poster

Můj miláček ráže 6,65

  • Dánsko

    Dear Wendy

  • Slovensko

    Môj miláčik ráže 6,65

  • Velká Británie

    Dear Wendy

Drama

Dánsko, 2004, 102 min

  • gudaulin
    **

    S POMEM se v hodnocení většinou míjím, tentokrát mi ale jeho komentář mluví z duše. Tohle mohlo být skutečně dobré, kdyby... Dvě třetiny stopáže se snímek pohybuje spolehlivě ve čtyřhvězdičkových vodách a když hlavní hrdina coby vypravěč s nadhledem komentuje svoji dosavadní neuspokojivou existenci a ducha maloměsta, které tvoří jedna velká šachta se spoustou horníků s poněkud omezeným rozhledem, je to vážně dobré. Film funguje zejména v rovině popisu skupinky outsiderů, které maloměstská společnost vydělila ze svého středu. Jenže pak se k tomu přidá křečovitá snaha o poselství a kritika kultu zbraní v Americe. Což o to, tématicky dobré, jenže vykonstruované a nevěrohodné. Posledních 20 minut se film každým okamžikem řítí ke dnu tam, kde měl naopak gradovat. To, že hra se zbraněmi a rituály celé skupinky vedou do pekel, bylo jasné už po pár minutách, ale že k tomu scénárista doklopýtá takovým způsobem, je vážně průšvih. Scény, kde výrostek v pohybu složí pistolí odstřelovače na 120 metrů, jsou už jen takovou tragikomickou třešničkou na dortu. Celkový dojem: 45 %.(6.3.2010)

  • Matty
    ****

    Vítejte ve svobodné zemi. Vítejte v zemi, kde vám zbraň prodají i v hračkářství. Vítejte v Americe. Trier se může dušovat sebevíc, že svým scénářem nechtěl jednostranně kritizovat americký systém, po Dogville a Manderlay (na něž má Wendy navazovat) mu stejně nikdo neuvěří. Téměř nikdo. Pro mne, ač nejsem žádným příznivcem té velké země za velkou louží, nešlo o film, který horečnatě vykřikuje „nejezděte do Ameriky!“ (jak Lars svědomitě činí nejspíš od svého narození), „Amerika je špatná!“, „zbraně jsou špatné“… . Viděl jsem, nikoliv pod vlivem nějakých opiátů, film o lásce. Vždyť, na co jiného umírají rebelující hrdinové, jež zatím nenabyli plnoletosti a zdravého rozumu, než na nedostatek lásky? Partu kolem Dicka v mírném rozporu s výše uvedeným právě láska ke zbraním přivádí na zcestí. Ale dokázali by bez zbraní najít stejně výstižnou formu sebevyjádření? Nezůstali by těmi úšlápnutými outsidery až do doby, než je někdo mimoděk střelí do břicha? Aniž by čehokoliv dosáhli, aniž by jedinkrát stanuli v centru dění a mohli z plná hrdla zařvat. Hádám, že nebýt zarytým odpůrcem věcí stvořených výhradně k zabíjení, ani rozporuplné finále (všimněte si naprosté absence krve) nijak zásadně neovlivní můj názor. Bylo cosi teatrálního v tom, jak hrdinové prožívali činnost, jež si dopředu pojmenovali „milování“, ale najednou jsem jim rozuměl, bylo mi jasné, proč se předtím chovali jako cvoci. Dear Wendy nenaplňuje mou představu kvalitního filmu: I přes snahu vypadat americky z něj čouhá evropská nízkorozpočtovost, některé Dickovy vnitřní monology jsou zbytečné, některé zajímavé motivy zůstaly nevyužité (třeba láska nejen ke zbraním, ale i k lidem) a pár scén bylo jaksi nepatřičně komických. Dear Wendy v každém případě naplňuje mou představu filmu, ze kterého si něco odnesete. Apendix: Jak přiznal i Vinterberg, jde o film zacílený primárně na mládež. Pro školní projekce ideální. 75% Zajímavé komentáře: POMO, rawen(1.3.2009)

  • rawen
    ***

    Mám rád podivnosti, tahle podivnost míchá prvky poblázněného dandyismu, absurdního melodramatu, stylizované satiry (zřejmě protiamerické) a téměř sexuální lásky ke zbraním (jako prodlouženého penisu, jako symbolu sebevědomí). Nejvíc mi na tom všem vadila ta absurdní stránka - režisérovi asi přišlo vtipné film zakončit akční scénou "jak převést babičku přes náměstí" s následným vznešeným vyvražděním všech hlavních hrdinů - mě to film spíše znechutilo. Začátek příjemný, našlapaný - pak už jen křeč. PS: tento film by se neměl pouštět americkým teenagerům aby se pak v nějakých pseudoneoromantických návalech navzájem nevystříleli. PPS: největším kladem filmu je to, že mi přiblížil hudbu The Zombies, budiž tedy 6/10 PPPS: opravdu scénář napsal Lars von Trier? Hůůů můj oblíbenec, no teda...(16.4.2008)

  • Djkoma
    ***

    Dánové umí. Není to přesně to, co jsem očekával od kritiky světa, v kterém jsou zbraně na úrovni nejbližších a nejvěrnějších přátel (všichni psi a kočky prominou...), ale přesto jde o kvalitní podívanou. Chybí větší syrovost a mrazivější momenty, ale přesto je tu patrná kvalita scénáře, který ví co chce říct a nebalí na sebe příliš zbytečností. K tomu stačí připočíst vizuální chuťovky v podobě ručně kreslených návrhů a různých maličkostí do obrazu, které dotváří krásný styl snímku. Jméno režiséra Thomase Vinterberga je vcelku neznámé, raději bych zde viděl jméno scénáristy filmu, Larse von Triera. Ten by film jistě lépe prodal a hlavně by v člověku zůstal mnohem déle a možná i navždy. Nepodařilo se to, přesto jde o snímek, který by měl divák vidět, protože má i přes několik přešlapů silné poselství. Velmi silné 3*, třeba další shlédnutí to vylepší.(21.6.2008)

  • Slarque
    ****

    Typicky trierovsky provokativní scénář natočil Thomas Vinterberg asi nejlépe, jak to šlo. V závěru hodně extrémní podobenství o světě plném zbraní stojí ale zejména na hercích. Jamie Bell je tím nejsolidnějším hereckým základem, ale zbytek herckého dorostu také nebyl špatný. Zato dospělí s Billem Pullmanem v čele na mě působili naprosto nepatřičně (70%).(6.5.2008)

  • - Film měl původně režírovat Nicolas Winding Refn, ale odmítl. (Zdroj: ČSFD.cz)

  • - V původním scénaři Larse von Triera bylo všem hlavním hrdinům přes 20 let. Režisér Thomas Vinterberg se rozhodl udělat z nich místo toho mladíky. Scénárista Trier později řekl, že to byl velmi dobrý nápad. (Zdroj: ČSFD.cz)

  • - Režisér Thomas Vinterberg i scénarista Lars von Trier se shodují, že film nemá záměr kritizovat zbraně nebo současnou Ameriku. (Zdroj: ČSFD.cz)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace