poster

Pryč od minulosti

  • USA

    Out of the Past

  • Austrálie

    Out of the Past

  • Kanada

    Out of the Past

  • Velká Británie

    Out of the Past

  • Velká Británie

    Build My Gallows High

Film-Noir / Krimi / Thriller

USA, 1947, 93 min

  • lamps
    ****

    První polovina je vrcholným příkladem klasických noirů, kde vyprávění na dvou úrovních naprosto pohltí a postavy jednají nepředvídatelně, ale přece logicky a nevyhnutelně. V druhé fázi, kdy se syžet přehoupne čistě do přítomnosti, už sice scénáři dochází dech a režie poněkud zevšední, ale za dramatické a opět logické vyvrcholení se plusové body sbíhají zpět na stranu tvůrců. Rozhodně povinná učebnice pro nadšence.(11.8.2017)

  • Shadwell
    ****

    Syžet je jakési vnější schéma, celková konstrukce, podle které je příběh řazen. A fabule je už hotový, divákem na základě syžetu zkonstruovaný příběh. Syžet je zkrátka něco jako plánek z ABC-íčka, podle kterého si postavíte papírový model (fabuli). Proč o tom mluvím? Protože tenhle film v sobě sloučil všechny typy syžetů dohromady - je retrospektivní v první půli (odvíjí se od pointě k příčině), chronologický ve druhé půli, dále řetězový (pojítkem několika zdánlivě nesouvisejících příběhů je femme fatale), stejně tak rámcový (dílčí příběhu jsou součástí hlavního děje točícího se kolem detektiva) a celé to budí zdání paralelního příběhu v příběhu, respektive způsobu, jakým se příběhy stávají. Jenže tím se dostává celý děj do polohy konstruktu s vymakaným scénářem bez života a mám pocit, že těm, kdož mají problémy odlišit civilní život od filmové fikce a jejích konvencí, bude film rozkolísávat hypertenzi. Motá se vám z toho hlava? Na zklidněnou doporučuji Single Malt Scotch Whiskey nebo Jägermeistera.(2.7.2008)

  • Anderton
    ****

    Out of the past je tak typický film noir, že si ho už ani nepamätám. Videl som ho v tom istom období, ako iné vrcholné diela tohto subžánru a pamätám si z jeho deja preto tak málo, že ostatné temné krimi sú viac svojské a ich zápletky majú určité odchylky od toho, čo by ste od filmu noir očakávali. Nie je to ale kritika, dostanete tu všetko, čo chete a očakávate. Noir bol podľa mňa viac zaujímavý tým, že jeho zápletky držali diváka v napätí od začiatku do konca a tie jeho typické technické aspekty sú iba doplnkom. Zápletka Out of the past mala na mňa presne tento dopad.(1.8.2012)

  • corpsy
    ****

    Aj keď mi film-noir veľmi nešmakuje ( veľa jeho slávnych diel ma nechalo chladným - možno úmysel samotného žánru ), táto beťárina má šťavu, jak po formálnej stránke, tak po tej ostatnej. Zamilovať sa do gangsterskej milenky prináša ovocie, ktoré nechutí dvakrát najlepšie, ale pre priaznivcov adrenalínu ponúka natešenú zábavu, ktorá sa môže skončiť všelijako. Peniaze, láska, sloboda. Čo vo vás rezonuje viac? To nevedia ani samí (anti)hrdinovia tohto snímku.(27.6.2015)

  • radektejkal
    ***

    Bon noir mademoiselle Acapulco. Černé, velmi černé. Samé zvraty a zvratky. Až nakonec dojde k rozřešení podobnému jako u Buňuelova "Tajemného předmětu touhy". (Jinak bych ty filmy raděj nesrovnával.) Bum prásk a je konec. Navíc je film zajímavý i tím, že v podstatě podřadná vedlejší role (Kirk Douglas) může být výraznější než superhlavní (Robert Mitchum, jehož obsah a způsob mluvy mi nebyly zrovna vhod - odtud ty zvratky) Myslím, že si dám od černých filmů na chvíli pokoj a přejdu na černobílé, ve kterých se nemluví.(16.7.2014)

  • - Před Mitchumem byli osloveni na roli Jeffa John Garfield a Dick Powell. (Kulmon)

  • - Humphrey Bogart si přečetl scénář a chtěl hrát Jeffa, ale Warner Bros nekoupili k filmu práva. (Kulmon)

  • - Film mal pôvodne režírovať Edward Dmytryk, avšak pre zaneprázdnenosť pri nakrúcaní filmu So Well Remembered (1947) ho vymenil Jacques Tourneur. (Michal74)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace