Reklama

Reklama

Ten den by proběhl jako každý jiný, kdyby se na nebi neobjevilo „cosi“, co sourozencům Haywoodovým zabilo otce. Bylo to UFO? Nebo je vysvětlení mnohem racionálnější? Nikdo nic neví. Zjevné je jen to, že to, co se děje v okolí malé koňské farmy, na níž OJ (Daniel Kaluuya) a Emerald (Keke Palmer) žijí, je čím dál znepokojivější a nabírá to na obrátkách. Zatímco oči senzacechtivých amatérských ufologů a záhadologů se upírají k nebi ve snaze alespoň krátce zahlédnout kousek létajícího talíře, Haywoodovi klopí zraky k zemi. Kdo se na ně nedívá, toho přece neunesou. Nebo že by pravidla neplatila? (Cinemart)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (513)

Superpero 

všechny recenze uživatele

Mám rád originální nápady Jordana Peela a na jeho filmy se vždy těším. I Nene je trochu jiné, než by kdokoliv čekal, ale na mě to tolik nezapůsobilo. Pořád nechápu úlohu Asiata z westernového městečka. Proč tam vlastně vůbec byl, a hlavně proč tam byla vsuvka s vraždícím šimpanzem. Každopádně nabručenej Daniel Kaluuya je dobrej. A otravná ségra, opravdu převelice otravná. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Začínal jako komik, nyní je v očích mnoha brán jako nástupce Alfreda Hitchcocka a dalších zásadních hororových/thrillerových tvůrců. Jordan Peele dokázal svůj celovečerní debut Uteč pořídit za skromné 4 a půl milionu dolarů, výsledkem byli tržby ve výši 255 milionů dolarů a následně i odměna pro Peelea v podobě výhry Oscara za nejlepší originální film. Pozici hitmakera mohl Peele podtrhnout svým druhým filmem My, který po finanční stránce dokázal napodobit úspěch Uteč a to při mrzkém rozpočtu 20 milionů dolarů, jen s ohlasy to tentokrát bylo složitější. Přesto Peele mohl u studia Universal realizovat svůj třetí film, kdy film vyšel na 68 milionů dolarů, kamery se chopil Hoyte van Hoytema (který nahradil Wallyho Pfistera na pozici dvorního kameramana filmů Christophera Nolana) a nyní jen stačilo čekat, zda i tentokrát půjde o hit u diváků i kritiků. A..... Už úvodní verš z Bible jasně naznačí, o co v Nene jde především - o spektákl. Spektákl samotný, touha po slávě a úspěchu s ním spojenými a také fakt, že honba za ním většinou často může vést ke ztrátě racionálního jednání a ztrátě pudů sebezáchovy. V Nene ovšem nejde jen o to a v průběhu se skutečně ukáže, že jde o nejambicióznější i nejkomplexnější Peeelův film. A paradoxně nejspíš i o ten nejméně divácky vděčný. Samotný původní název Nope nemá dle Peelea svádět k varování návštěvníků z vesmíru, ale k reakcím diváků, kteří film uvidí a nebudou věřit vlastním očím. Nene totiž dokáže za pochodu překvapovat překvapivými odhaleními, překvapivým vývojem událostí i přeskakováním mezi žánry, kdy jde Nene označit za sci-fi horor s prvky komedie i sociálního dramatu. Jen schopnému tvůrci s jasně danou vizí se následně takovýto projekt nerozpadne pod rukami. Při sledování je jasné, že Peele neztratil svůj scenáristický um, zároveň se ovšem ukazuje, že je prozatím Peele každým svým filmem lepší a lepší režisér. Kdekdo si při sledování nejspíš vzpomene na Blízká setkání třetího druhu Stevena Spielberga nebo Znamení M. Nighta Shyamalana. Peeleova inspirace ovšem nejspíš sahá ještě o kus dál, nejen k jeho oblíbené The Twilight Zone. V Nene je tak cítit hybrid snahy přiblížit se starým hororům, zároveň se ovšem Peeleovi daří přijít se svěžím přístupem. Dokáže překvapovat za pochodu, přitom všem pracovat s atmosférou a vše postupně dokopávat k finále, které dokáže dostat perfektně budovanému gradování. Jen to ovšem nebude k všeobecnému nadšení u většiny diváků stačit. Peele se nadále projevuje jako filmař, jehož filmy jsou plné skrytých významů, k plnohodnotnému zážitku je není nutné zbystřit, pomáhají ovšem k plnému docenění celého příběhu. Jednotlivých postav, pojítek i vývoje vyprávění. Právě zde bude pro spousty diváků problém, kdy například půjde pro mnohé snadné odsoudit úvod, který jakoby vypadl z jiného filmu. A přitom je pevnou součástí celého vyprávění a plně koresponduje s onou tématikou spektáklu a posedlostí s ní spojenou. V průběhu se navíc ukáže, že existuje smysluplný důvod pro to, že jsou dvě hlavní postavy majitelem koňského ranče a navíc i několik milých detailů, jejichž největší handicap tkví v tom, že je většina diváků nedokáže docenit. Potěší navíc fakt, že na to Peele tentokrát jde tak trochu jinak, přitom všem poté zůstává schopným žákem zkušených hororových tvůrců. Jakoby si uvědomil, že je Peele sice mnohými pasován na krále moderního hororu, klíčem k právem zaslouženému žezlu je ovšem pokora. A především i to správně vedení herců. Daniel Kaluuya už ani dvakrát nedokáže překvapovat svým soustředěným a fenomenálním výkonem, příjemným překvapením je naopak Keke Palmer, která si svým hyperaktivním výkonem krade spousty momentů pro sebe. Pak už se jen stačí radovat, že má Michael Wincott po delší době výraznou roli, Steven Yeun se po Minari pořád dokáže projevit jako nadějný herec a prakticky neznámý Brandon Perea vyvolá zvědavost a chuť ho v nejbližší době někde vidět znova. Hlavní hvězdou ovšem přeci jen většinu času filmu zůstává nebe a Peele měl v Hoytemovi tu nejlepší možnou volbu. Projeví se i Hoytemova šikovná práce s kontrastem barev, dodá pár svižných kamerových sekvencí a opět vyvolá dojem, že jeho absence zlatého plešouna velký omyl. Po třetí jinak k Peeleově filmu skládá hudbu Michael Abels a i potřetí je husina zajištěna. Ani Nene se poté v rámci Peeleovy scenáristické a režijní kariéry neobchází bez pár bizarních výjevů, u kterých si budou klepat na čelo i ti nejvíc nadšení. V součtu jde ovšem vytáhnout pero a i napotřetí podtrhnout, že je Peele skvělý vypravěč. Pořád spíše za psacím stolem, než za kamerou, přesto platí, že Peele jako režisér skutečně zraje. Možná je ještě pořád příliš brzo na to, aby byl Peele pasován na jednoho z nejlepších hororových tvůrců všech dob. Na druhou stranu ovšem platí, že pád z ranku M. Night Shyamalana prozatím Peeleovi nehrozí. Nene možná nebude vděčnou podívanou, i ti zklamání ovšem nejspíš ocení ambice a pokus na to jít tak trochu jinak. Peeleovu tvorbu se každopádně rozhodně vyplatí v následujících letech nadále sledovat.... Viděno v kině: 2x () (méně) (více)

Reklama

Claw 

všechny recenze uživatele

Mám takové tušení, že v případě třetího snímku šikovného režiséra Jordana Peelea budu patřit – co se hodnocení týče – k opozici. Film totiž sklízí povětšinou pochvalné recenze a hodnocení po celém světě. A i když nadšené argumentaci jeho obdivovatelů rozumím, nemohu se zbavit pocitu, že je – stejně jako tvůrce samotného – postihla jistá zaslepenost, kvůli které přehlížejí evidentní nedostatky. Jordan Peele se blýskl chytrým hororem „Uteč“ v roce 2017, za který dostal dokonce Oscara za nejlepší scénář. Po právu. Již v té chvíli byl Peele zmiňován jako nástupce Hitchcocka a Shyamalana, s jejichž tvorbou má ledasco společného. Pak přišel snímek „My“. Troch komplikovaný horor, ale opět postavený na chytrém nápadu. Z hlediska scénáře „Nene“ nepřekvapí svou zápletkou ani rozuzlením, ale spíše drobnými detaily, dramatickými oblouky a odkazy, které jsou rozesety na ploše celého filmu. A to je zároveň deviza i Achillova pata celého díla. Peele se natolik soustředil, aby do sebe vše zapadalo, že ve snaze natočit skutečný spektákl zapomněl na to, že své diváky nesmí nudit. Jenže to se tu právě děje. Pro danou zápletku, kterou jsme v různých obměnách už měli tu čest vidět, jsou dvě hodiny a deset minut opravdu moc. A nepomáhají ani odbočky – jako třeba ta s hvězdou sitcomu a šimpanzí nehodou. Po pravdě mám pocit, že právě šimpanzí historka je jediným prvkem, který do výsledné skládačky absolutně nezapadá a je tam navíc. Pokud mi ale něco uniklo, omlouvám se. Každopádně film má unylé tempo, chybí mu skutečné napětí a paradoxně funguje především v humorných momentech, což je Peeleova silná stránka. Bohužel takových momentů zde zase není mnoho. Všechno je to zaměřené na obrazovou složku. I postava bravurního kameramana naznačuje, že Peele chtěl tentokrát stvořit svůj nejumělečtější a nejucelenější snímek, ve kterém nebudou hluchá místa. Jenže – a zde je možné, že se mnou nebudete souhlasit – to dle mého trochu přepískl. I díky tomu se film potácí mezi žánry (sci-fi, thriller, horor, komedie, drama), aniž by úspěšně do jednoho z nich, byť na chvíli, zapadl. Chybí tu razantnější tempo, když dojde na akci, a strach, když bychom se měli bát (něčeho nebo o někoho). Za mě je „Nene“ spíše zklamáním. Nikoliv po řemeslné stránce, tam nelze mít výhrady, ale z hlediska filmové zábavy, kde celá ta dokonalost přichází vniveč. Je to taková parádní bublina bez pořádného obsahu. /65%/ ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Atmosféra za milion a tolik, tolik, tolik originálních nápadů... Jsem rád, že se ještě pořád točí (a do kin dostávají) i takové filmy, které nejspíš není možné napoprvé zcela pochopit, ale které mají takové kouzlo, že se na ně člověk rád podívá znovu a plně je pochopí až pak. Originální děj, realistické vyprávění, skvělé (a skvěle zahrané) postavy, pocit neustálého tajemna.... Není to horor, protože pak by musela být hororem i Blízká setkání třetího druhu, která tu Peele kombinuje s Čelistmi, Znameními a lecčím dalším. Originálnější design mimozemského "čehosi" jsem neviděl asi od Příchozích, celá řada scén je bez přehánění nezapomenutelných a moc se těším, až je zase uvidím. Myslím, že si Nene v řadě ohledů nezadá s filmy Christophera Nolana, a kdyby je místo Peeleho úplně stejně natočil právě Nolan nebo Dennis Villeneuve, bylo by zdejší hodnocení úplně jinde. ()

Davies182 

všechny recenze uživatele

Strašně to ve mně zraje. I přesto, že bych uvítal víc hororových a mysteriózních scén, tak v tomto případě musím jednoznačně hodnotit hlavně nápad, provedení, a onu celkovou znepokojivost, která se filmem line jako nápadně rudá nit. Začínám si poslední dobou všímat, že v Hollywoodu odrostla spousta fanoušků Akt X, stali se z nich režiséři, a plní si po dekádách své dětské sny - psal jsem něco podobného v mnoha minulých komentářích. Zkratka UFO už po Nope nikdy nebude tím, čím bývala. [SkyShowtime] ()

Galerie (31)

Zajímavosti (28)

  • „Nope“ znamená „ne“, ale je to také akronym pro „not of planet earth“, což znamená „ne z planety Země“. (KaterinaSkop)
  • Režisér Jordan Peele prozradil, že scénář napsal v době, kdy měl obavy o budoucnost kinematografie. „Věděl jsem, že jako první věc musím vytvořit opravdový spektákl, něco, na co diváci zkrátka musí přijít a vidět.“ (NiWi)

Související novinky

Noc ve filmu Nene je jako žádná jiná

Noc ve filmu Nene je jako žádná jiná

19.09.2022

Přinejmenším filmoví fanoušci jistě dobře vědí, že noční scény se často točí ve dne. Používá se přitom technika zvaná „americká noc“, kdy se na záběry pořízené za denního světla aplikuje modrý filtr,… (více)

Míří k nám další velká streamovací služba

Míří k nám další velká streamovací služba

11.09.2022

V Česku je dnes možné předplatit si desítky streamovacích služeb, prorazit na poměrně saturovaném trhu se ale pokusí další. A může mít dobrou šanci na úspěch. Jde totiž o SkyShowtime, výsledek… (více)

Srpen se ponese v duchu velkých premiér

Srpen se ponese v duchu velkých premiér

01.08.2022

Měli jste pocit, že letošní léto bylo, alespoň co se nabídky v kinech a na streamovacích službách týče, doposud poněkud chudé? Pak vás nejspíš potěší zpráva, že srpen v tomhle směru ledacos napraví.… (více)

Reklama

Reklama