Režie:
Tobe HooperKamera:
Matthew F. LeonettiHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Craig T. Nelson, JoBeth Williams, Beatrice Straight, Dominique Dunne, Oliver Robins, Heather O'Rourke, Michael McManus, Virginia Kiser, Martin Casella (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Poklidný život jedné kalifornské rodiny naruší síly z onoho světa, které se zabydlí v jejím domě na předměstí. Zpočátku jsou vetřelci jen dva, ale brzy se celý dům změní ve strašidelný zámek. "Návštěva" se v žádném případě nechová přátelsky - a naší nešťastné rodince nejspíš nezbude nic jiného, než co nejrychleji vyklidit pole, aby nepadla za oběť přízrakům. Poltergeist je fascinující, hrůzostrašná a hlavně dynamická podívaná, která vám naočkuje koňskou dávku napětí. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (423)
Hodně se spekuluje o tom, do jaké míry měl nad projektem kontrolu jako režisér uvedený Tobe Hooper či produkující Steven Spielberg. Co do celkového stylu a motivů snímek zapadá do Spielbergovy osmdesátkové režijní a producentské tvorby. S tou sdílí jednak přesazení fantaskní premisy do dobového esenciálně domáckého prostředí předměstí, ale i motiv rodinné pospolitosti coby absolutního dobra. Sice bychom našli také paralely s Hooperovou filmografií, předně v motivu hrůzostrašných či strašidelných domů, ale na druhou stranu jeho vlastní projekt "Invaders from Mars" jej usvědčuje z toho, že neuměl pracovat s dětskými herci, čímž se "Poltergeist" rozhodně nevyznačuje. Každopádně jejich společný výtvor můžeme považovat za počátek osmdesátkového trendu dětských hororvě laděných filmů. Byť oproti nadcházejícím snímkům "Poltergeist" více stojí v hájemství hrorou, děti a mládež představují jeho primární publikum (ne náhodu distributor požádal MPAA o přehodnocení ratingu na PG), což se projevuje i tím, že namísto děsu staví na zneklidnění a bojácném údivu. Jinými slovy je "Poltergeist" vynikající horor pro celou rodinu, ze kterého budou především děti mít oči navrch hlavy. ()
Film má špičkovou technickou stránku (tam je nejvíce vidět práce Spielberga) a nominace za vizuální a střih zvukových efektů je myslím naprosto zasloužená. Konec je doslova smršť režijních nápadů, různých vizuálních vychytávek a po celou dobu filmu můžeme pozorovat mistrně udělané scény se světly. Možná kdyby měl rychlejší tempo, na hodnocení bych přitlačil. ()
Roztomilá "šílenost" aneb americká hororová komedie, která na začátku příjemně zachutná, ale s přibývajícími minutami trestuhodně chybí svižnější tempo a střihačovy nůžky. Režijní a maskérské nápady jsou přesto vynikající, herci se do rolí doslova pokládají.. no, dialogy vedle toho nepotěší, atmosféra nevyrovnaná, některé scény působí jako vytržené z kontextu, nelogicky nalepené na scény jiné - a to tempo? Nemůžu jinak.. 60%!! ()
Spielbergova ruka je na tom znát, což rozhodně nemyslím jen jako pozitivum. Jeho megalomanství a velikážství jsou sice pěkné, ale pro mě tím nějak tak ztrácí duši a náboj. Tohle je jasný příklad velmi precizního filmu, jenž ale asi právě kvůli oné preciznosti a možná až přeplácanosti místy ztrácí atmosféru. Čtyři hvězdy to sice dá, ale pořád mám pocit, že v té látce bylo víc... ()
Väčší dôraz ako na príbeh je na špeciálne efekty. Vlastne mám taký dojem, že film vznikol iba kvôli nim. A to je škoda. Na svoju dobu sú síce skvelé, no po vyše tridsiatich rokoch ostáva najväčšou prednosťou filmu práve verne zachovaný duch doby: účesy, oblečenie, jemná sociálna kritika (reaganovskí yuppies, televízia...), hmla a modré svetlo a v prvom rade dobové digitálne a praktické efekty. Nič iné už svoju dobu neprežilo (na rozdiel od väčšiny Spielbergom režírovaných i produkovaných filmov z 80tych rokov). ()
Galerie (93)
Zajímavosti (68)
- Film v Americkém filmovém institutu obsadil 84. místo v kategorii 100 Thrills (100 nejlepších hororů). (Varan)
- Zvuk, který se ozývá při závěrečném útoku bestie na dům, je řev lva z úvodní sekvence studia MGM. (EcoTec)
- Původně měla hrát roli Carol Anne Drew Barrymore. (Chatterer)
Reklama