Reklama

Reklama

VOD (1)

Když všichni jsou prohnilí, je pro ně zločin jediná naděje na změnu. Lupič-gentleman německého původu, známý jako Doktor, se specializuje na vloupání ve velkém stylu. Po návratu z vězení hodlá se svojí bandou uskutečnit loupež v hodnotě jednoho milionu dolarů. Brilantní plán se jim podaří uskutečnit. Udržet uloupené peníze v tajnosti je mnohem těžší úkol. Členové bandy se snaží jeden druhého navzájem využívat a také za sebou zamést stopy... Kriminální film Johna Hustona je přepisem stejnojmenného detektivního příběhu spisovatele a scenáristy W. R. Burnetta. Jeho děj se odehrává v Chicagu ve 40. letech. Herec Sterling Hayden se představí v úloze lupiče Dixe Handleye, James Whitmore jako jeho zločinecký kolega Gus Minissi. V malinké roličce se v příběhu doslova mihne Marilyn Monroe, která ztvárnila roli Angely Phinleové. Hudbu k filmu napsal známý skladatel maďarského původu Miklós Rózsa. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (73)

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Od začátku do konce mrazivá noir-kriminálka s tak osvědčeným schématem - složení party, přípravy, loupež a následná nemilosrdná hra osudu, který si se sebevykutálenějšími zločinci už poradí. Scéna loupeže je vypilovaná na jedničku, podobně i konce hlavních protagonistů působí velmi silně. Sterling Hayden tradičně odvádí skvělou práci "jemného drsňáka" a Marilyn Monroe je tak neuvěřitelně roztomilá, třebaže je jenom objektem, a nikoliv subjektem, poněkud zvrácených vášní. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Asfaltovou džungli jsem zhlédl v rámci televizního cyklu noirových filmů, ačkoliv k typickému zástupci žánru má hodně daleko. Spíše jde o klasické heist movie s několika noirovými prvky. Počátkem 50. let šlo nejen v rámci žánru o zřejmý nadprůměr, dnes už vyčnívá jen několik čtyřhvězdičkových scén, jako je ta s gramofonovou deskou, kdy jediný song a krátké okouzlení dívčím půvabem rozhodne o dalším osudu jednoho velkého hráče. Nejlepší dojem jsem měl z postav zkorumpovaného požitkářského právníka Emmericha a prohnaného Doca, strůjce loupeže. Jejich představitelé se s rolemi popasovali znamenitě. Naopak Marilyn Monroe opakovaně dokazuje, že byla jen hezkou tvářičkou, za kterou scházel herecký kumšt. Největší prostor dostala bohužel sentimentální a melodramatická postava zlodějíčka Dixe, který se pokouší vrátit ke svým kořenům na farmě v Kentucky a pověsit zločinecké řemeslo na hřebík. Podle mého to není ku prospěchu věci, stejně jako závěrečný moralistní výstup vysoce postaveného policisty. Skutečný noir by byl mnohem cyničtější a místo slzopudné tragiky by pracoval s pocitem hořké deziluze. Co se ale Hustonovi povedlo výborně, je komplexní zachycení sociálních skupin, které se v té době podílely na americkém podsvětí - od řadových nýmandů přes zkorumpované policisty až k šéfům a postavám v pozadí. Celkový dojem: 65 %. ()

Reklama

Vančura 

všechny recenze uživatele

Přijde mi zajímavé, že Asfaltová džungle je na ČSFD 3. nejlépe hodnocený film v herecké filmografii Marilyn Monroe, ačkoli zde ztvárnila pouze malou postavu a její herecký prostor v téměř dvouhodinové stopáži snímku čítá pouhých několik minut (MM se zde objevuje pouze ve 2 scénách a její jméno dokonce ani není uvedeno v úvodních titulcích - vypsáno je až v těch závěrečných; ve svých tehdejších 24 letech je však skvostná a je vyloženě ozdobou celého filmu). Je tedy jasné, že film si vysoké hodnocení nevysloužil kvůli ní, ale díky svým filmařským kvalitám, jimž (kromě skvělé kamery, hudby a hereckých výkonů) dominuje především perfektní scénář. Na začátku jsem se sice trochu ztrácel v množství postav, ale pak už jsem se chytal a velmi mě bavilo na to koukat - napínavý děj si udržel mou pozornost až do konce, který mě hodně zasáhl. Výtečná černobílá klasika, která musí potěšit každého fandu noirovek a starých kriminálek obecně. ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Standardně nadstandardní John Huston. Asfaltová džungle se sice nemůže chlubit natolik vyšperkovanými charaktery jako kupříkladu Poklad na Sierra Madre a scénář nás dnes svým ohraným schématem už jen stěží nějak překvapí, ale přesto se jedná o film-noir neoddiskutovatelných kvalit, s poctivě vystavěnou atmosférou prohnilých zločineckých duší a s natolik sympatickými antihrdiny, že jim i v jejich zoufalém boji proti neúplatnému osudu budeme rádi držet palce. Právě pocit bezvýchodnosti je hlavní dominantou filmu, Huston si v něm libuje a rozplétá jednotlivé zvraty a intriky přesně tak, aby příběh s očekávaným završením nevyšuměl do prázdna, nýbrž zanechal i nějakou emocionální stopu. Nemohu říci, že se to podařilo na sto procent, ale moje lačné divácké buňky byly každopádně dostatečně nasyceny, datum spotřeby stále značí velmi trvanlivé zboží... 80% ()

GodComplex 

všechny recenze uživatele

Klasicky a velmi povedeny Noir s vdecnou strukturou typu - plan, naverbovani tymu, loupezny akt a nasledne konflikty a improvizace. Stylizaci, tematem i hlavnim hrdinou je to velmi podobne The Killing od Kubricka, na ktery to sice celou uroven ztraci, ale zase je tu Marilyn Monroe, i kdyz jen minimalne. 7/10 ()

Galerie (50)

Zajímavosti (19)

  • Zpětně se na plakáty dostal slogan: "And this is the picture that first brought fame to Marilyn Monroe." Obdobným způsobem se měnily plakáty i k filmu Love Happy (1949). (NinadeL)
  • Roku 2008 film vybrala knihovna amerického Kongresu k archivaci jak dílo pozoruhodné z kulturního, historického a estetického hlediska. (Rosalinda)
  • Dielo je istým priekopníkom, lebo ustanovilo naratívne konvencie tzv. caper filmu, teda subžánru kriminálneho filmu, ktorého centrom je odvážne zorganizovaná lúpež. Huston zaviedol štruktúru o troch dejstvách. V prvom sledujeme nábor lupičov, v druhom prípravu a samotnú lúpež. Vo finálnom dejstve dôsledky lúpeže, ktoré končia smrťou či potrestaním lúpežníkov, mnohokrát pod vplyvom ľudskej slabosti. (Biopler)

Reklama

Reklama