Režie:
Olmo OmerzuScénář:
Petr PýchaKamera:
Lukáš MilotaHrají:
Tomáš Mrvík, Jan František Uher, Eliška Křenková, Zdeněk Mucha, Lenka Vlasáková, Martin Pechlát, Štěpán Kozub, Martin Havelka, Roman Slovák (více)Obsahy(1)
Typický outsider čtrnáctiletý Mára (Tomáš Mrvík) a jeho kamarád dvanáctiletý Heduš (Jan František Uher) podniknou cestu za svobodou. Mára ukradne auto a svými průšvihy ohromí i mladou stopařku (Eliška Křenková). Všichni jsou na útěku, na dobrodružné cestě, užívají si náhlou svobodu, kterou už možná nikdy nezažijí. Až do okamžiku, kdy Máru chytne policie. Vyslýchá ho policistka (Lenka Vlasáková) s policistou (Martin Pechlát) a my spolu s nimi váháme, co je realita a co smyšlený chlapecký svět, někdy je těžké rozlišit pravou skutečnost od té vyfantazírované… (CinemArt)
(více)Videa (1)
Recenze (221)
Velmi artová záležitost, která mě pro svou enormní odlehčenost celkem zaujala. Přijde mi tedy přepálené za zdejší výkony herecké i tvůrčí předávat tak hodnotná ocenění jako jsou Čeští lvi, jinak už s vytýkáním končím. Propletenost oné ujeté cesty a následného výslechu byla pozoruhodná a Eliška Křenková, byť tu byla jen na skok, mi svým vystupováním bavila. Ovšem na jeden pokus bohatě stačí. ()
Už dlouho jsem neviděl český film, kde by obraz tak dobře spolupracoval se slovem, byl natočen zajímavě a zároveň účelně po vizuální stránce, ale zbytečně neexhiboval, herci (a neherci!!) byli tak přirození a z tohohle všeho ještě vykoukl nějaký (velmi nečekaný) společenský osten. A dojde čas i na snové výjevy. A k tomu všemu ten Adamov. U mě je to přesně naopak, čím víc mám od zhlédnutí filmu, tím kdykoliv, kdy si na něj vzpomenu, se mi dostává do paměti. Ne, snímek není žádná bomba, ani není uváděn s nějakou pompou, ale i tak je skvělej. Jen tak dál, pane Omerzu! ()
Až do prvního setkání chlapců opravdu super, v tom úplném začátku jsem měla ještě dojem, že by mě mohlo čekat něco skvělého. Potom přišlo krátké období zdvořilé zvědavosti a největší část sledování tvořilo jen útrpné čekání na konec a počítání povinných indie klišé jako zobrazování masturbace nebo dlouhé scény, které nic neznamenají. V případě tohohle filmu by mě docela zajímalo přečíst si scénář, jestli to aspoň na papíře bylo lépe připraveno. Například by to osvětlilo otázku, jestli jsem nedávala dobrý pozor a nebo jestli tam byla zcela náhodně zařazena scéna toho, že pan policista je během výslechu na záletech v zahradní chatce, a pár dalších takových divných věcí, u kterých se mi zvedalo obočí. Probouzení sexuality a několikeré zmínky o možnosti homosexuality hlavního hrdiny například vzbudí dojem, že je to skryté hlavní téma filmu, ale film to někdy po půlce opustí a nijak neuzavře. Nebo jak to, že kluka drží policajti na stanici a chovají se k němu jako k plnoletému, i když očividně není, místo aby tam byl nějaký sociální pracovník a probíhalo to tak, jak má. Nicméně hlavní věc, jejíž naplánování by mě zajímalo, byl ten takzvaný princip váhání, co je realita a co smyšlený svět chlapecké fantazie. Způsob, jakým je film vyprávěn, totiž dává velmi jasně najevo, co se "doopravdy stalo" a s čím Mára jenom machruje na Lenku Vlasákovou a případně ještě na svého kamaráda, takže je vlastně jaksi smyslem filmu pátrání po tajemství, které je celou dobu odhalené, jinými slovy film žádný smysl nemá. V tomto zmatku pár konkrétních prima detailů bohužel nosnou konstrukci nevystaví. Jak jsem už říkala, úvodní představení Heduše je super, záchrana psa velmi potřebná a Tomáš Mrvík mi přišel dobře zvolený, ale víc pozitivních dojmů už ze sebe nevydoluji. Taky bych byla vlastně ještě ráda, kdyby Olmo Omerzu přestal točit filmy naznačující možnost sexuálních vztahů mezi dvanáctiletýma děckama a dospělýma ženama. Protože zatímco motivaci chlapců mají diváci dobře osvětlenou, tak představení osobnosti stopařky se nevěnuje ani vteřinka a nějaké důvody jejího chování, to už bych asi chtěla moc. Zůstává tudíž jenom vagínou na nožičkách, a vůbec, čím víc nad tou postavou přemýšlím, tím víc jsem rozčilená, takže bych asi měla přestat. Sbohem. ()
Na tento film jsem se chytal dlouho, už v době uvedení mě upoutala jeho premisa, plakáty i herecké obsazení a slibovaná neotřelost pro současnou tuzemskou kinematografii ne tak obvyklou. A po zhlédnutí vlastně souhlasím se všemi výtkami, co Všechno bude má. Omerzu skutečně moc neovládá žánrová pravidla road-movie ani coming of age, zvolená témata opravdu nepitvá dostatečně hluboku, aby z nich šly vyčíst nějaké hlubší závěry, jenže mně tato povrchnost naprosto pasuje do přítomného motivu nefalšované dětské naivity. Ústřední duo nezletilých kamarádů neví pořádně kam jedou, před kým a proč vlastně utíkají, vážnost veškerých problémů si sice v danou chvíli uvědomují, ale nakonec na ně rychle zapomínají nebo je vnímají s takovým odstupem a právě tak povrchně, že ani pořádně neví, co si myslet nebo jak reagovat. Díky tomu veškerá jejich rozhodnutí nevychází z rozumu, ale ze srdce. A přesně s touto perspektivou ochotně přehlížím tu spoustu nedostatků, ten film je pro mě čistou sympatickou esencí toho, když dvě nezkažené dětské duše skrz svou naivitu objevují svět a nástrahy, které je v něm čekají a nás berou s sebou, abychom to v jejich režii a jejich očima viděli a prožili s nimi. Tohle není ani dokonalý road-movie, ani dokonalé coming of age, ale jenom velmi poctivý a hlavně neskonale upřímný film, který se vám dokáže dostat pod kůži, jen stačí trošku povolit své nekompromisní kritické myšlení a napojit se jako hlavní postavy srdíčkem, které Všechno bude po všech stránkách má. ()
Měla to být asi road-movie s přesahem, ale nakonec je to jen neduživá artovka. Není vysloveně špatná, ale ani nijak vyčnívající a díru do světa určitě neudělá. Jestliže tohle je nejlepší film roku a držitel Českého lva, je to tristní pohled a dobře vypovídá o úrovni současné české kinematografie... ()
Galerie (27)
Zajímavosti (19)
- Představitel role Heduše (Jan František Uher) měl zpočátku problémy s vulgární mluvou jeho postavy, při přípravě mu hodně pomáhala Eliška Křenková i Tomáš Mrvík. Trénink spočíval v tom, že si sedli s Tomášem naproti sobě a jeden druhému sprostě nadávali, což pomohlo k tomu, aby se dokázal do role lépe vžít. Tomáš Mrvík se slovníkem své postavy, Márou, problém neměl. (DJDVD)
- „Já s Olmem ráda pracuju, protože mi dokáže posunovat hranice, za které se mi už nechce, a to mě hrozně baví.“ říká Eliška Křenková. [Zdroj: novinky.cz] (SONY_)
- Auto, ve kterém kluci Heduš (Jan František Uher) a Mára (Tomáš Mrvík) jezdí, je Audi 100 C3 z roku 1985. (SONY_)
Reklama