poster

Všechno bude

  • anglický

    Winter Flies

  • Slovensko

    Všetko bude

    (festivalový název)

Road movie / Drama / Komedie

Česko / Slovinsko / Polsko / Slovensko, 2018, 85 min

Režie:

Olmo Omerzu

Scénář:

Petr Pýcha

Kamera:

Lukáš Milota

Producenti:

Jiří Konečný

Střih:

Jana Vlčková

Scénografie:

Antonín Šilar
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • JitkaCardova
    *****

    Po několika dnech dál zůstávám okouzlená a zasažená. Průzračná poetika komplikovaného a veskrze neidealistického a neideálního chlapeckého potýkání se se světem plným složitých a nejednoznačných nástrah i palčivost společenských podtónů originálního a po všech stránkách jemně a precizně vyladěného snímku ještě doznívají. *** Mistrovsky vykreslené obrazy a scenérie ještě tanou před očima, rozmanitými emocemi elektrizované situace ještě tančí po kůži a zvedají chloupky. *** Je to, jak to má po návratu z kina být a jen vzácně skutečně je, zvlášť jedná-li se o tuzemský film - jdete po ulici a všude vidíte filmové obrazy, naladěni zeširoka vnímat a rozumět přenosu toho uhrančivého životního půvabu, s veškerou jeho trapností a zranitelností, dojemností a surovou bolestností a steskem po nějaké ryzejší podobě bytí. *** A nově si uvědomujete i neideální, ale skutečně přítomnou, emanující krásu všedního českého venkova, zvláště v jistých tónech, chvílích a náladách. *** Jakkoli je ale film poetický, má vybudovanou jasnou dramatickou linku i pointu, a bere-li si na mušku lidskost, není to přeslazené ani přitažené za vlasy. Nechybí pepř surové ironie a vypočítavosti dětí i dospělých, který komplikuje děj, a přesto je v tom dramatickém oblouku a zlomyslnosti zachovaný i kus dětské čistoty a názvuk pohádky, odvislé od prastaré moudrosti a intuice, která nám koluje krví. Kus dojemného zvířecího instinktu, který udává ptákům směr letu a malému klukovi velí, kam a za kým musí právě teď jet, a k němuž by se kluk, co dělá ramena, nikdy nepřiznal. Leda opravdovému kamarádovi a teprve nakonec. Ani žánr není banální a umělý, ale spletený z několika pramenů najednou jako život sám - mísí se tu road-movie s iniciačním přerodem a záchrannou misí a s onou pohádkou, kdy hrdina a jeho pomocník na cestě, která jak se ukáže, má svůj cíl a může a nemusí dobře dopadnout, potkává dobré i zlé bytosti, svůdné sirény i podlé podvodníky, a překonává překážky. A celek je i přes kontroverzní obsah hojivý, právě proto, že nakonec je zřejmé, že šlo o uzavřený příběh s dosaženou pointou - bože, co hezčího si od života přát, než aby přes veškerou boles a zmatení naše cesta dávala lidsky smysl a měla dobrý cíl. Abychom rozuměli tomu, co děláme, a mohli si za tím stát. *** Usmívám se, chvílemi se ještě polohlasně zasměju nebo zatrnu, když se mi vybaví některé konkrétní momenty. A vím už, že se mi budou vybavovat i po týdnech a měsících. Jsem za tenhle počin opravdu vděčná, je to pro mne v české kinematografii svébytné a veskrze dobré a silné zjevení a výjimečně cítím, že má šanci na přijetí i v širokém zahraničí - tomu, co se těm klukům na plátně děje, musí být rozumět v Anglii i ve Francii, v Americe i v Austrálii - a formální stránka filmu je bezchybně úchvatná. Jsem tentokrát velice zvědavá na přijetí tam venku. *** Olmo Omerzu si jde svou vlastní cestou po neporušeném prostoru a jeho dílo působí tak zlehka vylákané k životu, jako by je črtal do vzduchu, jako by je jen odezíral ze snově dokonalých zhmotnění reality se vším všudy - je zároveň zamilovaný i kritický - při sledování jeho filmu mám pocit telepatického přenosu, tak dobře všemu rozumím, tak dobře do sebe všechno zapadá, tak dobře si museli všichni spolutvůrci mezi sebou rozumět - včetně tvůrců hudby a celé zvukové linky, včetně vyhledávačů lokalit, včetně neuvěřitelně dobrých a dobře vedených mladých neherců. Do konkrétních detailů se mi nechce se pouštět víc, ale komentáři s výstižnými postřehy mě tu potěšili Enšpígl a Tosim. *** Doplnění: I po týdnech je to pořád stejně ostře působící, jemnohmotně silné a půvabně i palčivě magicko-realistické. *~(24.9.2018)

  • ChewieDC
    ***

    Je to takový ten film, který když vidíte, přijde vám fajn, na české poměry je nečekaně zdařilý, ale uběhne pár dnů a postupně se vám začne vypařovat z hlavy, protože není absolutně ničím výjimečný. V českém kontextu snad jen tím, že není blbý, všichni hrají dobře a dialogy nešustí papírem. Což je fajn, ale trochu málo.(13.7.2018)

  • Vodnářka
    ****

    Musí se to stát v tu správnou dobu. V okamžik, kdy jsou ti dva ve svém životě nejsvobodnější - je jim dvanáct a čtrnáct, jeden vezme auto a druhý se k němu trochu násilím připojí. Jejich těžko uvěřitelné přátelství nezná hranice - ve vztazích, v životě, ani ve světě, což je zásadní pro celý příběh, který by v jakémkoliv jiném momentu jejich života nefungoval. Nevíme, co přesně se stalo před tím, jen z náznaků snímku odtušíme, že jsou oba podobně nechtění jako jejich psí společník Šakal, kterého na poslední chvíli zachrání z rybníka, nebo jako obtloustlé mouchy, které se válí na parapetu policejní stanice. Od jejich odjezdu z šedi Ústecka, po celou jízdu promrzlou krajinou, s nimi však prožíváme tomsawyerovskou jízdu plnou humoru a obrovsky jim držíme palce. Slovy Petra Pýchy: "Doma bych je mít nechtěl, ale hrozně jim fandím, aby si tu svobodu mohli ponechat co nejdéle." Omerzu se pro mě ukazuje jako čím dál zajímavější režisér, který umí na plátně rozehrát nejrůznější témata. Kromě dvou hlavních představitelů oceňuji také herecké výkony všech dospělých herců, kteří vnášejí do snímku zajímavou rovinu dospělých, co vás jednoduše podrazí. Ač film chvílemi budí dojem jakési omezené neuchopitelnosti, s každou další myšlenkou více pronikám do jeho podstaty - právě té neuchopitelné omezenosti svobody a dětských ideálů. A určitě doporučuji na něj zajít.(1.7.2018)

  • Rimsy
    ***

    Po výrazném Rodinném filmu jsem čekal tak nějak víc. Kombinace sociálního dramatu a coming of age tematiky je (nejen) v letošních Varech překvapivě častá, a tak by každý příspěvek měl být dostatečně výrazný, aby zaujal. Všechno bude se od zbytku pelotonu liší jen v drobnostech a celkově rozbor chlapectví a dospívání není tak detailní, abych si ho zapamatoval na víc než pár hodin. Mladí herci jsou sympatičtí a zkušení je dobře doplňují, díky vyprávění pomocí flashbacků se navíc dočkáme i prvku napětí. Přesto bych se divil, kdyby si někdo z filmu odnesl víc než to, že dospělým se prostě nemá věřit...(1.7.2018)

  • Davered
    ***

    Kdyby si Omerzu odpustil ten tezkopadny symbolismus a tocil scenare bez hromady neveryhodnych situaci, tak uz by se tu pely ody a psalo by se o nem jako o novem Formanovi. Takhle je to bohuzel s nim ale film od filmu horsi. A ty motivy vsemozne zvireny, roztomilych psu, a predcasne vyspelych deti uz jsou poradne vycpele. Priste to chce proste lepsi scenar, jinak nic nebude.(13.7.2018)

  • - Policejní vyšetřování probíhalo v městě Adamov na Blanensku, natáčelo se v budově bývalé pošty. Skutečná policejní stanice se ovšem nachází hned ve vedlejším domě. [Zdroj: blanensky.denik.cz] (fctp)

  • - Film Česká filmová a televizní akademie jakožto českého zástupce vyslala do soutěže o Oscara v kategorii nejlepší cizojazyčný film. (JoranProvenzano)

  • - Představitel role Heduše (Jan František Uher) měl zpočátku problémy s vulgární mluvou jeho postavy, při přípravě mu hodně pomáhala Eliška Křenková i Tomáš Mrvík. Trénink spočíval v tom, že si sedli s Tomášem naproti sobě a jeden druhému sprostě nadávali, což pomohlo k tomu, aby se dokázal do role lépe vžít. Tomáš Mrvík se slovníkem své postavy, Márou, problém neměl. (DJDVD)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace