Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Stále svěží filmovou komedii Muži v offsidu natočil roku 1931 režisér Svatopluk Innemann podle stejnojmenného humoristického románu Karla Poláčka. Sportovní veselohra tehdy byla – a vlastně na dlouhou dobu i zůstala – vcelku ojedinělým zjevem v české filmové dramaturgii, třebaže její zcela mimořádný úspěch u obecenstva přímo volal po rychlém následování. O tento úspěch (film běžel v pražských premiérových kinech celých 12 týdnů a měl i velmi pochvalné kritiky) se stejnou měrou zasloužila Poláčkova vtipná a oblíbená předloha a vynikající herecké výkony, jimž všem dominoval pan Načeradec v interpretaci znamenitého herce Huga Haase, který zde vytvořil svou první velkou filmovou roli. Jeho spoluhráči byli Jindřich Plachta v roli starého Habáska, Theodor Pištěk jako pan Šefelín a v drobnější roli pana Hátle, zákazníka pana Habáska, Jaroslav Vojta. Méně výrazná je milenecká dvojice karikujícího Emana Fialy a Jiřiny Štěpničkové, která zde vytvořila jednu ze svých prvních filmových rolí. Milovníci staré Prahy a sportovní fanoušci ocení dokumentární záběry z fotbalového stadionu na Letné, je zde zachycen i populární rozhlasový redaktor Josef Laufer. (Česká televize)

(více)

Recenze (119)

Rattlehead 

všechny recenze uživatele

"Muži v ofsajdu nejsou komedií velkého sólisty, jako jsou filmy Vlasty Buriana, ale mají ještě řadu hráčů, kteří rozdrtí soupeře rozdílem třídy." Kromě burianovek naše nejlepší veselohra z počátků zvukového filmu a rozhodně to neříkám jen proto, že jsem sám fotbalový fanoušek (Viktorky, ale té plzeňské). Hugo Haas či Eman Fiala zde ztvárnili jedny ze svých nejlepších rolí. Velkou historickou hodnotu mají dobové záběry na fotbalové zápasy, na lunapark či na pražskou Letnou. P. S. Pepi Bican ve své knize vzpomíná na svého spoluhráče z nohejbalu Františka Habáska. Ten kopal za rezervu Slavie a Pepi prosadil, aby hrál pár zápasů i za áčko. Byl z toho chudák prý hrozně nervózní, naštěstí neslyšel výbuch smíchu na tribuně, když hlasatel četl sestavu a v ní jméno Habásko. Poláčkův román znal mezi fotbalovými fandy kdekdo... ()

ClintEastwood 

všechny recenze uživatele

Smí tohle vůbec bejt? Milovaný film (nejen) nás slávistů. Pan Načeradec, v jedinečném podání Huga Haase, je pro mě jednou z nejvýraznějších postav československé kinematografie. A nejen jí (Maminko, maminko, tys mi dobře říkala, abych si nebrala takovýho člověka! Teď to mám! - Mně maminka neříkala nic a mám to taky!). Vynikající a inteligentní zábava na víkendové odpoledne a skutečně podařený, nestárnoucí film. Co ty víš?! Bylas tam?! ()

Reklama

Laxik 

všechny recenze uživatele

Tak aby věděli, tomuhle filmu musej ledacos vodpustit, poněvadž kdyby nepřihlídli k době jeho vzniku a tendencím, co se hraní a obrázků týče, museli by mlátit hlavou o břevno. Ba ba. Ještěže se točilo podle předlohy páně Poláčků a že mají Muži v offsidu takovou sílu - v útoku kontroverzní témata, v záloze bezva (ne)herce, v obraně nadsázku a všechno jim to jistí zezadu neprůstřelná lidská touha po tyjátru - takže nějaký Laxíci dokážou přivřít oka i u vysmátý třicetiletý vopice Emana Fialy a desetiminutovýho záznamu přímo z mače těch čutálistů. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Výborná česká komedie, která ukazuje, že jsme smysl pro humor měli skutečně vždy, akorát jsme zapomněli na to, jak ho používat decentně a ne jen v nablblých komediích. Už tady se ukazuje, jaké může být šílenství okolo fotbalu. Myslím, že tady knižní předloha nijak neutrpěla a dostala filmovou podobu zaslouženou. ()

GTS_PUNK 

všechny recenze uživatele

Komediálny film režiséra Svatopluka Innemanna z roku 1931 prenáša diváka do súdobej Prahy, ktorej vládne futbal a vo vzduchu cítiť rivalitu medzi jednotlivými tímami a ich fanúšikmi. Od stretu dvoch z nich - Slavistu Richarda Načeradca (Hugo Haas) a Emana Habáska (Eman Fiala), ktorý podporuje SK Žižkov, sa odvíja aj príbeh celej snímky. Nezamestnaný Habásko začne pracovať u Načeradca v obchode s konfekciou, kde stretne krajčírku Emilku (Jiřina Štěpničková), s ktorou sa dajú dohromady. Dejová línia filmu je od začiatku až do konca, teda od zápasu Slavie až po svadbu Emana s Emilkou, postavená z veľkej časti na situačnom humore a výborne napísaných postavách. Futbal pritom využíva iba ako akýsi "spojovací materiál", ktorý drží kostru príbehu pohromade. Avšak k tomu, aby dokázala snímka ako taká baviť, futbal prakticky vôbec nepotrebuje. Diváka si dokáže dianie získať najmä vďaka jednotlivým postavám, ktoré sa vyznačujú odlišnými charakterovými črtami či iným nazeraním na život. V konečnom dôsledku sú miestami až ich bizarnosť a situácie, v ktorých sa ocitajú, tým, vďaka čomu je Innemannovo dielo také vtipné a efektívne fungujúce. Muži v offsidu, snímka vychádzajúca z knižnej predlohy Karla Poláčka, okrem futbalového podfarbenia a skvelého humoru, dokáže zaujať aj celkovou atmosférou, ktorú popri filmových záberoch dopĺňajú skutočné historické zábery z dobovej Prahy a futbalových zápasov Slavie. Vďaka výborným postavám a skvele napísaným dialógom dokáže film baviť aj po mnohých desaťročiach od jeho vzniku, pričom si svojím humorom ľahko získa divákov nielen medzi futbalovými fanúšikmi. Desivo v ňom vyznieva v roku 1931 zrejme ešte s humorom mienená veta príbuzného Načeradca na návšteve, ktorého stvárňuje Arnold Reimann, o tom, ako budú Židia vyhubení. ()

Galerie (34)

Zajímavosti (23)

  • Byl to první velký úspěch Hugo Haase (Načeradec), po kterém se filmaři o něj drali. (Zdroj: kniha Český biják). (M.B)
  • Režisér Svatopluk Innemann po čase o natáčaní povedal: "Bol som úspešný režisér nemých snímok, ale tu som ešte len skúmal technické zradnosti zvukového filmu, ktorý bol vtedy ešte dieťa v plienkach." Kritici vtedy zvuk, ale hlavne hudbu nazvali škandálom slovami: "Podnikatelia očarovaní miešačkou (strojom na miešanie zvuku), napráskali celý film nevkusnou hudbou zo starého biografu bez ladu a skladu hádzanú cez seba, takže celý film utrpel nenahraditeľnú akustickú škodu.“ [Zdroj] (Raccoon.city)
  • Scény na pohyblivých schodech ve filmu byly natočeny na schodech na Letnou, kde dříve byla lanová dráha. (Karlos80)

Reklama

Reklama