Režie:
Roland EmmerichKamera:
Robby BaumgartnerHrají:
Halle Berry, Patrick Wilson, John Bradley, Charlie Plummer, Kelly Yu, Michael Peña, Donald Sutherland, Eme Ikwuakor, Carolina Bartczak, Maxim Roy (více)Obsahy(2)
Neznámá síla vychýlila Měsíc z oběžné dráhy kolem Země. Poslala jej směrem, který bude znamenat konec života, jak jej známe. Do jeho kolize se Zemí zbývají pouhé týdny a ničivé záplavy, tsunami, zemětřesení a požáry jsou jen začátek. Svět stojí na pokraji zničení. Bývalá astronautka, nyní výkonná ředitelka NASA Jo Fowler (Halle Berry), je přesvědčená, že možná zná klíč k záchraně nás všech. Problém je, že jediní dva lidé, kteří jí věří, jsou astronaut Brian Harper (Patrick Wilson) a konspirační teoretik K.C. Houseman (John Bradley). (Bioscop)
(více)Videa (13)
Recenze (555)
Po Útoku na Bílý dům Emmerich ztratil schopnost natáčet zábavné filmy a jen se trápí. Námět Moonfall má potřebné parametry na zábavný katastroficko-sci-fi blockbuster (s haprující gravitací se dalo užít spousta srandy) a ústřední herecké trio sympaťáků je fajn, ale je to strašně odflákle napsané a zrežírované, napětí tu neexistuje, jen zvědavost, co to v tom Měsíci teda je (z čehož se dle očekávání vyklubou jen dänikenovské sračky), je vám naprosto jedno, jak to skončí a destrukci naprosto chybí wow efekt. ()
Takže v našem Měsíci je obří gyroskop. Fajn. A my budeme potřebovat endoskop, abychom se podívali, jak je král filmových kasastref hluboko.. Emmerich se vytasil se vzorcem, který mu funguje čím dál tím míň (lidstvo v ohrožení, znovunalézání náklonosti na ose otec-syn, sebeobětování hrdinných loserů atd.) a upřímně, je to duté jak ústřední předmět megastrukturové teorie. Zatímco uvnitř Luny se to pohybuje na hranici snesitelnosti, dění na Zemi je i kvůli odporným trikům a nulovému entertainmentu k nevydržení. Rolande, na tohle ti chčije Fuzz Aldrin! ()
'Moonfall' zpočátku působí jako klasická emmerichovina. Jenže protentokrát Roland překonal sám sebe, takže tahle emmerichovina je tak nehorázně překombinovaná, ironická a debilní, že je absolutně nemožný, aby se u ní člověk s 'good taste of bad taste' a patřičným nadhledem nebavil. A pakliže někdo tuhle chujovinu bere vážně, tak ať na něj spadne Měsíc. Naprosto ideální aprílová podívaná. Konzumace skéra výhodou. ()
"Kolik Brianů je uvnitř Měsíce?" To je chyták? Uvnitř Měsíce přeci byl vždycky jeden Brian. Brian Harper. No on tam teda vždycky nebyl. On totiž Měsíc vždycky nebyl dutej. Nebo byl? No jo, astrofyzika. To je moje. A taky doktora Housemana, co sice není doktor, ale umí vypočítat dráhu letu na kuličkovým počítadle. Tohle byl prostě zážitek, při kterým i konspirační teoretik cítí, že tahle neoficiální pravda nebude asi tak pravdivá. Ovšem my odborníci, co jsme právě poprvé slyšeli pojem "megastruktura", k tomu odborně dodáváme: Fuck the Moon. ()
Toto stálo 150 miliónov? Myslel som, že ako človeka, ktorý chodil na Emmerichove filmy ešte ako (občasný) návštevník základnej školy, ma na jeho filmoch nič nezaskočí. Moonfall to však dokázal. Najviac ma prekvapilo, že to nie je triková blbosť, ale komorný film s pár postavami. Trikové scény tu sú, rovnako tak veľké deštrukcie, ale všetko trvá pár minút a nasleduje 15-minútová nezáživná dialógová scéna. Očakávané megaapolapytické finále dokonca vyzerá tak, že je pár desiatok sekúnd ničené mesto s mrakodrapmi (v ktorom zrejme nikto nezomrie). Väčšina stopáže pozostáva z dvoch-troch postáv, ktoré stoja v uzavretom priestore (hotelová izba, raketoplát) a rozprávajú sa. Všetko je to hrozne mdlé, nezáživné, unavené, ťažkopádne, zaspaté a podpriemerné. Dokonca ani Patrick Wilson zjavne nevedel, ako sa má tváriť. Ako keby až uprostred natáčania pochopil, že toto nebude 2001: Vesmírna odysea, ale Misia na Mars. Ostatní sú na tom ešte horšie (Donald Sutherland má len cameo). Spočiatku som bol otrávený z predstavy „ďalší apokalyptický Emmerich“. S narastajúcimi minútami som ale čoraz viac chápal, k akému šialenému finále to smeruje. Scenár je konina, kde sa civili vo vesmíre správajú ako špičkoví, roky cvičení profesionáli. Naopak, absolútni profesionáli nič nevedia. Amatérom stačí pozrieť na monitor a behom sekundy z údajov vymyslia geniálny spôsob riešenia neriešiteľnej situácie. Vadil mi aj divný strih. Nadväznosť jednotlivých scén nejeden raz nedáva logiku. Často som netušil, či sa tá-ktorá pasáž odohráva pár minút po predchádzajúcej alebo dva týždne po nej. Prípadne sa postava nachádza na mieste A, pričom vystupuje aj hneď v nasledujúcej scéne, tá sa ale odohráva desiatky kilometrov od predchádzajúcej scény. Po slušnom, ale absolútne triviálnom rozjazde, sa snímka preklopí do nudnej a nezáživnej druhej polovice a vy neviete, či sú mdlejšie scény z vesmíru, alebo zasnežené scény s deckami. Finále potom už vyložene odzývate a spýtate sa: to ako fakt? Nuž... to ako fakt. ()
Galerie (97)
Zajímavosti (16)
- Roland Emmerich prozradil, že více jak hodinu z filmu tvoří záběry na herce, kteří se nacházejí před velkou LED obrazovkou promítající pozadí. Ke skutečnosti dodal: „Takhle se dnes natáčí moderní filmy, kdy většina pozadí je zkrátka uměle vytvořená.“ (NiWi)
- V jeden okamžik padají úlomky Měsíce na Zemi a zároveň lidé jsou ze Země přitahováni gravitací Měsíce a vzlétají. Tvůrci si měli rozmyslet, jaké z těch dvou těles bude mít větší gravitaci (což je vzhledem k rozměrům a hmotnosti obou objektů jasné). (jujec)
- Pro film bylo vytvořeno 1 700 vizuálních efektů, na kterých se podílely čtyři různé společnosti. (fiLLthe3DD)
Reklama