Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Detektiv Mark McPherson vyšetřuje vraždu Laury Huntové, jejíž tělo bylo nalezeno u ní v bytě. Tato krásná, úspěšná mladá žena nejspíše zemřela v pátek v noci za velmi podivných okolností. Podezřelými jsou její bývalý milenec, arogantní novinář Waldo Lydecker, současný snoubenec a playboy Shelby Carpenter a přítelkyně Ann Treadwellová. Všichni k Lauře shlížejí s neskrývaným obdivem, přesto musí McPherson z každého stále doslova "dolovat" nové důležité informace...

Film patřící mezi nejlepší tituly žánru noir (takzvaného černého filmu) natočil hollywoodský režisér Otto Preminger podle úspěšného kriminálního románu spisovatelky Very Casparyové. Téma posedlosti krásou podpořil jakousi chladnou elegancí, temným laděním, stíny a častým deštěm. Vedle svižných dialogů, v nichž nechybí cynický humor, pomáhá atmosféru napětí působivě dotvářet černobílá kamera (za níž stál Joseph LaShelle) oceněná Oscarem. Krásou oslňující Lauru ztělesnila herečka Gene Tierneyová (Láska není hřích, Noc a město, Smrtelný hřích), Marka McPhersona ztvárnil Dana Andrews (Jízda do Ox-Bow, Nejlepší léta našeho života). (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (103)

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Dobrá detektivka, samozřejmě. Ale pokud někdo zrovna nemiluje noirové hlášky Walda Lydeckera, potom film ztrácí hodně ze svého smyslu a postavení klasika. Myslím, že noirové filmy, pro mě především s Joan Crawfordovou, mají poměrně jinou a přitažlivější dynamiku. Film bez hlavní role a s žádnou sympatickou osobou. ()

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

Žánr film-noir mám rád, i když nemohu říct, že bych ho zrovna vyhledával. Lauru jsem si sehnal čistě jen kvůli Vincentu Priceovi ve vedlejší roli. Snímek je to slušný a narozdíl od nedávného Smrtelného hřichu se mi taky velmi líbil a bavil mě. Tím nechci říct, že by Leave her to Heaven bylo nějak špatné, ale nesedlo mi to tak, jako tento snímek. Nedokázal jsem správně otipovat vraha a herecký koncert všech zúčastněných byl obdivuhodný. Ocenit lze také skvělou oscarovou kameru, zejména na konci filmu v přítmí a se střídáním světel. Vskutku se mi tenhle počin líbil, jen tak dál. ()

Reklama

swed 

všechny recenze uživatele

Úvod filmu je přesně podle pravidel žánru - do děje nás uvádí vnitřní monolog postavy, po kterém následuje příchod neomaleného detektiva, který dostal za úkol vyšetřit tajemnou vraždu. Postupně se seznamujeme s minulostí hlavní hrdinky a všemi podezřelými. V zápletce nechybí ani twist, po kterém bohužel následuje úpadek tempa, což se naplno projeví v nevýrazném závěru. "Laura" má pověst noir kultu, ale na ty nejlepší ji schází výraznější atmosféra (komornost filmu je místy ubíjející). Naštěstí je tu mnohoznačná zápletka a výborní herci, což film posouvá do nadprůměru. P.S. Po přečtení zdejších komentářů a diskuze si budu muset snímek pustit ještě jednou. Je totiž možné, že jsem něco přehlédl._____ Po dalším zhlédnutí je většina mých námitek zapomenuta a hodnocení navýšeno. "Laura" totiž představuje jeden z těch mála filmů, které si divák může vyložit po svém - vždy tu bude nejednoznačný děj s množstvím obskurních postav a komplikovanou psychologií. U "Laury" se vyplatí věnovat pozornost právě tomu, co je skryto za obrazem. 9/10 ()

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) Kruci, to jsem nevěděla, že Vincent Price hrával za mlada vysoké hloupé mužně slabošské krasavce, a ani by mě nenapadlo, že se na to bude tak skvěle hodit. Hodně příjemný film, je velmi lehké prostě poslouchat charismatické a přesné herce, jít s nimi, kamkoliv se pohnou a zapomenout, kolik času už doopravdy uplynulo. Jako největší klad vidím hlavně to, že jsou všichni krásně civilní, nepřehrávají, nesnaží se vytvářet drámo, díky tomu je můj výsledný dojem hodně "moderní" a nadčasový. Konkrétně třeba Clifton Webb je úplně skvělý, jeho perfektně odstupňovaná, nenápadná a vlastně jenom vnitřní proměna je pastvou pro oči, ale to platí o všech pěti hlavních hercích, moc dobrý koncert. Judith Anderson je tam například jenom chvíli, ale i tak je báječná. K mé dokonalé spokojenosti chybí jenom to, aby se Mark McPherson na konci do bytu vrátil o minutu později, ale to už by byl takový trochu rozmazlený požadavek. Ale panečku, to by bylo něco. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„Jedna baba ze mě jednou vytřískala liščí kožich“ Bravurně napsaná detektivka pro tři muže, dva vypravěče a jednu ženu (kterou jsou všichni posedlí). Preminger má po celou dobu pod kontrolou naše podezření, kdo by mohl být vrahem... a jisté pochyby přitom zastírají také kategorii oběti. Hra s očekáváními (kdo je hlavní a kdo vedlejší postavou), využívání konvencí proti zvyklosti (co se tváří jako sen, snem vždy být nemusí), svádění na falešnou stopu (že by za vším byla žena?) nebo proměna vyprávějícího (a tedy pravděpodobně nevinného) v toho, na něhož se vyprávění soustředí (a kdo by tedy viníkem být mohl), to jsou některé z důmyslně uplatněných fint, jimiž nás tvůrci po celý film matou. Svižné tempo, černý humor a skvělí herci jsou pak důvodem, proč mne baví se k Lauře opakovaně vracet a snažit se její navenek tak jednoduchou, ve skutečnosti nesmírně komplexní vyprávěcí strukturu důsledněji rozkrýt. 85% ()

Galerie (72)

Zajímavosti (12)

  • Snímek je známý i díky ústřední melodii. Na dotaz, proč odmítla roli Laury, Hedy Lamarr odpověděla: "Poslali mi scénář, ne soundtrack." (IQ Tiqe)
  • Původně začal snímek točit režisér Rouben Mamoulian, vystřídal ho ale Otto Preminger, který zničil všechny do té doby natočené scény. (Epistemolog)

Reklama

Reklama