poster

Na dně

  • Japonsko

    Donzoko

  • Japonsko

    どん底

Drama

Japonsko, 1957, 137 min (Director's cut: 125 min)

  • stub
    ****

    Perfektní přenesení tématu do japonských kulis. Depresivní podívaná, úžasně glosovaná starým poutníkem na útěku (postava, která představuje nemožnost odříznout se od minulosti - bez ohledu na to, jakého poznání člověk dojde či nikoli). Konec žádnou katarzi nepřinese a tak se můžem kochat příjemnými myšlenkami i po skončení. Rád bych vyzradil poslední slova filmu, ale...(23.1.2008)

  • black.mao
    *****

    Odhlédnu-li od skutečně příšerné kvality obrazu a zvuku originálního DVD Levných knih, musím přiznat že mě film přibil na židli. Gorkého hru přejal Kurosawa do té míry, že sledujeme doslova divadlo s minimem střihů a detailů, kdy jevištěm je chudinský brloh plný ztroskotanců. Klaustrofobii se nedá uniknout. Můžete si skočit na pohárek saké do krčmy, mužete se jít nadýchat čerstvého vzduchu ven na dvorek, ale stejně se za chvíli vrátíte zpět. Všichni chtějí pryč, ale stejně nakonec zůstanou. Kdo ví, jestli není jinde ještě hůř.(25.11.2008)

  • sportovec
    *****

    Specifický tvar sociálního dramatu i filmu prokazuje i v japonském případě životnost a světový rozměr Gorkého díla. Téma bosáků, vyvrženců či nerudovských trhanů je přeneseno do japonského prostředí neurčitého časového zařazení zřejmě do doby po prosazení reforem mejdži, což by vysvětlovalo ony muže v oblecích, kteří přihlížejí zeshora rvačce, v níž přijde o život domácí. Bodem prosvětlení a naděje se stává stařec považovatelný za mnicha, jehož integritu ale zpochybní právě jeho reakce ve vrcholné scéně tohoto vlastně divadelního filmu s nezvykle statickou kamerou. I způsob hraní, provozovaného prakticky všemi herci, je vlastně výrazně nefilmový. Přesto nebo právě proto vzniká dokonalá japonská forma osvojení evropského tématu prokazující, že obecné lidské typy jsou nadřazeny nejen času, ale i prostoru a etnicitě. Plně to platí i pro všelidství ze dna pomyslné společenské pyramidy.(28.9.2008)

  • eraserhead666
    ****

    Možná zbytečně moc postav, některé z nich nestačí nějak zaujmout a jejich slova moc nevyniknou a snad i zbytečně ubírají prostor těm „hlavním“, výborným, trefným, výstižným a skvěle podaným postavám. Možná zbytečně moc dlouhé, ten závěr mi přijde přehnaně natažený. Pro tento film bych strašně rád uměl japonsky, protože bych si ho chtěl dát bez obrazu (a doprovodných titulků), myslím, že jen zvuková stopa by skýtala výborný zážitek. Zážitek to byl i tak, byť ne stoprocentní.(27.8.2012)

  • kinej
    ****

    Oproti jiným Kurosawovým filmům tenhle pokulhává technickým zpracováním. Není tak vizuálně působivý jakoostatní mistrovad díla. Také zde v průběhu filmu absentuje hudba, což je škoda, protože ta vždy tvoří silnou stránku Kurosawy. Na druhé straně zde všichni herci předvádějí kocert, takže to film, společně se zajímavým příběhem vytdvihuje z průměru.(23.7.2005)

  • - Poslední Kurosawův snímek natočený v televizním formátě 4:3. (tequilla)