Režie:
David MackenzieScénář:
Taylor SheridanKamera:
Giles NuttgensHrají:
Jeff Bridges, Ben Foster, Chris Pine, Dale Dickey, Buck Taylor, Gil Birmingham, Katy Mixon, Amber Midthunder, Kevin Rankin, Marin Ireland, Kevin Wiggins (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Akční drama ze současnosti se odehrává v západním Texasu, kde je prakticky nemožné odlišit poctivého člověka od psance. Dva bratři - Toby (Chris Pine), rozvedený otec s čistým trestním rejstříkem, který chce svému synovi zajistit lepší život, a vznětlivý bývalý zločinec Tanner (Ben Foster) - se rozhodnou společně vyloupit celý řetězec poboček velké banky, která jim chce zabavit rodinné pozemky. Tyto loupeže jsou součástí zoufalého plánu, jak opět získat pevnou půdu pod nohama i budoucnost, jež jim byla ukradena silami, proti kterým jsou oba bratři bezmocní. Pomsta je zpočátku sladká, dokud se však sourozenci neocitnou v hledáčku neúprosného, obhroublého texaského šerifa (Jeff Bridges), který si chce před odchodem do výslužby připsat na konto ještě jeden triumfální úspěch. Zatímco do splnění plánu zbývá jediná loupež, schyluje se k velkému zúčtování, v němž se střetnou poctivý strážce zákona a dva bratři, kteří kromě rodiny nemají pro co žít. (HBO Europe)
(více)Videa (27)
Recenze (482)
Čistá esence z Cormacka McCarthyho, o které si regulérní adaptace jeho děl mohou nechat akorát tak sladce zdát. Bez nadsázky nejlepší filmový neo-western, u kterého je až zarážející, na kolika úrovních funguje a to bez jakýchkoli případných "ale". Funguje to bez výhrad jako žánrovka, jako studie skvostně napsaných (a bez výjimky neméně skvostně zahraných) charakterů, jako hypnotická pocitovka těžící z Cavea a nekonečných texaských dálav i kamery, co je umí náležitě p(r)odat, jako odraz doby i sociální sonda do duše makající republikánské třídy, co nic nemá, banky se po ní vozí a okolnosti je nutí jít od úvěru k úvěru a z dluhu do dluhu (žádný jiný film vám tak názornou a nenásilnou formou neukáže, proč si Amerika zvolila právě Trumpa), jako učebnice minimalistických dialogů "vo něčem", byť zdánlivě "vo ničem", jako... No, na stejné vlně by se dalo pokračovat dlouho. Dlouhá léta jsem neviděl film, který by tak umně stíral hranice mezi čirým žánrovým potěšením a existenciální festivalovkou. Za mě prostě a jednoduše okamžitá klasika; a to nejen v rámci "peckinpahovského" žánru. ()
Duch Cormacka McCarthyho se vznáší ve vzduchu, tahle země není pro starý...a to doslova... Scénář Taylora Sheridana má v sobě jakousi zvláštní nostalgii, která vyvěrá v sociálně kritický spodní podtón...něco k pochopení toho, proč stará Amerika umřela spolu s Reganem a proč dnes tolik lidí volí Trumpa... O podstatě kapitalismu, který požírá svoje děti a kanibalisticky i sám sebe...zajímavá paralela s tím, co u nás píše třeba Jiří Hájíček ve své volné venkovské trilogii morálního neklidu specificky pak v Dešťové holi...o vztahu a propojení lidí a půdy...a o tom, že dnes dochází k obrovským spekulacím a skupování půdy...o dějinných zlomech, k nimž pozemkové transfery patří... Jedna dlouhá éra západní civilizace právě ted končí a začíná jiná...a my jsme na prahu... Silný film! ()
Skvelý vykrádačský príbeh dvoch bratov lúpiacich malé pobočky bánk. V rámci deja je nenásilne vložená línia všeobecného úpadku tradičného farmárčenia a súbežne s tým vzrastajúca moc zderských bánk a veľkých firiem. Nástup novodobých lupičov, spočíva často v nezrozumiteľných právnych kľučkách obsiahnutých v zmluvách o pôžičke peňazí, ktorým bežní ľudia bez právneho zastúpenia nemajú šancu porozumieť. To len nahráva bankám a veľkým korporáciám. Bežný človek je následne okrádaný tými, čo sa tvária ako jeho spasitelia, navyše označkovaní oficiálnymi certifikátmi a reklamovaní tisíckami bilbordov a tv spotov. Zároveň film ukazuje morálnu dilemu. Ak človek, celý život dodržiavajúci pravidlá, rozhodne zo zúfalstva nad vyššie opísanou skrivodlivosťou zobrať spravodlivosť do vlastných rúk, aby sa konečne vzoprel generačnému vírusu chudoby, ktorému sa bez násilného riešenia nedá vzdorovať, teda či takýto človek má zároveň morálne právo spôsobovať bolesť iným, v zásade na hlavnom spore nezainteresovaným ľuďom. ()
Texas má něco do sebe. Jižanská atmosféra odkapává z každého záběru. McCarthyovská poetika balíkova dokáže pohltit a Cave s Ellisem na tom nesou lví podíl. Příběh dvou bratří a jejich plán jak vyhrát nad nepřízní osudu symbolizovaném bankovními úředníky. Bridgesovy hlášky dokonalé, Foster sympaticky vyšinutý, Pine účelně minimalistický. Moderní western ve své nejlepší formě. Někdy i slepé prase dojde ke korytu. ()
Jedinou výtkou je z mé strany absence výraznějších diváckých emocí. Jinak se jedná o nesmírně kvalitní záležitost, která jednoduše baví. Po technické stránce nelze prakticky nic vytknout. Pokud máte chuť na nádherné prostředí, sympatické postavy, vynikající country soundtrack, nešablonovitý příběh a sem tam nějakou tu hlášku, potom ve společnosti tohoto snímku s největší pravděpodobností trpět nebudete. Dokonce tvůrci ponechali na divácích, komu se rozhodnou držet palce. Kvalitní obsah ve velice pěkném kabátě. Zlaté sošky s největší pravděpodobností budou končit v jiných kapsách, ale nominace zasloužená. Příjemný výlet do Texasu. Závěrečná naháněčka neměla chybu! Silné 4 kousky. ()
Galerie (48)
Photo © CBS Films
![Za každou cenu - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/161/438/161438976_6c254e.jpg)
Zajímavosti (18)
- Tobyho (Chris Pine) a Tannera (Ben Foster) vidíme ve filmu v těchto autech: v modrém Chevroletu Camaro asi z roku 1987, v tmavě zeleném Fordu Taurus SE (1998–1999), Fordu LTD Crown Victoria (1983–1994) a Fordu Bronco XLT z let cca 1992–1996. (J.F.B.)
- Taylor Sheridan uviedol, že ako inšpirácia mu mimo iného poslúžil TV seriál Osamelá holubice (1989). (Real Tom Hardy)
Reklama