Reklama

Reklama

Nikdy nezestárnou

  • Velká Británie They Shall Not Grow Old (více)
Trailer 2
Velká Británie / Nový Zéland, 2018, 99 min (Alternativní 95 min)

Uhrančivý snímek Petera Jacksona ukazuje filmový materiál z první světové války tak, jak jej ještě nikdo neviděl... Oscarový režisér Peter Jackson vybral archivní černobílé záběry každodenního života vojáků i civilistů a s pomocí moderních technologií je převedl do barev, které odpovídají dobové realitě. Ve svém unikátním projektu vybral archivní černobílé záběry staré více než 100 let a s pomocí moderních technologií znovu přivedl k životu ty, kteří mohou příběh války odvyprávět nejlépe – muže, kteří v ní bojovali. Po měsících strávených v archivech BBC a britského Imperial War Museum v Londýně vznikl film, v němž znovu a doslova v nových barvách ožívá každodenní realita v přední linii jednoho z největších světových konfliktů. Jaké postoje k němu zastávali jeho řadoví účastníci, co jedli, jak spali a jaký život vedli mimo válečné zákopy? Jackson sáhl do mlhy času, aby vrátil hlas těm, kteří byli navždy poznamenáni první světovou válkou. (Česká televize)

(více)

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (137)

Ivoshek 

všechny recenze uživatele

Z pohledu historické zajímavosti jsou lepší dokumentární filmy, než je tenhle. Stejně tak jde vidět první válku kolorovanou třeba v seriálu WW1 in Colour. A taky jde jinde najít vyprávění veteránů, kteří celé to peklo zažili... Nicméně jako celek a tak trochu jako příběh, i když ne nutně s konkrétním hlavním hrdinou, to funguje pěkně. Velká válka ("1, světová") je totálně podceněný fenomén, o kterém se toho na rozdíl od WW2 moc netočí. Přitom to byla ona, kdo změnil svět - kdo nastartoval revoluce, zničil víru v Boha (a nahradil ji vírou v různé formy socialismu), kdo ukončil přesvědčení, že lze jen růst... I z tohohle pohledu je tenhle film super, jako film, který ukázal starou válku jako něco, co jejím současníkům přišlo úplně stejně reálné, jako náš svět nám. ()

VaHo 

všechny recenze uživatele

Okamžikem, kdy se z těch starých, černobílých a zrychlených záběrů stává plynulý, kolorovaný a širokoúhlý obraz, mi spadla brada. Je neuvěřitelné, co se filmařů podařilo vykřesat, vytáhnout, vybarvit a upravit z těch starodávných filmů. Společně s komentářem tehdejších účastníků (a že jich je!) vznikl dokument ala Na západní frontě klid. Husí kůže hadr. ()

Reklama

Othello 

všechny recenze uživatele

Peter Jackson se po natočení King Konga chtěl nadále věnovat primárně svému videohernímu studiu Wingnut Interactive, nicméně to dopadlo jinak a já si prakticky s každým jeho filmem od Konga říkám, jaká by to byla paráda, kdyby k jeho vstoupení na pole videoherního designu skutečně došlo. Jackson již pracuje s lidmi čistě jako objekty, nositeli identifikačních vlastností vycházející z jejich specifického prostředí. Pokud jsem u Hobbita obdivoval pozornost, jaké se dočkal každý dílek oděvu či interiéru a trpěl při každém pokusu u lidštější vykreslenější některých postav, u They Shall Never Grow Old jsem zvedal obočí nad snahou doplnit mlčící záběry dabovanými hlasy zúčastněných, domalovávání krve k tělům s citlivostí splatter komiksu či inklinací k úsečné epizodičnosti. Když se pak věnuje větší prostor scénce, kdy někdo spadl do latríny než vysvětlení třenic mezi Němci a Prušáky v nepřátelských liniích, nemůže se nikdo divit, že okázalá závěrečná antikatarze kdovíjak nefunguje, protože to celé působí jak, když vám někdo snaží odvyprávět svojí několikaměsíční cestu kolem světa, ale má na to jen dvě zastávky, než musí vyrazit z tramvaje. Posaďte toho člověka už někdo za počítač, ať se svým pověstným perfekcionismem vytváří NPC, zvuky a level design pro nějakou dobrou PC gamesu a nesnaží se nás zatěžovat bolestivou realitou. Což mi připomíná, že jsem dle propagace čekal, že technologie oživování starých záběrů je podstatně dál, než to z výsledku vypadá. Ruské technicolorové filmy vypadají mnohdy lépe a realističtěji než to co vidíme tady. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Válka mně zajímá. Hodně o ní čtu. O slavných bitvách napříč staletími, o důvodech proč konflikty vypukly, o zbraních a hlavně o lidech. Lidské příběhy mne zajímají nejvíce. Snad proto mám rád denníky či autobiografické vzpomínky všech těch, kteří se nějakého toho konfliktu účastnili. A i když je to pohled jednotlivce, často značně subjektivně zabarvený, má to pro mne mnohem větší výpovědní hodnotu než tucet děl věhlasných historiků, kteří píší fundovaně o něčem co však sami neprožili. A proto mne tento dokument doslova uhranul. Ne těmi kolorovanými záběry. Už jsem viděl fantastický dokument I. světová válka v barvě, tam poprvé na člověka dopadla rudost krve i odporná jednotvárná hněď krátery a vodou roblemcaných kdysi úrodných polí Belgie a Francie.... Byl to ten způsob jakým byl dokument podán. Ta výpovědní rovina jednotlivců, upřímná i po tolika letech. Trochu mne mrzí, že když už byly ve filmu i tanky , zapomnělo se na letectvo :-). Ale základem tehdejších armád byly tři zbraně. Artilerie, kavalerie a pěchota a o mužích těchto složek je dokument především. Od Jacksona je to skvělý počin nejen k nedávnému výročí 100 let od Great war, ale je to také skvělá pocta těm co tam bojovali a umírali. Dnes už se zapomíná i na hrdiny té druhé války, natož té první. Je třeba mladým neustále zdůrazňovat, že svoboda a demokracie nejsou zadarmo. Tady je to za 5 vlčích máků ! * * * * * ()

VanTom 

všechny recenze uživatele

Do kompaktně návazného celku sestříhané hlasy desítek britských pamětníků přibližují peklo 1. světové války - nadšené narukování (nezletilých) mladíčků zmrazené otřesnými podmínkami zákopů západní fronty, které výrazně umocní roztažení a kolorování obrazu při příchodu na bojiště (nicméně HD ostrost fakt nečekejte). Problém nastává ve chvíli, kdy "příběh" sice graduje popisem brutálních jatek velké ofenzivy, jenže z pochopitelných důvodů z ní scházejí jakékoliv záběry, tudíž sledujeme jen leporelo z tematických ilustrací (což dvakrát nebaví). Historická působivost tak ke konci mírně opadá. ()

Galerie (37)

Zajímavosti (7)

  • Režisér Peter Jackson  tímto dokumentem uctívá památku seržanta Sidney Rucka (padl 8. 5. 1915) a poručíka Thomase Walshe (padl 4 .5. 1918). (MATADOR)
  • V dokumentu se kromě jiných událostí objeví záznamy prvního nasazení tanků v bitvě na řece Sommě z 15. září 1916. (ArthasKarfa)
  • Pre potreby filmu bolo spracovaných a zozbieraných viac ako 600 hodín rôznych rozhovorov a výpovedí od viac než 200 veteránov. Z celkových 600 hodín tvorcovia vybrali 100 hodín a až po ich posúdení začal film vznikať. (MikaelSVK)

Související novinky

AFO bude bořit mýty

AFO bude bořit mýty

06.04.2019

Blíží se 54. ročník mezinárodního festivalu populárně-vědeckých filmů Academia Film Olomouc (AFO). Čeká vás 6 dní plných vědy, poznání, filmů a mnohem víc! Od 23. do 28. dubna si nenechte ujít tuto… (více)

Co chystá Peter Jackson?

Co chystá Peter Jackson?

30.01.2019

Režisér filmových trilogií Pán prstenů a Hobit Peter Jackson se v posledních letech soustředil spíše na produkci. Nedávno si však odskočil k dokumentu, jeho film They Shall Not Grow Old spočíval v… (více)

Reklama

Reklama