňa patrí k tým najzábavnejším a najnapínavejším. Mix vzťahovej komédie a hard core thrilleru myslím funguje celkom dobre, ako aj paralelné a spájajúce sa dve línie s dvoma vtipnými mileneckými pármi. Nakoniec sú tu tie páry tri. Osobne ma asi najpamätnejšia scéna na serpentínach zaujala z celého filmu najmenej, film rozhodne nestavia na akcii a toto intermezzo bolo skôr narušením konceptu. Ale celkovo aj vďaka nižším očakávaniam spokojnosť a výborná zábava. ()
Hitch naposledy a naivita rovněž. Vzhledem k době vzniku filmu jsem očekával menší procento naivity, bohužel i zde některé rádoby dramatické situace vykouzlí úsměv na tváři. V dílech ze 40. či 50. let to lze akceptovat, tady nikoliv. Příběhu nechybí jistá dávka nevšednosti a určitého napětí. Postavy jsou přesvědčivé a humorné gagy též. "Noirového" Hitchcocka mám však raději. ()
Galerie (61)
Zajímavosti (11)
- Natáčení muselo být odloženo kvůli Hitchcockovým zdravotním problémům. Před zahájením musel být Hitchcockovi zaveden srdeční stimulátor. Byl také na operaci tlustého střeva a odstranění ledvinového kamene. (ČSFD)
- Snímek vycházel z románu „The Rainbird Pattern“ Victora Canninga. Hitchcock požádal Anthonyho Shaffera, jestli by mohl napsat scénář, ale Shaffer to odmítl. Ernest Lehman souhlasil, i když navzdory určitým pochybám o příběhu. Místo děje románu bylo pozměněno a prostředí Kalifornie nahradil anglický venkov. [Zdroj: Vždyť je to jen film] (Pavlínka9)
- John Williams získal ponuku na skladanie hudby na základe jeho úspechu s Čeľusťami (1975). Hitchcock bol prítomný v štúdiu počas celého nahrávania hudby a ponúkal Williamsovi nové nápady, kde hudbu umiestniť. (Tvrdolín Veliký)
Reklama