Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Ema (Pavla Gajdošíková) je energická pětadvacetiletá prodavačka v supermarketu na malém městě. Tomáš (Jan Jankovský) je třicetiletý pokrývač žijící v nedaleké vesnici. Jedna noc, od které ani jeden z nich nic zásadního nečekal, rychle přeroste ve vztah, lásku a společné bydlení. Ema se rozhodne Tomášovi svěřit se vším, co v životě prožila. Toho to ale nezajímá, protože oba podle něj mají žít jen teď a tady. Náhodné setkání s minulostí ovšem nečekaně odstartuje sérii událostí, která obrátí životy obou dotyčných naruby. (Falcon)

(více)

Videa (1)

Recenze (25)

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Ten film má hodně silných a zajímavých aspektů - v několika momentech umí skvěle zobrazit bezvýchodnost a strach jaký může žena cítit z mužů. Nejde se ale zbavit pocitu, že by byl mnohem lepší, kdyby byla protagonistkou ona, namísto jeho (protože ačkoliv marketing se tváří jinak, progagonistou toho filmu je rozhodně on). Třeba by se pak podařilo vyhnout řadě klišé a stereotypů. Takhle to padá do formátu, který je pro Prušinovského typický, a sice že vše a všechno se musí přizpůsobovat a doprošovat bílému hetero muži. A často je to dlážděno dobrými úmysly, tedy snahou vysvětlit onomu bílému hetero muži, že "výkyvy od normálu" jsou v pořádku. Vždy je to ale založeno na tom, že jeho souhlas je nutný a že o něj musí být nejdřív usilováno - stejně jako v Mostu se trans Dáša a Romové museli doprošovat svojí neskonalou trpělivostí a snaživostí "normálním lidem", musí to tady dělat Ema. Jenže paradoxně tím, jak dokonalou, hodnou, chápavou, trpělivou a snaživou tváří v tvář agresivnímu balíkovi ji film dělá, tím víc strzuje, že takového chování má za potřebí a že taková "cesta hamby" je u ní na místě. Jan Prušinovský vynakládá ve své tvorbě hodně síly na to, aby ukázal, že "nenormální" lidi si mohou vysloužit tolerování, což mu rozhodně slouží ku cti na úrovni záměru, problém ale je, že tahle tolerance je vždy výsledek jeho anekdotických vyprávění a je založena na hyperaktivní snaze ze strany "freaks" této tolerance u "normálního člověka"  dosáhnout, nikdy nemá nádech inherentní reality, která jen není každým chápána, ale odměny. Jinými slovy Prušinovský v důsledku vypráví příběhy výjimek, které navíc působí svou přehnanou dokonalostí (Ema během samotného příběhu opravdu neudělá jedinou chybu - paradoxně vzhledem k názvu filmu - pokud jako chybu nepovažujeme rozhodnutí s tím idiotem zůstat) nepřesvědčivě. Na konci filmu je scéna (malý spoiler), v níž se oba navzájem jeden druhému omluví, což by mělo naznačovat nějaké konečné smíření, ale zároveň se jaksi ignoruje, že ona se nemá za co omlouvat a u něj naopak nevím, proč by tahle vágní omluva za jeho chování měla stačit - nicméně vzhledem ke statutu quo a mocenské dynamice toho vztahu to působí přirozeně. Vlastně to trefně zobrazuje realitu ve společnosti, jen si vůbec nejsem jistý, jestli si to ten film uvědomuje a jestli chápe, o jak tragický konec se jedná. Takže to je případ filmu, který na nějaké úrovni trefně zobrazuje nějaký aspekt společnosti, ale jeho problém je, že to nevystavuje žádné skutečné reflexi a místy to nevědomky implicitně legitimizuje. Otázka není, co měly dělat jinak postavy, ale co měli dělat filmaři (snad s výjimkou toho, že Ema mohla mít nějakou lidskou/negativní vlastnost). Podle mě by vážně stačilo, kdyby ten film plně přijal ženskou perspektivu a neutíkal k chlapovi jako k protagonistovi, o jehož emoce jde nakonec především. ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

Prušinovského drsnou "poetiku" moc nemusím. Vlastně tohle je jeho první film, který mě i přes zvolené téma reálně zaujal. Příběh Emmy, která v ranném mládí udělalo něco, co ji i po letech stále stigmatizuje v očích mnohých (včetně její vlastní matky) má potenciál člověkem zatřást. Zvláště když i v zásadě pozitivní vyústění filmu nepřináší definitivní úlevu (viz vulgární nápisy na domě Tomáše). ()

Reklama

InJo 

všechny recenze uživatele

Jan Prušinovský opět nezklamal. Po skvělých Kobrách a užovkách tentokrát přichází se syrovou a nekompromisní "romancí" ze současnosti, která zvládá být naprosto nepodbízivou ódou na sílu lásky stejně jako plně funkční kritikou předsudků a maloměšťáckého pokrytectví. Navíc odvážně obsazeno vesměs málo známými hereckými tvářemi (čili žádný Langmajer, Hřebíčková apod.). Takhle nějak bych si představoval (vyšší) standard současné české kinematografie. 75 % ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Už dlouho jsem neviděl český film, který svým zpracovaním i příběhem má opravdu ty nejlepší evropské parametry. Moc se mě líbil scénář, který si mě nejdřív připravil a pak ťal a to do hodně živýho. Přát a fandit Emě a současně sledovat neuvěřitelnou malost a pokrytectví místních lidí to opravdu bolelo. Třeba chování Tomášova "nejlepšího" kámoše byl skutečný vrchol sráčovství i když mě ho pak bylo spíš líto, když o tom přemýšlím. V poslední části výrazněji rezonuje romantická složka filmu, ale působí naprosto přirozeně a s ohledem na poslední scénu hodně realisticky. Vlastně mě to připomělo první filmy Fatih Akina, takovýto ponor do lidských povah ve jménu lásky ze solidní a na český poměry věrohodnou zápletkou. Honzu Prušinovskýho chci ještě pochválit, že se nebál film obsadit herci, kteří zatím neměli s velkým filmem tu čest, že na rozdíl od mnoha svých kolegů nebyl línej, nejel svoje partičky a vybíral v divadlech nové, talentované tváře. Vyplatilo se na 100%. Pavla Gajdošíková je absolutně fantastická, nominace na Lva je jistá a má cesta do Ostravy k Bezručům taky. Jan Jankovský to samé v zeleným, jen si vyjedu místo do Ostravy do Ústí. Opravdu po dlouhý době český film, který umí vyprávět, má emoce, profi filmařinu a skvělý herecký výkony. Velký palec nahoru ! ()

Vitex 

všechny recenze uživatele

Přestože plně souhlasím s tím, co píše (xx) Martin (xx), opravdu nevím, jak by hlavní hrdinka měla z této situace "v ideálním světě" vybruslit ven. Pokud (viz jiné komentáře) by to měl být film o maloměšťácké omezenosti, namítám, že ve velkoměstě její problém nevyřeší žádná velkoměstská neomezenost, ale velkoměstská anonymita. Idioti, kteří ponižují jiné kvůli minulosti nebo kvůli čemukoli jinému, se najdou všude, ve velkém městě je jen víc ulic, kterými se dá chodit, a víc pracovních příležitostí, takže se dá od idiotů přemístit občas o něco dál. Proto mi taky poslední (spoiler) replika, že prý zůstanou tady na vsi, připadne trochu nevěrohodná. Jak bylo vyprávění nastavené, myslím, že ani ona ani on oči vesnice dlouhodobě nevydrží, a nedokážu si ani v reálném světě představit dvojici, která by se o to v této konstelaci pokoušela. Skončí dřív nebo později ve městě, co má aspoň 100 000 obyvatel, nejpozději s prvním dítětem. Ale jak říkám, to není film o maloměstské omezenosti a pokud by byl, byla by to debilní teze "Ten venkov je tak strašný :-/ Kdyby radši byli tak uvědomělí jako my v Praze! :-/ ". Ten film je prostě o tom, co se přibližně bude dít, když si v osmnácti zahrajete v pornu, a pak se budete snažit žít dál mezi lidmi, kteří jsou lidmi se všemi svými obvyklými způsoby. V tom čistém popisu průseru, se kterým se nedá kolem a kolem už nic dělat, vidím hodnotu tohoto snímku a byl bych rád, kdyby ho vidělo ve věku, kdy jsou ještě blbé jak štolverk, co nejvíce děvčat, aby je od podobných nepromyšlených činů odradil. Bohužel, film nejde nikterak do hloubky či šířky a neobsahuje nic, co by vás nenapadlo už mezi trailerem a začátkem projekce. ()

Galerie (15)

Zajímavosti (4)

  • „Chyby jsou příběhem lidí, kteří nejsou ani dobří ani špatní. Jak název filmu napovídá, v určitých momentech svého života chybují a za tyto chyby pak mohou být potrestáni,“ říká režisér filmu Jan Prušinovský. (SONY_)
  • Natáčení odstartovalo v Příbrami, štáb se pohyboval také v Berouně, Kublově nebo Žilině. (willy1)
  • Film podpořil Státní fond kinematografie částkou 7 milionů korun. (SONY_)

Reklama

Reklama