Režie:
Peter WebberScénář:
Olivia HetreedKamera:
Eduardo SerraHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Scarlett Johansson, Colin Firth, Tom Wilkinson, Judy Parfitt, Cillian Murphy, Essie Davis, Joanna Scanlan, Alakina Mann, Rollo Weeks, Anna Popplewell (více)Obsahy(1)
Delft, Holandsko, 1665. Po oslepnutí otce nastupuje sedmnáctiletá protestantka Griet do služby v početné katolické rodině malíře Vermeera. Jednou z jejích povinností je i úklid mistrova ateliéru. Griet sice neumí psát, ale brzy se ukáže, že jí svět barev a obrazů říká víc než malířově žárlivé manželce. Mistrova plátna ji hluboce oslovují, a tak není divu, že se plaše a zpovzdálí obdivuje i jejich tvůrci. Ani ona však nezůstane nepovšimnuta. Mezi pánem a služkou vznikne křehké pouto a malíř dívčinu tvář zvěční na slavném obraze "Dívka s perlou" (u nás známém spíše pod názvem "Dívka v turbanu" a dnes vystaveném v Královské obrazárně Mauritshuis v Haagu)... Obrazy holandského malíře Johannese Vermeera (1632–1675) jsou světově proslulé, o mistrově životě se toho však ví jen žalostně málo. Zachytit a pochopit vzácný okamžik tvorby a krátký úsek umělcova života se pokusil v adaptaci stejnojmenného bestselleru Tracy Chevalierové debutující britský režisér Peter Webber. Hlavní postavou je ovšem titulní hrdinka, mladičká služka Griet. Výsledkem je citlivý, kultivovaný snímek, plný obdivu k Vermeerovu dílu a pokory k výtvarnému umění. Scarlett Johanssonová jako Griet nepotřebuje komunikovat slovy a přesto je výmluvná, stejně jako Colin Firth v roli umělce, jehož perfekcionismus hraničí s posedlostí. Vyzdvihnout zaslouží i výtvarně pojatá kamera Eduarda Serry, která snímku dodává kouzlo a patinu obrazů starých holandských mistrů. Film posbíral řadu mezinárodních filmových cen a dočkal se i trojnásobné nominace na Oscara. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (335)
Scénář: Olivia Hetreed .. Obsahově možná až troufale prázdné a pocitově nevýrazné, jenže plně vynahrazené audiovizuálním oblbovátkem, které překvapivě stačilo, aby můj výsledný dojem zůstal v červených číslech. Webber umí pracovat s obrazem a v přesně střižené výpravě prohání decentně vypadající, přesto stále sexy neodolatelnou Scarlett Johansson (její velké oči a plné rty udělají své, i když jsou její další velké vnady důkladně skryty v kostýmu). Už od prvních vteřin si mně také získala podmanivá hudba Alexandre Desplata, která provází ony vytříbené obrazy, plné her světla, stínů a barev, jež snímá precizní kamera Eduardo Serry. 70%. ()
Decentní, jemný film, který je však až na pár světlých okamžiků obsahově prázdný a to je hlavní kámen úrazu. Forma je totiž naprosto famózně zvládnutá. Skvělé kontrastní nasvícení, geniální, krásně kolorovaná kamera (až nezvykle detailní), kostýmy, výprava a i jednoduchý hudební motiv se mi docela zamlouval. ()
Možno iba nemám dobré obdobie, ale bolo to pomalé, pomalé, pomalé. Pravdepodobne to vystihuje dobu a nechcem sa ani prieť o atmosféru, ale mám pocit, že tej pomalosti chýba výraz. Napriek tomu je to príjemný film na ktorý sa dá dívať a príjemne sa pri ňom oddychuje. To je ale všetko čo mi dal - 95 minút príjemnej pohody. Takže buď prehodnotím aj Ostrov, alebo nechám obom po 3. Asi v globále nespravodlivosť - ale stáva sa. ()
Ano, ano, vizuálně nádherný snímek, až umělecky hodnotný. Scény jakoby vypadly z Vermeerových obrazů (chválím tvůrce za až pedantskou přesnost a věrnost). Hudba Alexandra Desplata je příjemně podpůrná, na samostatný poslech ale nezaujme. Herecké výkony jsou velmi dobré, stejně jako citlivý casting vybírající herce pasující do 17. století, kteří jakoby opět vypadli z jeho obrazů. Vermeerovy obrazy jsou typické svou prosluněností, stejně jako tento snímek. Zcela nechápu výtky individuí, kteří shazují příběh. Jejich nespokojenost je zcela scestná a je vidět, že nepochopili záměr a téma filmu, který je jako obraz. Statický, ale emocionálně hluboký a vyprávějící příběh po svém. Musíte se do něj zahledět a představovat si a vnímat...to je klíč, jak si vychutnat tento film. Fráze jako "plytký příběh" jsou trapné. Bohužel v dnešní době má mnoho lidí rádo košaté příběhy plné zvratů, "překvapivých" konců atd., proto jsem rád, že vznikají i tyto filmy, mému srdci mnohem bližší než sáhodlouhé epické příběhy, které ale zůstávají na povrchu. Tento film jde mnohem hloub. Obraz Johannese Vermeera Girl with Pearl Earring patří k mým neoblíbenějším, a proto tento snímek patří k mým srdcovkám. Colin Firth je výbornej herec a komplikovaného malíře zahrál s velkým přehledem. Jediný, kdo mi vyloženě neseděl, byl Cillian Murphy. Jinak 95%!!! ()
Tento film je ako obraz starých majstrov - remeselná perfekcia, vznešená nuda. Tak to vidí väčšinový divák. Starí majstri však zďaleka nie sú len o remesle, ale najmä o mágii skrytej vo vnútornej štruktúre diela. Vermeerov obraz môže pôsobiť ako prachobyčajná banalita. V skutočnosti ňou začne byť až vo chvíli, keď si odmyslíme tú perlu. Obdobne je to i s Webberovým filmom. Z banálnej historky sa niekedy, vo vzácnych prípadoch, stáva lyricko-epický príbeh, priam mytologicky intenzívny, s čarom neuchopiteľnej mágie, unikavej ako mraky prestúpené desiatkami farebných odtieňov. Mimochodom, povedali by ste, že perforácia ušného lalôčka môže pôsobiť neuveriteľne eroticky? ()
Galerie (51)
Zajímavosti (15)
- Hlavní úlohy měli původně ztvárnit Kate Hudson a Ralph Fiennes, s obsazením režisérské stoličky koketoval Mike Newell. Během předprodukce však díky jejímu dlouhému trvání Kate odešla a nový režisér Webber namísto ní obsadil Kirsten Dunst. Ta se ale od projektu odklonila díky obrovskému úspěchu prvního Spider-Mana. A do třetice Fiennes musel natáčení opustit kvůli kolizi termínů s natáčením jeho dalšího filmu. (imro)
- Když se Griet a Pieter prochází v přírodě, je za nimi v pozadí vidět muž jedoucí na kole. Jízdní kolo ale bylo vynalezeno až v 18. století, stejně jako vidličky se čtyřmi bodci, jaké jsou vidět na oslavě, a film se odehrává v roce 1665, tedy o celé století dříve. (Morien)
- Románová předloha filmu byla inspirovaná anonymní dívkou zachycenou na obrazu „Dívka v turbanu“, který je častěji nazýván „Dívka s perlou“, od slavného holandského malíře Jana Vermeera. (imro)
Reklama