• Faramir
    **

    Nemohl jsem se rozhodnout jestli 2 nebo 3*, pročetl jsem si všechny komentáře, přes režiséra jsem se dostal až ke Kladivu na čarodejnice a nakonec volím za 2: pachuť komunistické propagandy převladla nad dobrými hereckými výkony. Pro dokreslení - v době natáčení filmu měla Jiřina Štěpničková před sebou ještě dva roky kompletní socialistické péče v Pardubicích, které se jí dostalo za pokus o emigraci.(5.3.2013)

  • Vesecký
    ****

    Občan Brych byl na svou dobu filmem odvážným stejně jako Otčenáškův román. O pár let dříve by tenhle příběh nikdo nenafilmoval. Nemyslím tím ovšem Brychovo prozření či "uvědomění sounáležitosti k rodné hroudě" ve chvíli, kdy se rozhodne, že neemigruje. Ovšemže pro tu psychologicky složitou osobnost, kterou Karel Höger ztvárnil mistrovsky. Řadový úředník, který v Únoru neví, na čí stranu se obrátit - a vedle toho lidé, kteří se stavěli na obě strany tehdejšího boje o moc. A ovšem také prospěcháři, kteří měnili kabáty podle dobové atmosféry. Ten příběh byl skutečnější, než by si mnozí dnes přáli.(17.10.2014)

  • Marthos
    ****

    Druhý Otčenáškův román Občan Brych byl ve své době průkopnickým činem české literatury. Vyšel v roce 1955, česká tvorba se tehdy začínala pomalu probouzet z dogmatické strnulosti, stále však opakovala několik osvědčených modelů. Otčenášek částečně opustil černobílé schéma kladných a záporných hrdinů, ústředním hrdinou románu není ani dělník, ani funkcionář, ale nerozhodný a kolísající inteligent. Brych má své výhrady k nové politické situaci v zemi, přesto není líčen jako nepřítel. To všechno spolu s citlivým propracováním psychologie postav znamenalo podstatný posun směrem k životní realitě. Vávrova filmová adaptace, natočená o pouhé tři roky později, z celého románu vyzdvihuje morální dilema hlavního hrdiny, jež si postupně uvědomuje, že nelze stát mimo proud dějin. Pro propagandistické účely byl váhavý intelektuál, který se pro režim dobrovolně rozhodne, samozřejmě mnohem vhodnější, než plakátoví hrdinové, jejichž věrohodnost byla pro běžného obyvatele Československa na konci padesátých let, tedy po pádu Stalinova kultu, nulová. Scénář dává mnohem více než politickým diskusím vyniknout detailnímu popisu nejistoté doby, která je plná úzkostného napětí a strachu z budoucnosti; v tomto ohledu překvapí řada úderných dialogů, např. Brychův sarkasmus vůči sílícímu nátlaku vůči jeho osobě. Nejsilnější devízou Vávrova filmu jsou samozřejmě herecké výkony. Karel Höger ztvárnil Brycha jako člověka, kterého doba nutí vystoupit ze své pacifistické nerozhodnosti a staví jej před zásadní rozhodnutí, z kterého nevede cesta středem. Za Högerem následuje celá plejáda dalších, v čele s koryfeji pražského Národního divadla (Štěpánek, Krejča, Bek, Průcha, Pivec, Šejbalová, Záhorský, Ráž, Kohout a další), v jejichž odraze se skví oduševnělé ženství brněnské herečky Vlasty Fialové v jedné z jejích nejvýraznějších filmových kreací. Zařazení a obecné vnímání filmového BRYCHA, společně s o rok mladším Králem Šumavy, jakožto exponované odkazy totalitního systému padesátých let je v zásadě mylné a zjednodušující. Oba zmíněné tituly jsou pouhým otiskem doby, ve které vznikly a dnes by měly sloužit především jako historické dokumenty a jako svědectví minulosti, nebo chceme-li, také jako ukázky perfektně odvedeného filmařského řemesla, o němž se nám může v současnosti jen zdát.(18.3.2012)

  • vitekpe
    ***

    Rozporuplny pocit...filmy je hodne temny a to i vizualne. Aneb podepsat nebo nepodepsat, utect nebo neutect...jsou to dilemata... Hoger uplne v poho (jako nerozhodny "reakcionar"), a kolem nej plno krasnych zen v cele s Karolinou, Vlastou a taky mimoradne sexy pusobici mladou Blankou Bohdanovou. Film to neni spatny, ale obavam se, ze brzy vysumi z me pameti.(28.12.2012)

  • Snorlax
    *

    Umělecká nuda v příšerné technické kvalitě, je možné, že jsem se nudila i proto, že po šedém pozadí se vláčně pohybovaly šedé postavy. A koukat na mihotající se šedo a poslouchat rozhlasovou hru zkrátka není můj koníček. CS Film sice vysílá filmy, které jinde není možné vidět, ale mnohdy v takové kvalitě, že kdyby je nevysílal, udělal by lépe.(2.1.2013)

  • - Filmový debut Blanky Bohdanové. (M.B)