Reklama

Reklama

Letecký konstruktér Robert Cummings je svědkem nacistického atentátu na továrnu, ve které pracuje. Během výbuchu je zabit Robertův nejlepší přítel a on sám je obviněn ze sabotáže. Aby očistil své jméno, vydává se na neúprosný hon napříč celou zemí, který vyvrcholí v závěrečném souboji na vrcholku sochy Svobody. Hitchcockův první film pouze s americkým obsazením uhání dopředu závratnou rychlostí skrze atmosféru strachu, z níž jde mráz po zádech, a představuje tak hotové mistrovské dílo napětí. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Recenze (85)

Cival 

všechny recenze uživatele

Na Hitchcocka prachsprostě průměrná záležitost. Lákavá premise je záhy pohřbena neskutečně naivním, někdy až přímo absurdním scénářem (postava moudrého starce a jeho neteře, která se chová přesně v duchu těch nejhorších klišé - "láska" a proměna názorů je spíš úsměvná), v němž navíc docela trapně rezonují vlastenecké nálady během druhé světové války. A proč Barryho sakra nezastřelí už v prvních pěti minutách? Sabotér je jedna velká nelogičnost, kterou zachraňují jen Hitchcockovsky klasické návaly napětí. Ale stále pro mě zatím nejhorší Alfie - navíc s naprosto nezajímavou ústřední dvojicí. ()

Psema 

všechny recenze uživatele

Geniálně jednoduchá zápletka se postupem času rozšiřuje o další, složitější podtexty a v Hitchově režii sálá napětí z každého filmového políčka. Kvituji i obsazení hlavní mužské role Robertem Cummingsem, který je svou nevýrazností, možná až průměrností, přesným příkladem člověka z lidu, kterého na plátně představuje. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Nevinný muž prchá před zákonem a snaží se dopadnout pravého viníka. Pří úprku potkává až příliš inteligentní modelku (zajisté blondýnu) a mnoho komických figurek, aby nakonec stanul tváří tvář nebezpečným zločincům a po svém se s nimi vypořádal. Poněkud béčkový námět, pro Hitche nicméně dostačující k rozehrání jakž takž napínavé hry na kočku a na myš. Je to hra s jednoduchými pravidly, která vycházejí vstříc všem skupinám diváků. Jde především o efekt, který jednotlivé situace v divácích vyvolají, jak se do nich hrdinové dostanou již není tak podstatné a zastánci filmové logiky nebudou mít radost. Jenže který Hitchův film je založen na pravděpodobných situacích? V Sabotérovi mě potěšili nejvíce padouši, dobře napsaní i zahraní a mající cíle dostatečně neskromné na to, aby jim ti cyničtější jedinci drželi palce. Po pravdě, raději jim, než mdlému hlavnímu hrdinovi, který se občas také tváří jako padouch, což je dosti matoucí. Nechybí zde humor, suchý, lehce morbidní a asi nejpatrnější ve scéně s řidičem náklaďáku a v maringotce s cirkusáky. Sabotér má necelé dvě hodiny, jeho sledování mi připadalo jako celá věčnost. Navzdory „útěkařskému“ charakteru má (z dnešního pohledu) velice líné tempo, chybí mu strhující momenty (kdyby v závěrečné scéně nevisel na vlásku život padoucha, ale hrdiny…), nejvíce mě zamrzela absence hudby ve scénách majících jistě slušný potenciál (Barry a Pat „uvězněni“ na společenské akci, pěstní souboj v „odpalovací“ dodávce atd.). Kdyby byly všechny nápady obratněji vysoustruženy, kdyby nenadbývaly ty žvásty o občanské povinnosti a amerických zákonech (ač pronášeny skvělým Vaughanem Glaserem), kdyby, kdyby, kdyby… jenže tento film už jednou natočen byl a nezbývá nám než jej brát takový, jaký je. I když v tomto případě vlastně raději nebrat, snad jedině pokud Hitchcocka řadíte ke svým nej, nej režisérům. (Hitchcock se objeví asi po hodině filmu, u jednoho stánku v New Yorku, když auto sabotérů zastaví). 65% Zajímavé komentáře: Cival, AGO ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Špičkový Hitchcockův thriller, kde Mistr ukazuje hned několik svých tváří, které jsou pro něj typické. Za prvé, muž neprávem obviněný ze zločinu, to můžeme vidět v jeho dalších filmech např. Nepravý muž či Na sever severozápadní linkou. Za druhé romantika, je jasné, že hlavní hrdina nakonec skončí s dívkou, která jej na počátku vůbec nechce. Návrat k počátkům tvorby. Tato linka se však vine celou jeho tvorbou. Stejně jako gradující děj, kdy jsme udiveni nebezpečnými scénami na Soše svobody. Jinak je film pro Hitche ale celkem netypický. Vražda (vraždy), zde nehrají hlavní roli. Co je trochu zklamáním - ústřední dvojice nikterak zajímavá a vzájemné jiskření nedotažené. ()

POMO 

všechny recenze uživatele

Spektakulárny thriller s nadupaným scenárom a super réžiou. Problém však vidím jednak v predstaviteľovi hlavnej postavy, ktorý je síce dôveryhodný robotník, ale nie sympatický hitchcockovský hrdina, a tiež v jeho chémii k Priscille Lane. Slečna mu položí hlavu na rameno skôr, než medzi nimi prebleskne najmenšia iskra... ()

Galerie (66)

Zajímavosti (28)

  • Film mal premiéru 22. apríla 1942 vo Washingtone za účasti 80 amerických senátorov a 350 amerických kongresmanov. (Biopler)
  • Hitchock v scéne v kine šikovne spojil akciu na plátne s akciou vo filme. Spojil výstrely na plátne s výstrelmi vo filme. Zároveň dal do kontrastu veľkoplošný obraz plátna, na ktorom je vidieť siluetu strelca (filmová postava Fry) a tak zahrnul nielen divákov v kine, ale aj divákov filmu, do akcie. (Biopler)
  • Socha slobody bola ako lokácia v snímke vybratá aj kvôli historickým súvislostiam ohľadom nemeckej sabotáže v roku 1916 pred vstupom USA do 1. svetovej vojny. Pri operácii zvanej Black Tom bola poškodená aj Socha slobody a na dlhú dobu od spomínanej udalosti bola uzavretá pre verejnosť. (Biopler)

Reklama

Reklama