Reklama

Reklama

Ušlápnutá Thelma Dickinsonová, kterou doma drží zkrátka silácký manžel, a její kamarádka, samostatná servírka Louise Sawyerová, si jednou vyjedou spolu na víkend v horách. Ani jedna z nich netuší, jak se jejich nevinný útěk od všedních starostí zvrtne. Vše se zhatí ve chvíli, kdy se Thelmu pokusí znásilnit jejich náhodný známý. V Louise, která má revolver, se v té chvíli cosi zlomí a neurvalý surovec za to zaplatí životem. Výletnice, které se těšily na dva dny oddechu, jsou od té chvíle na útěku před zákonem... Snímek vynikajícího režiséra Ridleyho Scotta na počátku devadesátých let s novou razancí otevřel otázku postavení ženy v moderní společnosti a v rodině. Je však především strhujícím příběhem dvou osobností, které se sice doslova řítí do propasti, ale zároveň v sobě objevují překvapivé vlastnosti, o kterých ve svém dosavadním sešněrovaném životě neměly ani tušení. (Česká televize)

(více)

Videa (14)

Trailer

Recenze (512)

kinej 

všechny recenze uživatele

Ridley Scott se opět předvedl v jiné poloze. Tentokrát v subžánru road movie a opět nelze než konstatovat, že v rámci pravidel využil možnosti, které tento druh filmu nabízí na výbornou. Jeho zásluhou může divák proniknout úchvatné krajiny jihu spojených států, kdy zpočátku nehostinná poušť přechází v monumentální přírordní útvary, jež díky nasnímání působí téměř mysticky. Ovšem film by nebyl tak dobrý bez skvělého scénáře, díky kterému se, i přes jeho mírně feministické vyznění, lze snadno sžít s hrdinkami příběhu. Obě jsou plastické postavy a obě jsou, nebo s v průběhu filmu stanou, velice silnýmy a to na základě životního traumatu, kterým si musely projít v buranském maskulinním světě. Ten je zde vylíčen neúprosně, muži zde jsou buď ubozí a dětinští (manžel), násilničtí (Harlan), slizcí (řidič kamiónu), nebo prostě jen hajlzíci (JD). A v takovém prostředí se předpokládá, že jim ženy budou podřízeny, díky čemuž revoltu Thelmy a Louise snadno pochopit a fandit jim. Samozřejmě film také hodně stojí na hereckých výkonech, ať již hlavních postav, nebo i těch vedlejších, všechy díky svým představitelům ožívají a tak filmu nelze nic vytknout. ()

Ruut 

všechny recenze uživatele

UPDATE 2020: Jasně móda je te´d zase někde trochu jinde, ale Susan s Geenou jsou perfektně vybrané protiklady a Ridley si vybral jednu z silnějších chvílek. ----- Netřeba cokoliv dodávat ke kvalitám snímku. Hodně mě vždycky rozesmal manžel Thelmy Derryl v podání Chrise McDonalda. Se nedivím že jeho ženuška chtěla raději "pokračovat v jízdě" než aby ho znova spatřila. ()

Reklama

cheyene 

všechny recenze uživatele

V tomto snímku se sešlo hned několik osob, které si spolupráci v budoucnu ještě zopakovaly a stálo to také zato. Ridley Scott + Hans Zimmer a Keitel + Madsen. Thelma a Louise ukazuje proměnu dámské jízdy v útěk před zákonem. Postupem času začíná jít opravdu o život a je jasné, že tohle nemůže hrdinkám jen tak projít. Příjemná, leč dlouhá podívaná s perfektním hereckým obsazením, příjemnou hudbou, klasickým americkým prostředím a zajímavým dějem. Závěrečná scéna (následující část může SPOILEROVAT) působí jako pocta finální scéně Butche a Sundance. Nedostatek: Když Louise vystřelí do vysílačky v policejním autě, chytne vzápětí hlaveň pistole. Je však nepravděpodobné, že by na ni takto bez problémů udržela ruku (bez sebemenšího ucuknutí), jelikož ta musela být po výstřelu (resp. po dvou výstřelech) rozpálená. ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Grand Canyon, Thelma, Louise, policie a geniální hudební doprovod v podání melancholické kytary Hanse Zimmera. Scéna, která se mi vryla do paměti navždy a která má hodně silný náběh na to, aby zvedala výsledné hodnocení, ale přes tři hvězdy se dostat nemůžu. Geena Davis je přenádherná a nezmění na tom nic to, že Thelma je nerozhodná, důvěřivá a vůbec taková jednodušší. Naopak Susan Sarandon se asi pro roli Louise narodila, obdařila ji svou charakteristickou rozhodností a přesvědčivostí. Co je ale tím znakem, díky kterému je film považován za nejrazantněji feministické dílo, za zosobnění soběstačnosti žen? Vždyť obě hrdinky se víc jak polovinu stopáže jenom hádají či nadávají chlapům. Nedochází mi ani, proč vlastně Akademie tehdy obdařila film Oscarem za scénář, když z něj občas prosvitne klišé (nenapravitelná naivka, hodný policajt proti partě zlých policajtů) a vůbec často zapůsobi tak nějak obyčejně. To zlomové ve filmu je atmosféra - neustálá intenzívní blízkost pouště, síla scény dvou milostných aktů ve stejnou dobu či výborný dialog Keitela s PIttem. ()

Xmilden 

všechny recenze uživatele

Filmová klasika, kterou jsem zhlédl až s obrovským odstupem. Několikrát mě minula v televizi. Holt musím ovšem uznat že záběr Ridleyho je širší než by se mohlo zdát. Mám jej rád jako mistra napětí, vizionáře anebo historika, ale tato feministická záležitost je pro mě překvapení. Ridley nahlédl pod slupku dvou životem zklamaných žen, které se postaví na odpor. Trošku mě zarazila poslední půlhodinka, kdy Thelma s Louisou úplně ztratí věškeré zábrany a dokonce vyhodí do vzduchu i náklaďák. Úplný závěr nečekaný. PS: S každou další reprízou ve mě snímek rezonuje stále silněji. 80% ()

Galerie (85)

Zajímavosti (53)

  • Autorka scénáře Callie Khouri chtěla původně film režírovat s nízkým rozpočtem a pojmout ho jako dokument. (HellFire)
  • Kabriolet, ve kterém obě hlavní představitelky stráví většinu filmu, je Ford Thunderbird modelový ročník 1966. (Stejšn)
  • Závěrečné honičky se zúčastnilo 24 policejních aut a 3 helikoptéry. (HellFire)

Související novinky

Nekalé praktiky v pakárně

Nekalé praktiky v pakárně

21.08.2006

Herečky Susan Sarandon a Helena Bonham Carter utvoří silnou ženskou dvojici ve stylu Thelmy a Louise v dramatu ELEANOR AND COLETTE. Příběh snímku se odehraje v psychiatrické léčebně, kde pacientka… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno