Reklama

Reklama

Bůh s námi - od defenestrace k Bílé hoře

(TV film)
  • Česko Bůh s námi (více)

Obsahy(1)

23. května 1618 dochází na Pražském hradě k podivné události: představitelé českých protestantských stavů vyhodí z oken dva nejvyšší představitele králova úřadu. Incident, který vejde do dějin jako „pražská defenestrace“, odstartuje třicetiletou válku – nejstrašnější konflikt, jaký Evropa do té doby zažila. Česká televize v koprodukci s rakouskou ORF a francouzsko-německou společností ARTE natočila televizní film, který je věnován čtyřstému výročí této události. Náročné natáčení probíhalo v řadě historických objektů, např. na Pražském hradě,na zámcích Kratochvíle, Telč, na hradě Švihov a dalších atraktivních místech. V režii Zdeňka Jiráského ve filmu uvidíme celou plejádu skvěle ztvárněných historických postav, především vůdce povstání pražských stavů Jindřicha Matyáše Thurna (K. Dobrý), dále oba panovníky té doby, kteří se vystřídali na českém trůnu – Ferdinanda II. Habsburského (O. Malý) nebo Fridricha Falckého (Š. Kozub). Tito tři muži, stojící na počátku našeho příběhu, věří ve stejného Boha. Komu z nich ale bude Bůh nejvíce nakloněn? (Česká televize)

(více)

Recenze (184)

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Film jako pseudoduchovní póza. 1) Historie je mým koníčkem a leccos z ní vím. I tak mi dělalo potíže orientovat se v tom, co právě na obrazovce probíhalo. 2) Snímek připomíná dokumenty, kde se také většinou nic neděje a vše hrozně dlouho trvá. 3) Nejvíce film připomíná oživlé obrazy. Dějiny v datech (bez souvislostí) a ke každému datu nějaký tableau vivant. 4) Vše se odehrává v jakémsi pseudoduchovním oparu, který má zřejmě vše zlidštit a přiblížit velké dějinné události. No, marně... 5) Film má, pravda, i hezké chvilky, ale je jich tak málo... 6) Celkový převažující dojem - prázdnota a nuda. 7) Nedivím se, že autor scénáře Pavel Kosatík se od výsledné podoby díla distancoval. ()

blackrain odpad!

všechny recenze uživatele

Pán Bůh s námi a zlý pryč. Výprava byla pěkná, herecké obsazení povedené. Ale dialogy stály za prd. Vždyť tím bylo všechno spláchnuto do záchodové mísy (chtěla jsem použít drsnější výraz). Neustále šeptání Matyáši, Matyáši ... tomu vážně nasadilo korunu. Snad to nebyla jenom moje halucinace. Nic se tu pořádně nedělo a přitom je tenhle výsek našich dějin poměrně zajímavý. Jsem měla pocit, že u toho sedím nejméně tři hodiny a to se nedalo přežít bez újmy na zdraví. Ještě teď se mi nechce pořádně uvěřit, co že jsem to vlastně viděla. ()

Reklama

Nach 

všechny recenze uživatele

Tak toto se vůbec nepovedlo. A vypadalo to tak zajímavě. Rozhodně, co se kostýmů týče a kamery. Bohužel, repliky byly jak pro mateřskou školku, střih nepřehledný a způsob vyprávění nicneříkající. Sám jsem příznivec toho, když postavy mohou mluvit aniž by cokoli říkali. Třeba formou chování, očního pohledu a dýchání. Jenže tady to byl spíše pletenec různých scén. Epické bitvy byly řešené detaily na části bojujícího vojáka či vojáků a off monology postav tomu dávaly až absurdní náboj. Navíc kdybych historii III. pražské defenestrace a jejích následků neznal, vůbec bych neměl šanci se uchytit. Postavy jsou mimo vzhledu od sebe nerozeznatelné, Kryštof Harant například nemá jediný specifický rys, díky kterému bych si ho nějak zapamatoval. Pokud si tento komentář náhodou čtou tvůrci, tak ať klidně napíší a já jim dám dohromady daleko lepší příběhovou kostru i klidně pro televizní poměry. Zde se ukázalo, jak zlá dokáže u filmu být nepřehlednost. Méně příběhových linek a více jedné hlavní postavy. Alespoň to by zvedlo hodnocení o jednu či dvě hvězdy. 35% ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Vzhledem k tradici českých historických filmů a televizních inscenací chápu, že současný historický televizní film si teprve musí najít své příznivce. Historický žánr byl vždycky otázkou peněz nebo oficiální politiky. Byli jsme zvyklí na velkofilmy z produkce Státního filmu s více či méně skrytou propagandou a na laciné inscenace se skvělými dialogy a nulovými rozpočty. Bůh s námi - od defenestrace k Bílé hoře představuje nový průsečík, na televizní poměry je to film nebývalé produkce, a stejně tak na televizní poměry je to film nebývale dobrého scénáře. Styl je nový, téma je dodnes palčivé a televizní divák se necítí jistý v tom, co sleduje. Nerozumí, čekal něco jiného. Ale tak už to s průkopníky bývá. ()

LiVentura 

všechny recenze uživatele

Za "Megasr.cku" bych to rozhodne nenazýval, mělo to svého ducha, temná doba svárů zobrazena velmi jasně a myslím i trefně, spíše tomu chyběl ještě vyšší rozpočet a aspoň jedna pořádaná vřava v duchu Třicetileté války, jejíž spouštěč tohle.období bohužel bylo.! Jen tak dál a s vyššími rozpočty, ale chápu hranice TV... ;-) ()

Galerie (54)

Zajímavosti (3)

  • Současně s filmem vznikla také jeho dokumentární mutace pod jménem Defenestrace 1618. V ní, kromě hraných pasáží, vystupují i historici, kteří dané téma zpracovávají. Dokumentární verze obsahuje 74 archiválií od 17 institucí z ČR a ze zahraničí a projevy 4 historiků z České republiky, Rakouska, Velké Británie a Francie. (Cheeter)
  • Film byl natáčen na Pražském hradě, na zámcích Kratochvíle a Telč, na hradě Švihov a dalších místech. (Amneris)
  • Při natáčení popravy 27 českých pánů na Staroměstském náměstí byla použita stejná latexová hlava herce a zejména kaskadéra Antonína Hausknechta, jako v seriálu Labyrint (od r. 2015), kde ztvárnil představitele rytířského řádu, pana Vitolda, kterému hlavu setne postava Jana Brudera v podání Viktora Preisse. Ve snímku Bůh s námi si naopak zahrála hlavu jednoho z popravených měšťanů (taktéž v podání Antonína Hausknechta), akorát jí byly přidělány bílé vousy. (RadimHavl)

Reklama

Reklama