Reklama

Reklama

S jizvami na duši, které si přivezl z Vietnamu, pracuje samotář Travis jako taxikář na nočním Manhattanu. Všude kolem se to hemží přátelstvím, jen Travisovi se nedaří s kýmkoliv sblížit. Rande s Betsy (Cybill Shepherdová) nedopadne dobře, protože jí vezme do porno kina. Snaží se zachránit dvanáctiletou prostitutku Iris (Jodie Foster) od jejího pasáka Sporta (Harvey Keitel), ta ale o záchranu nestojí. Travisův zadržovaný hněv a problém s loajalitou propukne v záchvat násilí a odplaty. (Cinemax)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (975)

Davies182 

všechny recenze uživatele

Taxikář je rozhodně velmi kvalitní, chytrý snímek, který mne po celou dobu stopáže udivoval zručností nejen mistra režiséra, ale i vytříbených, skvělých herců. Přesto jsem se ale k závěru snímku podivoval nad tím, kam se v zásadním obratu v psychologii Travise Bickleho poděla inteligence a celkový nadhled, který si jinak hrdina v příběhu zachovával. Samozřejmě, že právě tohle je na filmu tím, co z něj dělá tak zvučný snímek - Travisův bojechtivý mozek nakonec nápor nezvládnul - ale i tak se mi závěrečné minuty Scorseseho majstrštyku jaksi nepozdály. Jinak je to celé perfektně vypilované, a jedná se o působivý dramaticko-psychologický film. O to více mne v jinak vybroušeném scénáři zarazila ignorance policejních složek, které nad finálním řešením problému jen mávly rukou a obrátily osud hlavního hrdiny vzhůru nohama... Taxikář mne zaujal, donutil přemýšlet, ale po prvním shlédnutím z něj mám spíše rozporuplné pocity. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Osamělý taxikář Trevis Bickle je velmi unikátním filmovým protagonistou, který touží po tom být dobrým člověkem, jeho mentalita, stav insomnie a především špatný vliv, který na něj jeho práce taxikáře má a díky které vidí New York v tom nejhorším možném světle z něj po čase udělá vyloženého antihrdinu, který pochopí, že aby se svět změnil, musí udělat nějaké činy, které klasickému hrdinovi nepřísluší. Travis Bickle je člověk, který je zlomený účastí ve Válce ve Vietnamu, svou prací, svou poruchou spánku a navíc kvůli nezkušenosti ohledně sociálních kontaktů přijde o jakoukoliv šanci navázat vztah se ženou, kterou miluje. Travis Bickle je tou nejlepší možnou ukázkou tragického protagonisty a Martin Scorsese scénář Paula Schradera přetvořil ve zlomový milník ve své filmografii, který dokázal New York představit v tom nejhorším možném světle a především prodat neskutečně vážné téma ve vizuálně překrásném filmu (nedávno zesnulý Michael Chapman naprosto bravurně pracoval s veškerými neony a osvětleními) a skutečně vytvořil dosud jeden z nejzásadnějších snímků kinematografie. Scorsese definitivní rozpad Travisovy duše mapuje neskutečně, Bickleovo vyprávění ještě více podkresluje jeho beznaděj a stav kdy se definitivně pokouší stát jakýmsi spasitelem. Robert De Niro se v téhle roli neskutečně vyřádil a hodně se na ní připravoval- Udělal si taxikářskou licenci a měsíc taxík skutečně řídil, studoval psychické poruchy a zásadní moment se zrcadlem byla jeho čistá improvizace, která naprosto vystihla Bickleův charakter a už tehdy se ukázalo, že při přípravě na své roli je do ní schopný se De Niro zcela ponořit. Dodnes se jedná o jednu z jeho nejlepších rolí a těžko byste si už v té roli představili kohokoliv jiného. Tehdy 14-letá Jodie Foster už tehdy předvedla, že by za pár let mohla v Hollywoodu předvést velmi zajímavé věci a vzájemná interakce její postavy Iris s postavou Travise je dalším zásadním bodem tohoto snímku, stejně jako vztah Travise a postavy Betsy v podání Cybill Shepherd. Shepherd zde naprosto bravurně střihla roli ženy, do které je snadné se zamilovat na první pohled a ukončení veškerých nadějí na nějaký vztah je pro Travise zlomový, který ho definitivně vypustí na jeho těžce uchopenou pouť. A pak je tu také Harvey Keitel, který kvůli přípravě na roli pasáka Sporta komunikoval s různými pasáky a jakožto hlavní záporák funguje. Závěrečná konfrontace je navíc vrcholnou pasáží snímku, která definitivně dokáže, že veškeré to pomalé budování, nimrání se v Travisově duši a pomalé bláznění z atmosféry nočního New Yorku definitivně vedlo k velkému finále, které Travisovi definitivně dodá stav uspokojení...... tak trochu. Taxikář bude ale ještě hodně dlouhou dobu aktuální především z jednoho důvodu- Už v roce 1976 šlo o studii zkažené civilizace a spodiny lidstva. Aktuálně jsme v roce 2020 a dá se víceméně souhlasit s tím, že to ohledně spodiny lidstva a zkažené civilizace je ještě horší. I přes to, že od premiéry filmu uběhlo 44 let se svět od té doby k lepšímu směru nevydal a Travis Bickle by se dost možná z aktuálního světa zbláznil ještě více. To už se ale nikdy nedozvíme. Taxikář je vizuálně i dramaturgicky neskutečně silný filmový zážitek, který dost možná může někomu definitivně zničit ideály o růžovém světě a předvede vám Roberta De Nira ve vrcholné formě. Především se zde ale definitivně ukáže úžasná režie Martina Scorseseho, který časem své silné režijní uchopení přetěžil ve velkolepější a uhlazenější, jen málokterý je ale tak vizuálně a myšlenkově silný jako právě Taxikář........... () (méně) (více)

Reklama

tahit 

všechny recenze uživatele

Jak se na úvod sluší, musím povědět, že titulní postava Travise (v podání Roberta De Niro) byla trefa. Když se podívám zpětně, tak stejně neutěšeně vypadá i v reálném čase pražské Václavské náměstí. Je samozřejmě také plné podivných individuí, včetně drog a prostitutek, takže srovnávat s tehdejším New Yorkem možná není na místě. Ale abych řekl pravdu, film se mi líbil. Příběh o muži, který chtěl spasit padlého anděla a doufal, že se věci zlepší, jde až do absurdní krajnosti. Přesto, nebo možná právě proto, stojí Taxikář za zhlédnutí. ()

POMO 

všechny recenze uživatele

Dvadsať rokov som čakal, až budem môcť jeden z najslávnejších Scorseseho filmov vidieť na plátne vo festivalovej atmosfére. Stalo sa, navyše z čerstvo reštaurovanej kópie, uvedenej samotným reštaurátorom. A nič. Taxikár je maximálne tak hodnotným svedectvom doby, miesta a nálady New Yorku 70. rokov, čo mu dodáva historický význam (podobné kvality som nedávno ocenil v Lumitovom Serpicovi). Výborná je tiež nápaditá a kreatívna kamera a temná Herrmannova hudba. Scenáristicky, v zaobchádzaní s hlavnou postavou je však snímka chladná, odmeraná, príliš skratkovitá a vo finále vyznieva až karikaturisticky absurdne. Akoby sa jednalo o dramaturgicky nezvládnutý zostrih kompaktnejšieho a epickejšieho diela. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Dolar měl v polovině 70. let sice prokazatelně větší sílu než dnes, ale i tak zní fakt, že snímek stál pouhých 1,9 milionů v dnešní době neuvěřitelně. Přesto se peníze na projekt sháněly těžko a trvalo dlouhé 3 roky, než si ho Scorsese a De Niro prosadili. Scénárista využil skutečného případu úspěšného atentátu na prezidentského atentáta George Wallace, který se odehrál v roce 1972. Film ale kriminálkou v běžném slova smyslu není, spíš jde o psychologické drama o veteránovi vietnamské války, který po návratu domů nedokáže zapadnout zpátky do společnosti. Postupně se stává protipólem zakladatele Klubu rváčů Jacka z Fincherova slavného filmu. Ten v sobě koncentroval nespokojenost radikální městské intelektuální levice a myšlenku anarchistické vzpoury proti systému. Travis má naopak blízko k postojům radikální pravice, se znepokojením a vzrůstajícím opovržením sleduje život v dekadentním velkoměstě plném uvolněné sexuální morálky, zločinu a existenční nejistoty. Oba antihrdiny nespojuje jen chronická nespavost, ale i protest proti světu, který chtějí zbavit nepravostí. Kdyby Travis dotáhl svůj plán až do konce, byl by z něj v očích veřejnosti ukázkový padouch. Scorsese ale svou postavu nechává žít a dokonce ho v očích veřejnosti proslaví. Ironicky tak zesměšňuje dvojí morálku měšťácké společnosti. Několikanásobná vražda příslušníků městské galerky z Travise dělá nikoliv teroristu, ale odvážného bojovníka proti podsvětí. Své schytávají i příslušníci liberální městské elity. Aktivistka Betsy představuje ukázkového snoba a prezidentský kandidát Palantine je typický příklad profesionálního žvanila, který hovoří v mlhavých frázích. Scorsesemu hodně pomohlo, že nezaujal jednoznačný aktivistický postoj. Kolem snímku se v době vzniku vyrojilo spoustu polemik a vášní. Z Taxikáře se během pár let stal kult a narozdíl od mnoha jiných kousků myslím zcela oprávněně. Rozhodně nezestárl, postava Travise Bickla zneklidňuje diváky dodneška. Z mého pohledu je to nejzásadnější životní role Roberta De Nira. Bonus pro dnešního diváka představuje fakt, že z aktérů vedlejších rolí vyrostli v průběhu následujících dekád herci první ligy. Celkový dojem: 95 %. ()

Galerie (322)

Zajímavosti (89)

  • Jodie Foster (Iris) bylo v době natáčení filmu stejně jako její postavě dvanáct let, takže nemohla hrát v explicitnějších scénách. V takových případech za ni coby dublérka zaskočila její starší sestra Connie Foster, které bylo v době natáčení filmu devatenáct let. (don corleone)
  • Paul Schrader napsal scénář podle své osobní zkušenosti, když se po přistěhování do Los Angeles nervově zhroutil, uzavřel se, nekomunikoval s okolním světem a oblíbil si porno kina. Scénář napsal za pět dnů a na stole měl při psaní položenou nabitou zbraň jako inspiraci. (don corleone)

Související novinky

Zemřel kameraman Michael Chapman

Zemřel kameraman Michael Chapman

22.09.2020

Z Los Angeles přišla dnes ráno zpráva o úmrtí známého amerického kameramana, režiséra a herce Michaela Chapmana. Na dva Oscary nominovaný tvůrce zemřel ve věku 84 let na srdeční selhání, informaci na… (více)

Jak by vypadal Batman od Aronofskyho?

Jak by vypadal Batman od Aronofskyho?

18.04.2020

Poté, co Batmana na pár let pohřbil Joel Schumacher a předtím, než ho znovu vzkřísil Christopher Nolan, koketovalo studio Warner Bros. s myšlenkou, že by netopýřího hrdinu mohlo na velké plátno… (více)

Joker dostane vlastní film

Joker dostane vlastní film

23.08.2017

Studio Warner Bros. na Comic-Conu oznámilo 8 nových přírůstků do svého filmového vesmíru. Teď se ale objevily zprávy, že nepůjde o jediné adaptace comicsů od DC, které nás čekají. Warneři totiž… (více)

Reklama

Reklama