Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Emotivní drama o devítileté dívce s problémovým chováním a tváří anděla natočila jako svůj debut německá režisérka Nora Fingscheidt. Strhující příběh dítěte, jehož matka nezvládá péči o něj a rady si nevědí ani sociální pracovníci, je dechberoucím svědectvím o neutišitelném vzteku i touze po lásce. V hlavní roli filmu ubíhajícím v tempu podobně intenzivním jako hrdinčiny emoce podává autentický výkon Helena Zengel. (Film Europe)

(více)

Videa (4)

Trailer 2

Recenze (145)

F.W.Colqhoun 

všechny recenze uživatele

Mám návrh. Tři týdny v lese. Dětské domovy, krizová centra, psychiatrie, medikace, případové konference, výchovná opatření. Všechno málo, když opičí matka (která návodně skutečně jako opice trochu vypadá) dokurví své nebohé dítě fakt speciálně. Chudáci lidi, kteří potřebují jiné lidi. Systemsprenger může být vykládán jako kritika bezzubosti systému sociální péče. Roli ale hraje úhel pohledu. Zpoza skleněné opony české zaostalosti (přes všechny nesporné úspěchy dosažené za poslední cca dvě desetiletí) se ale mohou jevit institucionální podmínky západních sousedů jako ráj na zemi. (Vzpomněl jsem si v této souvislosti na vhodný referenční dokument Děti ze stanice Leningradská.) Lze si totiž přímo ve filmu všimnout, že případ hlavní hrdinky je spíše výjimkou než pravidlem - že totiž pro řadu jiných obětí rodičovské patologie náhradní řešení nějak funguje. Výmluvné a vlastně věrohodné je i zjevné úsilí malé Bernadette pomocí - přes nutná lidská i profesní selhání lidí, kteří se stejně jako malá Bernadette dostávají do křížku se systémem pro své nejlepší vlastnosti a záměry. Dojem zanechalo kompetentní zpracování odborného tématu, vycházející zjevně nikoliv z dojmů filmových škrabalů, nýbrž z kazuistik, i režie (práce s jedovatou růžovou, hrající v životě hrdinky důležitou roli; buñuelovská, před-závěrečná snová sekvence zdrcujícího obsahu) a další německy precizní kvality. Za samostatnou zmínku stojí výkon malé představitelky hlavní role Heleny Zengel, excelující nikoliv výhradně v extrémních polohách. Děti, které nejsou na medikaci, by takhle zralé herecké výkony podávat neměly. Proč tu Alice a Leo můžou bydlet a já ne? /// Ain't got no father, ain't got no mother / Ain't got no children, ain't got no sisters above / Ain't got no earth, ain't got no faith / Ain't got no touch, ain't got no god / Ain't got no love... (Nina Simone, I Got Life) ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Neskutečně silná dávka emocí a také zřejmě nejvyšší level pojmu nezvladatelné dítě. Přitom zde máme bravurně zrežírovaný příběh o bezbranné dětské dušičce, záměrně obrněné vůči okolnímu světu zlostí a nenávistí, jen zoufale touží po rodinné všednosti...po tom nejzákladnějším, nejhlavnějším, co by každé dítě mělo mít. Vše nádherně vystiženo v srdcervoucí scéně, v níž Benni volá svou matku do ozvěny hlubokého lesa, pro mě jeden z nejsilnějších momentů, který jsem za poslední dobu od filmu dostal, stejně tak její sblížení s Michaelovým novorozenětem. Jestliže Helenka Zengel netrpí touto silnou emocionální poruchou i ve skutečnosti, nedokážu si vysvětlit, jakým způsobem z ní tento v podstatě autentický výkon mohla režisérka dostat, film chvílemi skutečně dosahuje formy dokumentu a malá Benni si hraje nejen se svým okolím ve filmu, ale i s divákem, výkon hodný nejvyššího ocenění. [Filmový klub Citadela - Litvínov] ()

Reklama

angel74 

všechny recenze uživatele

Tak nekompromisní a syrově realistické sociální drama jsem už hodně dlouho neviděla. Ještě teď mi není moc dobře po těle z toho šíleného koktejlu protichůdných emocí, který ve svém celovečerním debutu německá režisérka Nora Fingscheidt namíchala. Když rodiče neposkytují svým dětem dostatek lásky a péče, velice často se pak stává, že z nich vyrostou nezvladatelní spratci. Agresivní a traumatizovaná dívka Benni v neskutečně přesvědčivém podání Heleny Zengel je typickým příkladem nemilovaného dítěte, přičemž každá její snaha, aby ji měl někdo skutečně rád, končí žalostným neúspěchem... Připadá mi, že žijeme v poměrně dost divném a přetechnizovaném světě, jenž přestává být příjemným místem pro citově založené jedince. Také proto mám velké obavy, že podobně bezprizorních dětí ztracených v systému běhá kolem nás daleko víc, než si vůbec dokážeme představit. (95%) ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Zdrcující psychologické drama malé dívky bez zázemí, bez kotvy, bez jistoty, Benni po tom všem zoufale touží, po milující náruči, pocitu bezpečí, rodině, domově a v neposlední řadě by si velice přála být se svou vlastní matkou.. Nevěřím v to, že by se zoufalství, vztek či zlost dala překřičet, jak to na ní praktikovali někteří dospělí, stejně tak si nemyslím, že by cesta vedla skrze „zvedneme dávky léků“ (to se mi obrátil žaludek, umlčíme ji, aby byl od ní klid?!). Měla jsem pocit, že je Benni balík, který putuje z pošty na poštu a nikde si ho nikdo nevyzvedne.. Velice smutný film nejen o jedné bolavě zraněné duši, rovněž o špatně nastaveném systému, který v případě problému naprosto selhává a nejsmutnější na tom všem je, že jsme toho součástí.. Tekly mi slzy jako hrachy.. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Jakožto člověk, kterému lezou děti na nervy, se asi neudržím a použiji zde pár (pro někoho) silných výrazů, takže pokud jste citlivé dušičky a máte rádi dětičky (jako v lásce rodičovské, ne té trestné a zvrácené, abychom si rozuměli), radši dál nečtěte. Zprvu musím pochválit, jak mistrně je to natočené. Když je Benni v klidu, je kamera v klidu. Když jí hrábne, střídají se za sebou záběry strašně rychle. Když řve, kamera je hektická. Fakt, tady po téhle stránce klobouk dolů. Zahrané je to skvěle a i když jsem nikdy nechápal všeobecné chválení dětských herců v uměleckých filmech, tady se musím přidat, protože kdybych někdy Helenu Zengel potkal, asi bych se jí obloukem vyhnul, aby se na mě náhodou nevrhla. Co tím chci říct, zahrála to skvěle. Každopádně skvěle zde hrají i všichni ostatní, tudíž i po téhle stránce Narušitel systému funguje. Příběh člověka zaujme a i když pár scén je podle mě delších než by mělo být, ani mě to nenudilo. Ani to není špatně vedené, ale má to dvě zásadní chyby. Tou první je hodně nedostatečné představení Benni po psychologické stránce. Já jsem ji a její jednání za celý film vůbec nepochopil, proč třeba řve na cizí lidi, proč každého hnedka začne mlátit, proč pořád řve... Takhle se chovala jako fakan, který prostě když nedostane všechno co chce, začne řvát a rozbije půlku věcí, co okolo ní je (a když už není co, vychčije se na podlahu). Takhle si prostě zaslouží leda tak přes držku a být to moje dítě, neudržím se a klidně jí něčím tu držku rozflákám na kaši. Sama se ale ovládat vůbec nedokáže a i když se jí někteří snaží pomoct, nic si z toho nevezme. Pravdu měl ten chlap, když jí řekl (není to přesně, ale v tom smyslu): Tím, že pořád utíkáš, se propadáš do stále větších sraček. Benni si z toho ale vůbec nic nevzala a já nechápu proč. Ten film mi to neřekl a ani trochu nenaznačil. Čímž volně přecházím k tomu druhému problému - o tom, co se té holce dělo v minulosti, se nic nedozvíme. Ano, zjistíme, že jí někdo z rodiny mačkal použité pleny k obličeji (Zpočátku to vypadá na biologického otce - o kterém btw nic nevíme - ale pak se prokecne, že ji máma nemá ráda. Asi to řekla kvůli tomu, že si ji nechce vzít domů, ale... jak to teda bylo?), proto řve vždycky, když jí někdo sáhne na obličej, ale víc se nedozvíme. A to je právě špatně, protože právě tady je možná zakopaný pes, možná tady se skrývá ten důvod, proč se ta holka chová tak, jak se chová. Třeba byla biologickým otcem brutálně týraná, ale ne, to se nedozvíme, ať si to divák domyslí sám. Ano, má nějaké noční můry, občas se v noci pochčije, ale proč? Diváku, domysli si. Jenže s takovým přístupem po mě režisérka nemůže prostě chtít, abych k Benni měl nějaké sympatie. Navíc mě celou dobu přišla jako antihrdinka, potrat (nebo malá holka, jak chcete), který se asi neměl narodit, ale prostě se tak stalo a teď těžko říct, co s ní, jelikož ji jako dítě zabít nemůžou. Tak to z filmu vyznělo a tady jsou právě znát následky nepředstavené Bennini minulosti. Takhle si můžu myslet, že je to antikrist, i když třeba není a skutečně je zdeptaná z dětství. Ale to se nedozvíme, jak to bylo. Pak i ten konec je poněkud divný a bylo by podle mě lepší to zakončit tím, loučením na letišti. Ten její další útěk s nadšeným výrazem na tváři a následným skokem z... střechy? by jenom potvrzoval moji teorii, že ta holka je čiré zlo, které doslova žije z týrání lidí okolo ní. No jo, jenže pak by to nebylo drama, ale hodně divný horor. I když je ten film jinak dost povedený, tyhle dvě obrovské chyby ho dost shazují dolů a tak je z Narušitele systému skvěle natočená,podmanivá, psychicky náročná a uřvaná záležitost, která právě na psychice hlavní postavy strašně pokulhává. Stejně mě víc zajímaly životy vedlejších postav, než Benni, té jsem upřímně přál, no... domyslete si sami. A přitom bych té holce mohl částečně rozumět, já se taky občas chovám jak vůl. Ale já si to na rozdíl od ní dříve či později uvědomím... Btw, taky musím v hodnocení zohlednit to, že je to debut, ale pokud příště Fingscheidt zamaká na scénáři, mohla by natočit skvělý film. Tak snad se poučí a nezblbne z toho, že její debut byl většinou přijat hodně pozitivně. Slabé 4* () (méně) (více)

Galerie (26)

Zajímavosti (3)

  • Zástupcovia Nemecka zvolili snímku ako svojho kandidáta do boja o nomináciu na 92. ročník Oscara v kategórii Najlepší cudzojazyčný film za rok 2020. (MikaelSVK)
  • Titul filmu je neoficiálním označením pro děti, které z nějakého důvodu nejsou zařaditelné do žádné existující sociální struktury. (ČSFD)
  • Celosvětová premiéra proběhla 8. února 2019 na Mezinárodním filmovém festivalu v Berlíně. (ČSFD)

Související novinky

McQuarrie a Sandra Bullock na Netflixu

McQuarrie a Sandra Bullock na Netflixu

05.11.2019

Režisér posledních Mission: Impossible Christopher McQuarrie a herečka Sandra Bullock (Bird Box) teď spojí síly, aby natočili nové drama pro Netflix. Zatím nepojmenovaný snímek bude vyprávět o životě… (více)

6. ročník Be2Can startuje už 2. října

6. ročník Be2Can startuje už 2. října

25.09.2019

Zlatý medvěd a oba držitelé hereckých cen z letošního Berlinale, cena za režii a cena poroty z Cannes a mnoho dalšího představí 6. ročník přehlídky Be2Can. Letos se koná od 2. do 8. října v pražských… (více)

Reklama

Reklama