Tvůrci:
Wilhelm BehrmanRežie:
Goran KapetanovicKamera:
Jonas AlarikHudba:
Sophia ErssonHrají:
Gizem Erdogan, Amed Bozan, Aliette Opheim, Nora Rios, Albin Grenholm, Simon Mezher, Lancelot Ncube, Amanda Sohrabi, Said Legue, Yussra El Abdouni (více)VOD (1)
Epizody(8)
Obsahy(1)
Blížící se útok bojovníků ISIS na Švédsko svede dohromady několik žen včetně matky v prekérní situaci, odvážné studentky a ambiciózní policistky. (Netflix)
Recenze (313)
Donebevolající (sic!) naivita a hlavně hloupost některých postav v seriálu, stejně jako několik do očí bijících náhod vyloženě na efekt, aby se docílilo šokujícího zvratu v ději či napínavé scény, mi brání dát plnou palbu. A upřímně, herecky to teda taky není žádná, ehm, bomba. Závěr si pak možná s divákem nebere servítky a prdí na žánrové archetypy, ale kvůli tomu, že nejde stoprocentně na dřeň, je jeho údernost jen poloviční. Homeland furt na piedestalu. ()
Švédský nervy drásající počin, který nám přibližuje způsoby verbování mladých lidí do řad Islámského státu. Precizně znázorněný, mrazivý průběh radikalizace děvčat mnohdy i z rodin s kvalitním, milujícím zázemím či dobrým vzděláním, dále způsob života (no života je velmi silný výraz..) v syrské baště džihádistů, kde středověk nikoli „nekončí, středověk trvá“, nýbrž ke středověku se tamní kultura ještě ani nepřiblížila atd., atd. Seriál dává výrazný prostor postavám, které se narodily v Evropě, ale jelikož si neváží dobrého bydla a chleba o dvou kůrkách, který se peče všude, nadšeně se dekují bojovat za "svou svatou věc" přímo do báječného kotle v němž očekávají velké věci, však dostane se jim čehosi, co by se dalo přirovnat k masochistické mizérii. Nulová lidská práva v kombinaci s nulovou hygienou rovná se hotový ráj. No ale to vymytý mozek už nechápe, tak hurá sláva, já jsem nejvíc, vy bezvěrní psi, já vám všem ještě ukážu! Ta vestička by mi byla? Nic pro slabé žaludky. Z tohoto kulturně náboženského problému se těžko vymotáme. Způsob náboru vojáků vnímám jako společenskou rakovinu nejagresivnějšího ražení. Dá rozum, že každý fanatismus je špatný, navíc v kombinaci s lidskou tupostí, s absencí vnímání témat komplexně v souvislostech, ještě navrch zamícháno s ryzím terorismem? Budiž nám všem výsledkem hotové zvěrstvo, které těžko vymýtíme. Přestože mají plnou hubu alláha, s pokornou vírou nemá tenhle manipulativní, primitivní, zpátečnický, agresivní maras společného lautr nic. Ulovit pro takové účely patnáctileté, na celý svět nasrané, tvárné děcko musí být malina, čili máme o zábavu na dalších x set let postaráno. Naštěstí je toto téma natolik plodné, že se určitě můžeme třást i na dalších nemálo sérií tohoto excelentně vyvedeného dílka. Člověku se až žaludek obrátí, když si uvědomí, že mít dítě propadlé tvrdým drogám (což pokládám za neštěstí z největších) nebo spatřit své zradikalizované dítě nečekaně u snídaně v hidžábu s hubou plnou keců o svaté válce, znamená prakticky totéž. Ztratit ho navždy. ()
Velmi nepříjemné po celou dobu sledování, a nevím, jestli to byl záměr, ale naprostá většina protagonistů ve mně vzbuzovala odpor a lítost jsem necítil absolutně k nikomu z těch středověkou mentalitou vymletých magorů. Jinak tedy tleskám Netflixu, že něco takového vypustil, to asi v dnešní přizdisráčské Evropě chtělo koule, a přimlouval bych se za to, aby se Chalífát pouštěl povinně každému člověku. 95% ()
Co se seriálové i filmové tvorby týče, tak se jedná asi o nejkomplexnější pohled na islámský terorismus. Kalifat se neomezuje jen na na nahánění teroristů policií a tajnou službou, ale ve stejné či větší míře se věnuje i verbířům hledajícím vhodné adepty ve školách či vězeních. Tvůrci tady překvapivě ukazují to, o čem se víceméně ví, ale není korektní to zmiňovat a totiž že evropští fanatici se dost často rekrutují v rodinách emigrantů, kteří jsou považováni za asimilované. Sílu má i linie z Rakky, odkud se snaží dostat jedna z hlavních hrdinek. Také tady se seriál snaží o co nejširší záběr, takže vedle klasických fanatiků se tu najde i člověk, který přijel s ideály, ale realita s ním otřásla a on si náhle není úplně jistý, zda být dobrým resp. radikálním muslimem znamená být i dobrým člověkem. A tohle všechno je spletené do kompaktního celku, který dává smysl a na důvěryhodnosti mu přidávají i realisticky napsané postavy. Švédské prostředí mi sedělo, protože tamní sídliště a předměstí jsou podobná těm našim a perfektní je i civilní pojetí, které mi do určité míry připomnělo izraelskou Faudu. Co se týče dominantního ženského prvku, který dneska letí, tak ten tady působí naprosto přirozeně a to i proto, že z přítomných žen a dívek tu nikdo nedělá superhrdinky. Notabene všechny dámy zahrály fantasticky a Gizem Erdogan, což je taková blízkovýchodní obdoba Chloë Sevigny, by za tohle měla sbírat jednu cenu za druhou. Výhrady mám jen k tomu, že jednotlivé epizody byly moc krátké a bylo jich málo. Kdy bude další řada? 100% ()
Rozporuplné emoce, popravdě mi tento seriál připomněl hned několik filmů a dokumentů s touto tématikou a jsem o to víc nasraný, jak to můžou považovat za víru a ještě se sebou nechávat tak vymrdávat. Extrémní forma víry, debilita lidí a ještě nějací píčusové konvertují k islámu, no to mě poser. A nejvíc, jak ta banda tupounů, co vede tuhle zemi, jim tu staví ty jejich modlitebny, no nasrat a rozmazat. Zadělává si celá Evropa na pěkný průser. Jednoho krásného dne to možná někomu docvakne a možná se něco změní. Nechápu tu benevolenci, oni kamkoliv vycestují, nikdo na to moc nehledí, někdo k nim do státu, hned oblékni si tohle a budeš se chovat takhle. Nedej bože, že bys něco někde provedl, buď tě zastřelí nebo ukamenují. Seriál mi zase připomněl jaký jsem bezvěrec, každopádně hodnotím jako přínos, i když jsem se v tomto seriálu moc nenašel. Vyvolal hodně negativních emocí nebo spíše negativních, pár pozitivních tam taky bylo, když se o sebe holka postarala s kudlou, ale zase to naznačuje, kam tě tato víra dožene. Lepší 4*. ()
Galerie (4)
Photo © SVT / Netflix
Zajímavosti (5)
- Na začátku epizody zazní píseň „Din Soldat“ od Albina Johnséna a Kristiny Amparo a ve 29. minutě píseň „Mahma Ti' Ool“ od Marca Ferrariho, Matta Hirta & Heshama Mohameda Abeda. (Duoscop)
- Fotoaparát, používaný od 36. minuty policistkou Fatimou Zukić (Aliette Opheim), je Nikon D600 s objektivem Nikkor 80-400mm f/4,5-5,6 G AF-S ED VR. (Vikta)
- Příběh je založen na skutečném případu tzv. Bethnal Green tria. Tři britské spolužačky se ve škole setkaly s náboráři džihádu a v únoru 2015 utekly z domova, aby se připojily k Islámskému státu. (MIMI.kry)
Reklama