Režie:
Vladimír SlavínskýKamera:
Jan StallichHudba:
Josef KumokHrají:
Lída Baarová, Antonie Nedošinská, Hugo Haas, Vladimír Borský, Alexander Třebovský, Vladimír Paul, Helena Bušová, Jan W. Speerger, Otto Zahrádka (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Baron Jan Dolanský je bezdětný vdovec, svoji lásku a péči věnuje proto synovci Maxovi. Max je však příliš změkčilý a tak se baron rozhodne v obavě o budoucnost rodu najít pro něho zdravou silnou nevěstu, bez ohledu na její původ a vzdělání. Nachází ji v Madle, nejstarší z dvanácti dětí vdovy Lískové. Na svém zámku se baron snaží vychovat z Madly dokonalou mladou dámu, která by byla Maxe hodna… Madla byla jednou z rolí, které založily velkou popularitu herečky Lídy Baarové. Vladimír Slavínský zase patřil mezi obchodně nejúspěšnější české režiséry. Byl mimořádně energický, spolehlivý, pilný a vytrvalý. Nejotevřeněji ze všech režisérů se řídil přáním širokého publika. Prohlásil: „Chci, aby bylo obecenstvo spokojeno. Proč nedat divákovi, co žádá, když si za to platí? Nechci hazardovat s přáním obecenstva, které je pánem v kinech“. (Česká televize)
(více)Recenze (63)
Jsem zvědav, kdy si všimnou bojovníci za lidská práva, že v úvodu filmu Antonie Neodšínská, bráníc svoje děti, nařkne cikánské děti z krádeží. Naivní komedie, jeden z více pokusů o českého Pygmaliona. Dokonce v jeden den v televizi společně s Falešnou kočičkou. "Milostpane, já že bych neměla Jána? Rudo, pocem. Tak tohle je Jan". :-) ()
Z filmů pro pamětníky určitě jeden z těch nejslabších a to říkám jako někdo, kdo má snímky z této éry ve velké oblibě. Nedošinská je mi nesympatická úplně ve všem, mladá Baarová zde hraje retardovanou Madlu strašně naivně, o nějakém ději se snad ani mluvit nedá a tak z bídy vše tahá pouze výborný Hugo Haas, ten nezklame nikdy. Dvě a půl hvězdičky. ()
Stárnoucí hrabě chce pořídit mladou zdravou nevěstu z lidu pro svého synovce a vytáhne jí z chalupy, kde žije s matkou a jedenácti sourozenci. Pohádka o chudém děvčeti jak přišlo na zámek a našlo své štěstí. Velmi primitivní zápletka poskutující hereckou příležitost Baarové, která však absolutně nezvládá svůj přerod z holky z chalupy ve vychovanou mladou dámu, upadá do sentimentu a hysterie, celý film se zamotává do nesmyslných citových výlevů, Hugo Haas se zoufale a marně snaží situaci zachránit svým typickým humorem. Do poloviny to ještě jakžtakž drží pohromadě, ale pak už chybí asi jen "Vichr z hor" z Cimrmana, aby odvál vše, i Babákovic hospodu, a dal tak všechno do pořádku. Hodně nepovedené....50% ()
"Dvanáct dětí ?? A kdy ta ženská vlastně dělá ty cihly ??" ;) Spolu s Děvčátkem z venkova a zejména nejvíce zajímavou Falešnou kočičkou patří Madla z cihelny k filmovému trojlístku, v němž režisér Slavínský tu více, tu méně úspěšně variuje známý pygmalionský motiv.. Tentokrát vedle tradičně skvostného chameleona Haase zaujme snad jen poměrně šikovný střih.. Vladimír Borský tradičně přímo zoufalý, ani mladičká Lída Baarová příliš neoslnila, zvláště ve srovnání s komediálně o poznání více obdařenou Věrou Ferbasovou, s níž naopak Slavínský při svém upgradování a remakování zmiňovaného tématu trefil přímo do černého.. ()
Madla z cihelny není jen další z mnoha komediálních operetek, jakých chrlil Slavínský čtyři do roka. Tentokrát je scénář propracovanější, má v sobě pár záludností a nemalou míru dramatična. Možná i proto má na komedii netradičně dlouhou stopáž. Zprvu mi trošku vadilo idealizování bohatých, ale uvědomil jsem si, že tenkrát se šlechta k chudým chovala opravdu mnohem lépe, než co dnes předvádí novodobí zazobanci. Takže ten příběh nemusí být jen dobovým kýčem. Tu komediální část obstarával Hugo Haas. A jak jinak opět v postaršené postavě; v době natáčení mu bylo 32 let, ale hrál staršího vdovce. Role barona Dolanského mu skvěle sedla. Naplno využil svých verbálních dovedností, ale i vzhledu. Je škoda, že v té době nebylo zvykem snímat herce zblízka, že jsme si nemohli užít detailnější záběry jeho mimiky. V některých momentech vydá pohled do očí za tisíc slov a nepochybuji o tom, že kdyby dnes někdo dělal remake... . Bohužel pro Lídu Baarovou podobná slova chvály nemám. Konzervatoř nedokončila, vlastně neměla formální herecké vzdělání a v roce 1933 hrála teprve druhým rokem; a žádná sláva to nebyla. Nepatřím sice ke kritikům, kteří ji obecně za dobrou herečku nepovažují, ale ano viděl jsem filmy, kde jí to sedlo mnohem víc. Kdo ale opět nezklamal, byla Tonička Nedošínských a potěšila i malinká rolička Světly Svozilové...moc jí to slušelo. No a to je asi tak všechno. Snad ještě zmíním nevýraznou hudbu a písně. Přesto... . Díky zajímavému mixu komedie a dramatu se společenským přesahem, vznikly velmi dobře fungující pasáže, takže považuji celý film za nadprůměrný, lehce vyčnívající z typické produkce té doby. ()
Galerie (2)
Zajímavosti (2)
- Natáčení probíhalo také na zámku Slapy. (rakovnik)
- Místo Vladimíra Borského měl původně roli Maxe hrát Stanislav Strnad, ale kvůli onemocnění očním katarem musel odstoupit. Strnad ve filmu nakonec debutoval až v roce 1937. (krib)
Reklama