• TheLazyCat
    *****

    Vlasta Burian ve své klasické roli Funebráka, co jiného dodat. Excelentní výkon mistra herectví v této komedii musí pobavit každého. Dialogy, nepochopení a občasná natvrdlost, prostě nádhera. Nejlepší scénou celého filmu je jeho přednes u klavíru z různých koutů světa a přiznávám, že se u něj mohu vždy potrhat smíchy. Je to klasika, vysoce ceněná klasika, kterou snese kdokoliv a dle mého názoru by takové filmy měl znát každý.(12.1.2016)

  • Anworon
    ****

    Tento film má cenu zlata, protože podává nejcelistvější obraz o Burianově divadelním projevu. Velký dík Karlu Lamačovi za to, že do jisté míry rezignoval na svou úlohu. Takový Martin Frič by to určitě neudělal. Mimochodem zajímavá vedlejší role Martina Friče je další přínos tohoto snímku. Bohužel si kvůli té zmíněné úlitbě Burianově improvizaci vybral film svou dramatickou daň (spíš ale kvůli chatrnému scenariu), proto má ode mě o tu jednu hvězdičku méně.(18.4.2005)

  • Marthos
    *****

    Na počátku třicátých let byl Vlasta Burian už mezinárodně proslulým komikem a výjimečnou osobností domácí kulturní scény. V té době měl za sebou čtyři němé, čtyři zvukové a tři německé filmy, které mu mimochodem zajistily velkou popularitu u germánských sousedů. Než režisér Karel Lamač na čas předal žezlo svému žáku Martinu Fričovi (ten s Burianem natočil v rozmezí let 1932 až 1934 neuvěřitelných pět filmů), stihl vyrobit jednoduchou veselohru pod názvem FUNEBRÁK. Scénárista Václav Wasserman obratně spojil dvě úspěšné humoresky z repertoáru Burianova divadla: Drémanovu Srážku vlaků a Longenovu Už mou milou, natáčení pak probíhalo necelé tři týdny (nikoli pět dní, jak se dodnes mylně uvádí v oficiálních pramenech). Král komiků zde vystupuje v roli samorostlého funebráka Pletichy, který se shodou náhod ocitne na netradiční svatební hostině a následně způsobí rozruch na inspektorátu drah, kam si přišel pro bolestné s falešným jménem jednoho ze svatebčanů. K jednoznačně dominujícím hodnotám náleží části, v nichž titulní hrdina marně zápasí s úřednickou byrokracií a v takřka čtvrthodinovém pásmu paroduje jazyk, tance a písně sedmi národů. Vedle Buriana se objevila řada osvědčených divadelních i filmových partnerů, kterým vévodí vynikající dvojice Jana Richtera a Martina Friče. Zcela atypickou roli v rámci své početné filmografie tu vytváří Růžena Šlemrová a příjemným bonbonkem je přítomnost rodící se hvězdy barrandovského věku Lídy Baarové. V konfrontaci s některými dalšími burianovskými filmy se bohužel stále jedná o nedoceněný démant, který si zasluhuje vyšší diváckou pozornost. --- "Vaše meno! - Boleslav. - Stará nebo mladá? - Boleslav! - Stará nebo mladá? - Já mám radši mladší. - Co je nám do toho, co vy máte radši! Já se vás ptám, jestli je ta Boleslav Mladá nebo Stará!"(4.10.2008)

  • nascendi
    **

    Aj keď na Vlastu Buriana nedám dopustiť a Ondoň Hnipirdo hral dlhú dobu významnú úlohu v našich študentských vtípkoch, zo súčasného pohľadu ho považujem za jeden z jeho slabších filmov. Dokonca aj Burianove výstupy, ktoré sú jedinou hodnotou tohto filmu, mi v niektorých momentoch pripadali silené. Nič sa však nedeje. Burianova filmografia je bohatá a je úplne prirodzené, že okrem perál a priemeru obsahuje aj trochu smetia.(14.7.2011)

  • blackrain
    ****

    Nejen, že měl Vlasta Burian ve velké oblibě uniformy všeho druhu, on byl pohybově nadaný a po jazykové strance na tom nebyl vůbec špatně. Ostatně, to velmi dobře dokazuje scéna s parodováním světových jazyků. Ta je úžasná. Na ni se vždycky z celého filmu těším nejvíc. Burian tu skutečně perlí. Jen by mě zajímalo kolikrát ji museli točit a jestli to Burian řekl také několikrát stejně po sobě. Osobně si myslím, že to vůbec není možné. Také jsem si myslela, že tady bude Burianova role jaksi upozaděná, ale nebyla, protože jako vždy Vlasta Burian strhává veškerou pozornost na sebe jen co otevře ústa.(7.7.2011)