Režie:
John HustonKamera:
Harold RossonHudba:
Miklós RózsaHrají:
Sterling Hayden, Louis Calhern, Jean Hagen, James Whitmore, Sam Jaffe, John McIntire, Marc Lawrence, Barry Kelley, Teresa Celli, Marilyn Monroe (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Když všichni jsou prohnilí, je pro ně zločin jediná naděje na změnu. Lupič-gentleman německého původu, známý jako Doktor, se specializuje na vloupání ve velkém stylu. Po návratu z vězení hodlá se svojí bandou uskutečnit loupež v hodnotě jednoho milionu dolarů. Brilantní plán se jim podaří uskutečnit. Udržet uloupené peníze v tajnosti je mnohem těžší úkol. Členové bandy se snaží jeden druhého navzájem využívat a také za sebou zamést stopy... Kriminální film Johna Hustona je přepisem stejnojmenného detektivního příběhu spisovatele a scenáristy W. R. Burnetta. Jeho děj se odehrává v Chicagu ve 40. letech. Herec Sterling Hayden se představí v úloze lupiče Dixe Handleye, James Whitmore jako jeho zločinecký kolega Gus Minissi. V malinké roličce se v příběhu doslova mihne Marilyn Monroe, která ztvárnila roli Angely Phinleové. Hudbu k filmu napsal známý skladatel maďarského původu Miklós Rózsa. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (73)
Od začátku do konce mrazivá noir-kriminálka s tak osvědčeným schématem - složení party, přípravy, loupež a následná nemilosrdná hra osudu, který si se sebevykutálenějšími zločinci už poradí. Scéna loupeže je vypilovaná na jedničku, podobně i konce hlavních protagonistů působí velmi silně. Sterling Hayden tradičně odvádí skvělou práci "jemného drsňáka" a Marilyn Monroe je tak neuvěřitelně roztomilá, třebaže je jenom objektem, a nikoliv subjektem, poněkud zvrácených vášní. ()
Asfaltovou džungli jsem zhlédl v rámci televizního cyklu noirových filmů, ačkoliv k typickému zástupci žánru má hodně daleko. Spíše jde o klasické heist movie s několika noirovými prvky. Počátkem 50. let šlo nejen v rámci žánru o zřejmý nadprůměr, dnes už vyčnívá jen několik čtyřhvězdičkových scén, jako je ta s gramofonovou deskou, kdy jediný song a krátké okouzlení dívčím půvabem rozhodne o dalším osudu jednoho velkého hráče. Nejlepší dojem jsem měl z postav zkorumpovaného požitkářského právníka Emmericha a prohnaného Doca, strůjce loupeže. Jejich představitelé se s rolemi popasovali znamenitě. Naopak Marilyn Monroe opakovaně dokazuje, že byla jen hezkou tvářičkou, za kterou scházel herecký kumšt. Největší prostor dostala bohužel sentimentální a melodramatická postava zlodějíčka Dixe, který se pokouší vrátit ke svým kořenům na farmě v Kentucky a pověsit zločinecké řemeslo na hřebík. Podle mého to není ku prospěchu věci, stejně jako závěrečný moralistní výstup vysoce postaveného policisty. Skutečný noir by byl mnohem cyničtější a místo slzopudné tragiky by pracoval s pocitem hořké deziluze. Co se ale Hustonovi povedlo výborně, je komplexní zachycení sociálních skupin, které se v té době podílely na americkém podsvětí - od řadových nýmandů přes zkorumpované policisty až k šéfům a postavám v pozadí. Celkový dojem: 65 %. ()
Přijde mi zajímavé, že Asfaltová džungle je na ČSFD 3. nejlépe hodnocený film v herecké filmografii Marilyn Monroe, ačkoli zde ztvárnila pouze malou postavu a její herecký prostor v téměř dvouhodinové stopáži snímku čítá pouhých několik minut (MM se zde objevuje pouze ve 2 scénách a její jméno dokonce ani není uvedeno v úvodních titulcích - vypsáno je až v těch závěrečných; ve svých tehdejších 24 letech je však skvostná a je vyloženě ozdobou celého filmu). Je tedy jasné, že film si vysoké hodnocení nevysloužil kvůli ní, ale díky svým filmařským kvalitám, jimž (kromě skvělé kamery, hudby a hereckých výkonů) dominuje především perfektní scénář. Na začátku jsem se sice trochu ztrácel v množství postav, ale pak už jsem se chytal a velmi mě bavilo na to koukat - napínavý děj si udržel mou pozornost až do konce, který mě hodně zasáhl. Výtečná černobílá klasika, která musí potěšit každého fandu noirovek a starých kriminálek obecně. ()
Standardně nadstandardní John Huston. Asfaltová džungle se sice nemůže chlubit natolik vyšperkovanými charaktery jako kupříkladu Poklad na Sierra Madre a scénář nás dnes svým ohraným schématem už jen stěží nějak překvapí, ale přesto se jedná o film-noir neoddiskutovatelných kvalit, s poctivě vystavěnou atmosférou prohnilých zločineckých duší a s natolik sympatickými antihrdiny, že jim i v jejich zoufalém boji proti neúplatnému osudu budeme rádi držet palce. Právě pocit bezvýchodnosti je hlavní dominantou filmu, Huston si v něm libuje a rozplétá jednotlivé zvraty a intriky přesně tak, aby příběh s očekávaným završením nevyšuměl do prázdna, nýbrž zanechal i nějakou emocionální stopu. Nemohu říci, že se to podařilo na sto procent, ale moje lačné divácké buňky byly každopádně dostatečně nasyceny, datum spotřeby stále značí velmi trvanlivé zboží... 80% ()
Klasicky a velmi povedeny Noir s vdecnou strukturou typu - plan, naverbovani tymu, loupezny akt a nasledne konflikty a improvizace. Stylizaci, tematem i hlavnim hrdinou je to velmi podobne The Killing od Kubricka, na ktery to sice celou uroven ztraci, ale zase je tu Marilyn Monroe, i kdyz jen minimalne. 7/10 ()
Galerie (50)
Zajímavosti (19)
- Zpětně se na plakáty dostal slogan: "And this is the picture that first brought fame to Marilyn Monroe." Obdobným způsobem se měnily plakáty i k filmu Love Happy (1949). (NinadeL)
- Roku 2008 film vybrala knihovna amerického Kongresu k archivaci jak dílo pozoruhodné z kulturního, historického a estetického hlediska. (Rosalinda)
- Dielo je istým priekopníkom, lebo ustanovilo naratívne konvencie tzv. caper filmu, teda subžánru kriminálneho filmu, ktorého centrom je odvážne zorganizovaná lúpež. Huston zaviedol štruktúru o troch dejstvách. V prvom sledujeme nábor lupičov, v druhom prípravu a samotnú lúpež. Vo finálnom dejstve dôsledky lúpeže, ktoré končia smrťou či potrestaním lúpežníkov, mnohokrát pod vplyvom ľudskej slabosti. (Biopler)
Reklama