poster

Rozum a cit

  • USA

    Sense and Sensibility

  • Velká Británie

    Sense and Sensibility

  • Slovensko

    Rozum a cit

Drama / Komedie / Romantický

USA / Velká Británie, 1995, 131 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • InJo
    ***

    Filmové adaptace knih Jane Austenové budou nudné snad i kdyby je točil James Cameron podle scénáře Kevina Smithe a s Jasonem Stathamem v hlavní roli. Jinak řečeno - Rozum a cit je zatím první film Anga Lee, který mě zklamal a nebavil. Ale myslím, že pan režisér (stejně jako výstavní herecká sestava, výprava, hudba atd.) je v tom nevinně, jak už jsem v podstatě naznačil první větou svého komentáře. Možná jsem buran, ale mě prostě tyhle honosné telenovely z Anglie 19. století (ačkoli jsou snad vždy od áčkových tvůrců a formálně jim nelze nic vytknout) nedokážou skutečně oslovit a chytit za srdce. Bohužel. Alibistických 60 % od člověka, kterému tento snímek zcela jistě nebyl směřován...(14.7.2008)

  • Skejpr
    ***

    Tak nějak sem nepochopil, o čem to teda vlastně bylo? Jednotlivé epizodky mají hlubší smysl samy o sobě, než v cekovém kontextu. Jinak velice zdlouhavé, rozvláčné... Herecky ovšem fantastické. Emma Thompsonová ja skvostná, Kate winslett je taky výborná, ale vrcholem jsou všechny mužské role. Grantem a Rickmanem počínaje, a tím hubeným chlapíkem, co pronáší jen několika slovná, cinická konstatování konče. ale jako celek... silné zklamání(30.1.2006)

  • Madison
    *****

    Krásny film s veľkým srdcom. Tradične vynikajúci herci, mne osobne učarovala vzbrklá a sentimentálna Marianne v podaní Kate Winslet, priam bláznivo túžiaca po osudovej láske, schopná pre svoj cit prevrátiť sebe i ostatným život naruby. A v dokonalom kontraste racionálna Emma Thompson kladúca dôraz na rozvážnosť a úsečnosť. Staré Anglicko podtrhnuté predsudkami a konzervatívcami, ktorí sa vyžívajú v každom spoločenskom škandále - obvzlášť scéna na plese je ukážková! Úžasné kostýmy, ktoré vo mne oživujú túžbu aspoň pár hodín prežiť v dobách romantizmu a zabudnúť na toto dnešné moderné a jednotvárne spoločenstvo. Predloha Jane Austen sa mi do rúk ešte nedostala, no dúfam, že ma obšťastní takou istou dávkou melanchólie ako aj film. Nádhera.(7.6.2009)

  • gudaulin
    **

    Poznal to v té či oné míře prakticky každý - film má skvělé kritiky, festivalová uznání, nadšené komentáře fanoušků - a když ho konečně shlédnete, máte pocit, že jste obětí spiknutí a že to ostatní nemůžou myslet vážně. Nejsem sice typickým fanouškem romantických snímků, ale řadu z nich si přesto dokážu vychutnat. Rozum a cit k nim ale rozhodně řadit nemůžu. Problém není v hereckém obsazení, výkonech herců nebo v režijním pojetí a výpravě - ty jsou naopak vesměs vysoce profesionální. Problém je v samotné literární předloze. Přirovnávat tvorbu Jane Austenové k harlekýnkám je příliš laciné, její tvorba má přece jen vyšší ambice a výrazně lepší literární styl, nicméně její román je červená knihovna jako vyšitá, se vším negativním, co se na tenhle žánr váže. Dají se tam lehce vystopovat všechny používané typy, zápletky i nezbytný a lehce předvídatelný happyend. To všechno by se dalo ještě odpustit, kdyby autorka používala živý jazyk a své postavy zlidštila. Možná je problém zejména v kvalitě překladu a originál je přirozenější, ale z dialogů čišela umělost a šroubovanost, jaká se často nevidí, a postavy se blížily spíše svým karikaturám, takže jsem se ve chvílích horoucího vyznání kousal do rtů, abych smíchem neshodil dojemnost scény. Takhle se možná, ba pravděpodobně, lidé chovali na společenských dýcháncích a oficiálních příležitostech, ale v soukromí ani náhodou. Je to strašně nevěrohodné - celé to používání důsledně spisovného jazyka, velkých slov a myšlenek. Celkový dojem: 35 % za kostýmní velkolepě nasnímanou a zahranou nudu.(10.7.2008)

  • mat.ilda
    **

    Snímek jsem viděla už před časem a tehdy se mi celkem líbil, tuto skutečnost musím po čerstvém zhlédnutí přehodnotit, vysvětlení pro tehdejší úspěch nemám, snad, že jsem v té době viděla ještě nezáživnější filmy. Nejsem čtenářka Jane Austenové, ale po "Pýše a předsudku" mě předloha dost lákala, teď mě docela přešla chuť. Nekonečné sledování nudné Thompsonové, která v sobě neměla kapku života, hysterické Winsletové, unylé matky a hrozných konvencí té doby mě nebavilo, milostná vzplanutí naprosto mimo, ovšem při výběru typu herců jsem opravdu nemohla čekat nějaké jiskření. Zde je ten hlavní rozdíl mezi předlohou a adaptací, při četbě je důležitým spolutvůrcem zážitku vaše fantazie a představivost, tedy, když má být Edward Ferars upjatý a škrobený, rozhodně ho nebudete vidět jako člověka, který si v noci nepěkně přeležel krční páteř, k tomu má silnou angínu a pokud chce usednout, je tu podezření na ústřel či na plné gatě. Taky nechápu, na jakém podkladě se mladé ženy domnívaly, že budou co nevidět požádány o ruku a jak přišly na to, že je dotyčný horoucně miluje? Z náznaků, pohledů, doteků???? No já bych se teda nedovtípila! Nejspíš proto, že se nic takového nekonalo, navíc jejich hloupá odevzdanost osudu a přizpůsobení se pravidlům určovaných muži mě vůbec nebere, přiznávám, že nejsem dvakrát romantická, to však nemůže změnit pocit víceméně ztracených dvou hodin a nemyslím, že je na vině předloha.(1.3.2009)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace