Režie:
John SchlesingerScénář:
William GoldmanKamera:
Conrad L. HallHudba:
Michael SmallHrají:
Dustin Hoffman, Laurence Olivier, Roy Scheider, William Devane, Marthe Keller, Fritz Weaver, Richard Bright, Marc Lawrence, Allen Joseph, Lou Gilbert (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Student newyorské univerzity Tom Levy, toužící jednou zvítězit v maratónském běhu, je najednou proti své vůli vtažen do nebezpečné hry, o níž na počátku vůbec nic netuší. Bývalý nacistický lékař a agent Christian Szell, ukrývající se v USA, jej totiž podezírá z toho, že odhalil jeho totožnost. A s pomocí mučení chce vyzvědět na Tomovi pravdu. Tak se z nich stávají nepřátelé na život a smrt… Dnes již legendární, na síle neztrácející mistrovský thriller s protiválečným a protirasistickým vyzněním natočil významný režisér John Schlesinger (Drahoušek, Daleko od hlučícího davu, Půlnoční kovboj, Den kobylek). Ve filmu herecky exceluje Dustin Hoffman (v úloze studenta Toma), jeho protihráčem je britský herec Laurence Olivier (v roli sadistického agenta Szella). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (371)
"Je to bezpečné běhat dlouhé tratě?" Maratónec nejsem, ale od toho je tady Dustin Hoffman, který svým sugestivním hereckým výkonem dokáže uběhnout v pohodě vzdálenost až k zubařskému křeslu, kde mu sadistický válečný zločinec udělá v dutině ústní bělostný chrup. Tahle známá scéna není nijak drastická, dokonce bych řekl, že zaostává za svým očekáváním, a to platí pro celý film. Není tak skvělý, jak o něm koluje, ale vyplatí se ho vidět už z pouhé zvědavosti. Mladý Hoffman je zajímavý a Laurence Olivier je sice také poměrně nechutný, ale postrádal jsem u něho větší zvrácenost, a tak se u mě nezařadil k top záporákům. Z přeneseného sportovního hlediska film chtěl skutečně uběhnout maraton, ale dost se zadýchával, protože už dávno není nejmladší. Táhne mu na 40 let a to už se moc nesportuje. Z filmařského hlediska bych to viděl jako takový lepší průměr, kdy všechno mohlo být ještě lepší, ale už se s tím nedá nic dělat. Herci fajn, z příběhu se dalo vytřískat víc, dost se vlekl, napětí stagnovalo, technická stránka slabší a odpovídající době vzniku. Schlesingerův režijní styl nebyl nejhorší, ale klidně by se dal vypilovat do maximální dokonalosti. Film bych si podruhé nedal, ale když pořád všichni o něm mluvili, jak je super, tak jsem si ho dal. Super nebyl, ale chytat nacistického válečného zločince se nepodaří každý den. 60% ()
Zlatí Chlapci z Brazílie. Scenáristické peklo s kvantom absurdných scén (senilná auto-naháňačka v úvode!), prekombinovaným dejom a s kolosálne prehrávajúcimi hercami. Ku koncu to nezvláda ani samotný Laurence Olivier (v 1977 Akadémii zjavne riadne šibalo, viď nominácia pre Piper Laurie), no na to čo predvádza Dustin Hoffman niet slov. Azda len možno povedať, že do prípadného pokračovania by som ho odporúčal preobsadiť Nicolasom Cageom a bude to dokonalé. ()
Run, run, run, run faster! 70. léta nacisti diamanty tajná služba historik McCarthismus cizinka láska sex lži bratr smrt vana topení útěk vrtačka + kleště – anestetikum – zuby = brr mučení nějaká krev zrada útěk * chaos roztěkanost přespříliš témat politika = nuda sevřenost 0% k zapamatování scény 3 Hoffman běží zarputile standard Olivier parchant veřejný lynč vítaný cílová páska daleko thriller --> preferuji sprint. 70% Zajímavý komentář: andrewz ()
Já si nemůžu pomoct, ale musím tady jít do opozice proti červenýmu hodnocení. Bylo to nepřehledný jak pražská dopravní situace a to že v tom hraje Dusin Hoffman ještě neznamená, že se z toho udělám. A jak tu každej zmiňuje zubařskou scénu jen svědčí o tom, že kdyby měl film strhující tempo, emotivní závěr, vyšperkované scény nemusel bych si při čtení Vašich komentářů připadat jak na celorepublikovým sjezdu stomatologů, ale jak na filmové databázi lidí, co uchvátil film a ne zubní trable. ()
Je to zajímavá shoda okolností, že zrovna tenhle týden si víc lidí vzpomnělo na tenhle starý film. Bilancuju na hraně 3 a 4 * - je to samozřejmě napínavé a Dustin s Laurencem jsou skvělí, ovšem místy film postrádá logiku (čím dál ke konci, tím víc). Často mi přišlo, že film spoléhá na to, že se nechá divák unést atmosférou a nebude moc přemýšlet o tom, proč se to celé vlastně děje a proč se postavy chovají, jak se chovají. V zásadě bych to shrnul tak, že je to bezpečné, ale mnohem bezpečnější je pustit si Půlnočního kovboje. ()
Galerie (201)
Zajímavosti (23)
- Jeden den natáčení navštívil Laurence Olivier Dustina Hoffmana u něho doma a přinesl mu kompletní sbírku Williama Shakespeara jako dárek. Na přání Dustina mu také musel odrecitovat několik pasáží ze Shakespearových her. (Javert)
- Filmová hláška - "Je to bezpečné?" - byla zvolena jako 70. nejlepší filmová hláška přímo Americkým filmovým institutem. (Javert)
- Na roli Szella byl zvažován Jean-Pierre Aumont či George Cukor. (Kulmon)
Reklama