poster

Americká noc

  • francouzský

    La Nuit américaine

  • italský

    Effetto notte

  • slovenský

    Americká noc

  • anglický

    Day for Night

Drama / Komedie / Romantický

Francie / Itálie, 1973, 115 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Cimr
    ****

    V průběhu filmu jsem si říkal s podivným konferenciérem z Lynchova Mulholland Drive: "It is all an ilusion!" Oheň v krbu, cigaretové špačky v popelníku, déšť za okny, dokonce i světlo svíčky dopadající na člověka, který ji drží. Vše je jen iluze. Ale iluze tak krásná, že každý večer platí miliony lidí po celém světě nehorázné sumy za vstupné, jen aby se nechali dobrovolně napálit. Neskutečné. Americká noc je pro všechny cinefily zcela jistě filmem číslo jedna.(18.12.2010)

  • emma53
    ****

    Tak to byl pro mě hluboký ponor do zákulisí z natáčení filmů před téměř čtyřiceti lety. Z celého filmu je jasně vidět, že Truffaut do toho dal nejen kus svého já, ale hlavně velký kus svého srdce. Nemám ani ponětí o tom, co všechno se odehrává za tvorbou takového filmu a proto jsem vděčná, že jsem alespoň malý kousek toho všeho mohla vidět i když tomu už je pár let nazpátek. Nejen spoustu elánu, nadšení, úsilí a námahy, ale také co všechno jsou ochotni podstoupit, včetně ztráty svého soukromí je pro nás až někdy těžko pochpitelné. Každý človíček na place byl nějakým způsobem důležitý a ochotný udělat cokoliv pro film i když se nám někdy mohlo zdát, že jde o pouhé maličkosti. Myslím, že právě Nathalie Baye tam řekla pro nás dost neobvyklou hlášku : "Pro film bych mohla opustit chlapa, ale nikdy film pro chlapa." To samo o sobě svědčí o mnohém. A zakončím to ještě slovy, co řekl sám Francois Truffont : "Filmy jedou dopředu jako vlaky, jako noční vlaky........"(6.9.2012)

  • gogo76
    ****

    Príjemný film, ktorý sa celý točí okolo natáčania filmu. Zaujímavé osudy postáv, trochu jemný humor a krásna J. Bisset...to by malo na jeden film stačiť. Podľa mnohých nadšených recenzií som čakal skvost. Film nakoniec nebol sklamaním, je "iba" príjemným filmom o filme a filmovaní celkovo. Takých mnoho niet a možno aj preto je pre poniektorých srdcovou záležitosťou. U mňa to na plný počet nebude, trochu precenený film povedal by som, ale poctivé štyri si zaslúži. 80%.(1.12.2013)

  • Vědma
    *****

    Osvěžující lehkost. To je režijní rukopis Francoise Truffauta. Film, který má své veselé, humorné, smutné i tragické momenty. Osobně se mi nejvíce líbila Valentina Cortese jako stárnoucí Severine, ale někoho upřednostňovat je moc těžké. Nádherná Jacqueline Bisset jistě patří mezi ženy, které mají kouzelnou moc :-). Všichni hrají tak přirozeně, že divák má dojem, že opravdu sleduje natáčení. Film popisuje labilitu herců, se kterou režisér bojuje, zrovna jako se spoustou nečekaných problémů. Krásná byla scéna s kočkou, ale zase - těch krásných scén bylo mnohem víc. Třeba když Truffaut vybaluje knihy o slavných režisérech nebo ve snu znova jako kluk krade fotky z Občana Kana. Teď se mi vybavil Smoljakovský Trhák a divím se, že se mi nevybavil dřív. Možná řeknete, že je to nesrovnatelné, ale prostě tohle jsou dva filmy o filmu, které mám ráda nejvíc.(12.10.2010)

  • Shadwell
    *****

    Truffaut je milenec. A film (a především jeho realizace) jeho dívkou. Americká noc je potěšením z řemesla povzneseného nad umění (režisér je nucen řešit všední maličkosti). Samotný film ve filmu (Je vous présente Pamela) je tlačen do pozadí (Truffaut často stříhá trochu moc brzy, jako by chtěl působit dojmem, že scéna je nepodstatná) a skutečná dramata se odehrávají v životě, což je v souladu s tím, že pro Truffauta byla samotná natáčení minimálně tak důležitá jako výsledné filmy a především s hlavní otázkou Americké noci: Je filmování nadřazeno skutečnému životu? Truffaut je přesvědčen, že ano (ze snů ho neprobouzejí ženy, ani strašidla, ale vzpomínky na dětství, kdy strhal vývěsky na film Občan Kane). Teoretizování v Americké noci je prosté, Truffaut hovoří podle všeho srozumitelným jazykem, přesto je zde spousta skrytých detailů, jen je očesat ze stromu. Na to je ovšem třeba vysokého žebříku protkaného stupínky bezuzdné cinefilie. Ostatním (rozbalování zásilky knih s monografiemi filmových tvůrců - Buňuel, Bresson, Welles, Rossellini, Hawks aj. - je klíčem ke stromu poznání) nezbývá než vrátit hlavu a sledovat plody filmového ovoce ze země a spíše si je jen domýšlet.(7.8.2007)

  • - Název filmu odkazuje na známou techniku natáčení. Jde o to, že se scény v noci natáčí za dne a pomocí kamerových filtrů se docílí efektu "americké noci". (viperblade)

  • - V jedné scéně si režisér Ferrand (François Truffaut) a kameraman Walter (Walter Bal) prohlíží fotografie herečky Julie Baker (Jacqueline Bisset). Ferrand zmíní, že si ji pamatuje "z filmu s automobilovou honičkou", čímž odkazuje na film Bullittův případ (1968), kde se Jacqueline Bisset objevila. (Baxt)

  • - Při udílení cen Akademie v roce 1975, když Ingrid Bergman přijímala Oscara za nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli ve filmu Vražda v Orient Expresu (1974), oznámila divákům, že si velmi přála, aby cenu získala Valentina Cortese za svou roli ve snímku Americká noc. Dodala, že sama pro ni hlasovala. (Pavlínka9)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace