Režie:
Luc BessonScénář:
Luc BessonKamera:
Thierry ArbogastHudba:
Eric SerraHrají:
Jean Reno, Gary Oldman, Natalie Portman, Danny Aiello, Peter Appel, Willi One Blood, Michael Badalucco, Ellen Greene, Elizabeth Regen, Frank Senger, Maïwenn (více)Obsahy(2)
Záhadný Leon (Jean Reno) je elitním newyorským nájemným zabijákem. Když jsou vyvražděni jeho sousedé, Léon se stává neochotným ochráncem jediného, kdo masakr přežil - dvanáctileté Mathildy (Natalie Portman). Ta ovšem nechce ochranu, ona prahne po pomstě. Od elektrizujícího nástupu až po fatální zakončení je LEON nabitý nekonečnou kaskádou akce a napětí. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (1 477)
Nejlepsi Bessonovo dilo, jednoznacne! Perfektni Jean Reno a mladicka Natali Portman uz tam ukazala, kde je jeji misto! Nebezpecne skvely Gary Oldman a dalsi superlativy nejsou potreba, to uz napsal nekdo predemnou... Po hodine filmu jsem ani nemohl mluvit a vystihnout tak pocity, ale potom sjem dechu nabral a celkove ctyri silne hvezdicky. Proste dalsi perfektni gangsterka. Videl jsem rezisrskou verzi, takze bohuzel nevim, co je tam navic... 8/10 ()
"ČÍM SE TO VLASTNĚ ŽIVÍŠ, LEONE?" Napsat vedlejší postavě spin off, který překoná originál, tak o tom může Quentin Tarantino tak maximálně snít nebo žvanit, ale Besson to dokázal a zároveň si tím připsal i svůj nejlepší film. Z mechanického čističe Viktora z BRUTÁLNÍ NIKITY udělal člověka z masa a kostí a rozehrál kolem něj dojemný komorní příběh jednoho příjemně nejednoznačného vztahu (tady musím ocenit, že nesklouzl ke klišé zabiják-nezabije-svou-oběť-a-pak-ji-chrání jako třeba NÁJEMNÍ VRAZI), přenášející francouzský feeling do amerického prostředí a stvrzený mimořádnými výkony plachého Rena, nervního Oldmana a hlavně přirozené debutující lolitky Portman. Přičtětě k tomu dvě pamětihodné akční scény (úvodní čištění a závěrečné obléhání) a dostanete spolu s KILLEREM Johna Woo a zmíněnými NÁJEMNÝMI VRAHY nejlepší assassin movie všech dob. ()
Jean Reno byl vždycky můj oblíbenec, o to víc s podivem, že jsem si Leona tak dlouho šetřil. Ani jsem moc nezkoumal o čem film pojednává a o to víc mě teda dostal, jelikož jsem čekal spíše konvenčního zabijáka, přesně ve stylu prvních 15 minut Leona, ovšem na místo toho jsem koukal na skvěle napsaný a zrežírovaný thriller, který dal filmovému světu nejen Natalii Portman, ovšem také neortodoxního záporáka, kterého brilantně ztvárnil Gary Oldman. V rámci řežisérského 130 minutového sestřihu jsme svědky rozvíjejícího se vztahu mezi ne úplně vzdělaným hitmanem a dívkou, poznamenanou smrtí celé rodiny, kteří se navzájem doplňují a tvoří celkem originální dvojici. Luc Beeson už sice zřejmě své legendární dílo kvalitativně nepřekoná, ovšem Leonovu vizi už mu nikdo neodpáře...95% ()
Leon, jako očekávaný potomek Viktora Čističe, si svou cestu na filmové plátno musel najít. Menším překvapením je to, že po této cestě nejde sám, neboť vedle něj, se zarputilým výrazem v tváři, cupitá školu flákající Mathilda, což v součtu dává netradiční, výškově i věkově zcela nesourodý pár. Ačkoli na sobě obvykle nepozoruji sklony k voyerismu, tak do domácnosti této dvojice nakukuji často a rád. Za jediný Bessonův prohřešek považuji skutečnost, že mi director's cut v českém jazyce doposud zdárně uniká a s náhodně viděnou německou verzí jsem měl nepatrné jazykové problémy. ()
Při záplavě filmovými dílky lepší i horší úrovně má člověk jenom zřídka možnost se vracet k už viděnému a osobně to dělám jen u filmů, které jsem si zapamatoval jako výrazné a silné snímky. Leona jsem viděl při jeho filmové premiéře v polovině 90. let a i když jsem už nebyl teenager, zapůsobil na mě jako chytře a působivě natočená popkornovka s vynikajícím obsazením a emočně dokonale fungujícím scénářem. Film se sice nezměnil, ale žánr prošel překotným vývojem a především jsem se změnil já, takže tenhle druh akčního žánru už na mě nepůsobí tak, jako před lety. Dnes dávám přednost dynamickému a realistickému stylu, jaký prosazuje např. režisér Greengrass, takže mezi mé oblíbené kousky patří bourneovská trilogie, Zelená zóna nebo Krvavý diamant. Na Bessonově filmech je až příliš podepsaná snaha vyjít vstříc masovému publiku, takže je to naivní, nerealistické až komiksově laděné, místy sentimentální a celkově vykalkulované. Co zůstává, je výborný casting, takový Jean Reno si na něm po předchozí výrazné miniroličce v Nikitě vytvořil status hvězdy a v poměrně zralém věku se katapultoval do první ligy francouzských filmových herců a získal i pár rolí v Hollywoodu. Gary Oldman zase vytvořil nádhernou postavu perverzně zhýralého zkorumpovaného policisty, který zaujímá čestné místo v jeho galerii záporáků. No a mladičká Natalie Portman už tehdy předvedla, proč se za pár let stane světovou filmovou celebritou. Celkový dojem: 55 %. ()
Galerie (105)
Zajímavosti (43)
- Stansfield (Gary Oldman) řekne, že přijde přesně v poledne. V domě Leona (Jean Reno) pak vidíme na hodinách čas 11:58. Následující scéna, než se Stansfield objeví, trvá přesně dvě minuty reálného času. (don corleone)
- Film se natáčel nedlouho po tragické smrti Brandona Lee ve filmu Vrána (1994), který zahynul při natáčení záběru, kdy je postřelen. Proto, hlavně kvůli velkému strachu rodičů Natalie Portman, zkoušel bezpečnost zbraní před každým záběrem s mladičkou herečkou sám režisér Luc Besson. (FincherD.)
Reklama