Jak utopit Dr. Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách
- Ako utopiť dr. Mráčka alebo Koniec vodníkov v Čechách (více)
Režie:
Václav VorlíčekKamera:
Vladimír NovotnýHudba:
Vítězslav HádlHrají:
Libuše Šafránková, Jaromír Hanzlík, František Filipovský, Miloš Kopecký, Vladimír Menšík, Zdeněk Řehoř, Stella Zázvorková, Eva Hudečková (více)Obsahy(2)
Fantastickou komedii o lásce mladé vodnice Jany k nesmělému právníkovi a o tom, jakými možnými způsoby se z vodníka stane člověk, natočil V. Vorlíček v roce 1974. Dr. Mráček chce Janinu rodinu, nic netušíc o jejím původu, vystěhovat z mokrého domku na Kampě a ten nechat zbourat. Pro poslední dynastii vodníků v Čechách by to ovšem znamenalo jistou záhubu. Musejí proto všemi prostředky zabránit asanaci domu - i kdyby měli dr. Mráčka utopit... (Bontonfilm)
(více)Recenze (451)
Důkaz, že ideologie socialismu a kapitalismu jela po stejných kolejích. Zatímco v Americe krásné mimozemšťanky objevovaly dokonalost kapitalistické společnosti, v socialismu netouží mladé vodnice po ničem jiném, než se začlenit do dělnického ráje. Nutno uznat, že Vorliček dokázal v rámci žánru zůstat vkusný i vtipný, což se Američanům nikdy moc nedařilo, ale spíš bych si dal komedii o tom, jak se socialistický bytový referent stal raději vodníkem, než aby si vychutnával dary normalizace. ()
"Byl pod vodou 38 minut bez kyslíku, to je velmi obětavý soudruh!" "Konec vodníků v Čechách" je komedie natolik jeblá, že k ní snad scénář psali tvůrci japonských televizních soutěží. Hon na dušičky (a zvláště na jednu konkrétní úřednickou svini) za účelem zachování přiměřeně vlhkého a plesnivého domácího zázemí je v první polovině záležitostí velmi zábavnou, ale bohužel se to v poslední třetině jaksi zvrhne do skorotrapna. Filmu jsem se bezmála čtvrt století důsledně vyhýbala v domnění, že jde o hovadinku čistě pro dětské publikum, ale o víkendu jsem byla vyvedena z omylu - je v tom spousta záseků i pro dospělá dítka. Věčná škoda, že zpoza mlhy husté tak, až by se dala krájet, nepodpořil české vodnictvo ještě Rákosníček, jistě by s Libuškou stvořili krásná hastrmaňata. 70% ()
Jak utopit Doktora Mráčka je pro mě nejsympatičtější ztvárnění vodníků co jsem viděl. Je pravdou, že postrádá klasického pohádkového - zeleného hastrmana, který dělá brekeke, ale tohle je taky svým způsobem modernější klasika. Vodníci cestují umyvadlem, mají zatopené sklepy a chtějí utopit Mráčka. Když k tomu přidáme i skvělé české osazenstvo herců není co řešit. ()
Další z klasických českých komedií, které si jsou schopny najít své příznivce. Nepopírám, že je to dobrá komedie, ale mě prostě tolik nezaujala. Viděla sem jí hodněkrát, ale nikdy jsem nedokázala najít k tomuhle příběhu cestu. Herecké výkony jsou dobré a jen zpracování je poměrně zastaralé, ale to se dá vzhledem ke stáří pominout. Pro mě to ale už asi navždy zůstane lehce nadprůměrná česká komedie. ()
Tuhle kultovní českou psychokomedii jsem viděl v jednom kuse až dobrých 44 let po jejím vzniku. Je zcela zřejmé, že i tehdy se nitrožilně přijímaly kvalitní látky. Úvod byl těžká nuda, ale od určitého okamžiku to přeci jen dostalo ten správný šmrnc. Navíc občas vzduchem létaly moc pěkné hlášky. V čele byla určitě ultimátní balící hláška: "V potoce jako dva pstruzi, nebo v bahně..?". Kultovní je i operace v nemocnici, při které jsem se po delší době od srdce zasmál. Přesto je ve snímku spousta pasáží, které jsou jednoduše řečeno o hovně a zcela zbytečné. Proto hodnotím celkově pouze tak nějak nadprůměrně. ()
Galerie (19)
Photo © Filmové studio Barrandov / Alena Červená
Zajímavosti (62)
- Vlnenie pred hercami, keď boli pod vodou, bolo dosiahnuté tak, že v akváriu, ktoré bolo pred nimi ktoré snímala kamera, čerili vodu rukou, čím sa dosiahol efekt vlnenia, čím vznikal efekt, že sú herci skutočne pod vodou. (Raccoon.city)
- Ke konci filmu, když se Matylda (Míla Myslíková) přemění z moučníku zpět na Matyldu, vezme malý plastový tácek, který má ale jiný vzor, než když ho pak odhodí a chytne ho Bertík (František Filipovský). (Pavel-IV)
- Přestože se natáčelo na širokoúhlý film, z jeho hotové kopie vznikla verze 4:3 - z důvodu, že většina kin v ČSSR neměla možnost širokoúhlý film promítat. Velmi pečlivě se studoval každý záběr, aby z oříznuté kopie nezmizelo něco, co bylo pro děj snímku podstatné. (sator)
Reklama