Reklama

Reklama

VOD (1)

Pro svůj první snímek určený do kin Sugarlandský expres (1974) si Steven Spielberg vybral skutečný příběh, který se stal v roce 1969 v Texasu. Tehdy mladá žena pomohla svému manželovi uprchnout z nápravného zařízení a vydala se s ním za jejich synem, kterého jim soud odebral a určil k adopci. Cestou vzali jako rukojmí mladého policistu. Po dvanáctihodinovém útěku jejich pouť skončila pod policejními kulkami v texaském městečku Bryan. Tolik skutečnost. Spielberg a jeho scenáristé Hal Barwood a Matthew Robbins provedli několik změn – prodloužili útěk dvojice před zákonem o plný den, pojali ho jako honičkovou komedii a samozřejmě změnili konec na happy end. Velkým kladem filmu jsou herecké výkony Goldie Hawnové a Williama Athertona (ústřední dvojice manželů), prakticky neznámého Michaela Sackse (rukojmí) či westernového veterána Bena Johnsona (policejní kapitán) a také Spielbergův smysl pro vizuální ztvárnění akčních scén. Úlohu malého Langstona, kvůli němuž se všechno seběhlo, vytvořil Harrison Zanuck, dvouletý syn producenta Richarda D. Zanucka a herečky Lindy Harrisonové (známé postavou Novy v původní Planetě opic), který u filmu zůstal i v dospělém věku a dnes je odborníkem na vizuální efekty v trikové firmě Johna Camerona Digital Domain. Sugarlandský expres byl uveden v soutěži na MFF v Cannes, odkud si odnesl Cenu za scénář. Ani úspěšné festivalové uvedení, ani velmi dobré recenze však nezabránily komerčnímu propadu. Spielberg si z toho vzal náležité poučení a ve svém dalším snímku nečerpal ze skutečnosti, ale z fikce. Vyplatilo se mu to stonásobně. Následující Čelisti (1975) se staly jedním z komerčně nejúspěšnějších filmů všech dob. (Česká televize)

(více)

Recenze (134)

Cafú 

všechny recenze uživatele

Velmi kvalitní filmařina, spousty skvělých detailů, záběrů, střihu a hudby. K tomu atmosféra dětinské nezávislé pohody v kombinaci se stresovou situací, do které se ústřední dvojice dostala. Skutečnost, na které je film založen, jen potvrzuje, že se dá těžko něco soudit černobíle. Tahle nevešední všudypřítomná nejednoznačnost vám brání hlavním postavám vyloženě fandit, ale zároveň nemáte chuť je za jejich činy hned odsuzovat. Velmi silné 4 hvězdy. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Ústredná dvojka hrdinov Spielbergovej road movie je trochu iný typ hrdinov, ako napríklad Bonnie and Clyde, Zapadákovci, alebo Takí normálni zabijáci, pretože ich adorácia verejnosťou nie je nijako zvrátená. Oni nikoho nezabíjajú, ani nevykrádajú banky, chcú naspäť iba svoje dieťa. Na to je Spielberg príliš politicky korektný režisérsky typ. Film je výnimočný svojou formou, toľko policajných áut a áut všeobecne na cestách mimo mesta som ešte v žiadnom inom americkom filme nevidel. K slovu sa dostane aj helikoptéra a všetko to vyzerá poriadne cool, Spielberg to ale myslí dosť ironicky. Je vtipné sledovať kolónu policajných áut, sledujúcich v podstate nezaujímavú trojicu, čo asi svedčí o tom, že sa v regióne toho asi moc zaujímavého neudeje. Spielberg s kameramanom točí krásne obrázky a odľahčuje situáciu komickými prvkami, film ale nedoporučujem šovinistom a feministkám, tí prví sa iba utvrdia v presvedčení, že všetky ženy sú sprosté kravy a tie druhé asi neprekusnú, že všetky komplikácie tu spôsobí Lou, aj napriek tomu, že má také dobré srdce. Ja som mal tiež dvakrát na ňu poriadne nervy. ()

Reklama

B!shop 

všechny recenze uživatele

No je videt, ze se Spielberg teprve zahrival, tohle nic moc extra neni. Prvni vec, ktera me napadla skoro na zacatku a nepresla me az do konce, proc proboha dva vicemene skoro netrestany manzele, ktery unesou nicim dulezityho poldu, pronasleduje policie snad z celyho statu, tady je totiz takovejch 30, 40 policejnich aut a vypadalo to spis smesne. Ale krome tohohle je navic celej film takovej vcelku utahanej a krome fajn uvodu se tam toho zas tak moc nedeje, takova lehce stereotypni jizda autem za synem, kde se hlavne ukazujou charaktery manzelu a unesenyho poldy a vsichni tri jsou predkladany jak naprosty sympataci, ktery by spolu sli klidne na pivko. Nevim no, proste me to moc nebralo. Nicmene je fajn videt tehdy jeste mladou, skvele hrajici a nesaskujici Goldie Hawn, i kdyz obcas se precejen neudrzi zacne blbnout. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

Ozbrojená mediální cesta rodičů za svým dítětem dopadla dle předpokladů, ale postupně přitom přinášela okamžiky, které mi zvedaly náladu. Třeba tlačení uneseného vozidla pronásledujícím vozidlem k čerpací stanici, znuděnou policejní palbu na investigativní reportéry, řešení přestupku za příliš pomalou jízdu či zběsilé řádění týpků, kteří by se při troše představivosti dali označit za americkou verzi PS VB. Mne to tedy bavilo. ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Po stopách Goldie Hawn tentokrát na začátek Spielbergovy cesty. Problémem u mě nebyl ani taky děsný dabing (už třetí v pořadí, proboha!) s Lucií Svobodovou a Bohdanem Tůmou, jako spíš, že tenhle film je děsná blbost. Utahaná road movie, kde je stejně už na začátku jasné, že se bude vzpomínat na Bonnie a Clyde. ()

Galerie (38)

Zajímavosti (9)

  • První film využívající ruční kameru uvnitř auta. (Satan)
  • Producenti nebyli schopni najít dítě, které by se podobalo hlavnímu hereckému páru. Spoluproducent Richard D. Zanuck tak obsadil svého vlastního syna. (HellFire)
  • Ukradené policejní auto, Dodge Polara, bylo i se všemi dírami po kulkách po natáčení Spielbergem odkoupeno. (Satan)

Reklama

Reklama