• dr.fish
    *****

    Naprosté překvapení. Občanu Brychovi jsem se vyhýbal dodnes, a to proto, že letopočet vzniku filmu by mi mohl zkazit názor na Vávru. Očekával jsem nějakou povinnou agitku ve stylu "natoč agitku a pak si můžeš točit co chceš", ale vůbec ne. Dostalo se mi špičkového dramatu o době vymknuté z kloubů, dnech, kdy se každý musel rozhodnout, i když by raději nemyslel vůbec. Odejít či zůstat a nadšeně budovat socialismus? A proč odcházet, když to těm komunistům stejně dlouho nevydrží? Kdo tehdy tušil, že tu budou strašit padesát let?!!! Atmosféra strachu z komunistů, možné další světové války, snaha majetných zachránit jakýmkoli způsobem alespoň něco ze znárodněného majetku. Lidi pomalu se měnící ve štvanou zvěř schopnou i zabíjet. Zlomová noc v boudě na hranicích, kdy Hoger zjistí kým je a kde je jeho místo. Ne po boku komunistů (to Vávra netvrdí), ale rozhodně doma v Československu, ať bude jakékoliv. Také bych zůstal. Je to lepší, než o Vánocích brečet na druhém konci světa a vzpomínat, jak je asi u nás doma...90%(2.1.2014)

  • Big Bear
    ***

    Dobrá, oprostěme se od Brycha. Oprostěme se od hodných komunistů, kteří mu dali prostor v době jeho tápání a hned ho nesebrali. Oprostěme se i od všech těch keců o tom, že se všichni od teď budou mít dobře a kdo to nechce nemá jinou možnost než dostat po hubě, protože žádná třetí možnost neexistuje. Buď jsi s námi nebo proti nám. Já na film nahlížím jako na skvělé filmařské dílo byť tedy místy tonoucí ve značné tmě ať už šlo o kanceláře či o venkovní lokace ke konci filmu s obdivem ke skvělému hereckému výkonu pana Högera i některých dalších. Nejvíce mne však film zaujal a nebyl to záměr autorů, tou atmosférou po únoru 1948... Nejistotou, strachem, hromadou otázek nejen těch movitých - tedy továrníků, průmyslníků atd.. ale právě i běžných lidí. Lidí nezajímajícíh se o politiku, lidí co se jen chtěli mít dobře po té hrozné válce a jež najednou zase někdo násilně nutí přiklánět se k něčemu ,,prý když nepodípešem, tak nás vyhodí! ''--. Byli ti co tomu věřili, byli ti co pochopili, že kolaborací či hraným zájmem z nových poměrů pro sebe mohou vytřískat výhody a byli i tací, kterým se to nelíbilo. A samozřejmě byli i ti, kteří hned věděli, že je zle a reagovali po svém dle svých konexí a možností. Jednou z postav, která se nehodlá do ničeho míchat je zprvu i postava jež ztvárňuje Karel Höger. Přežil válku, vystudoval práva, je doktor a teď chce jen pracovat. Co mu můžou? ,,ženu a děti nemá , dokonce ani kanára'' .. Zprvu mu připadají směšné rady těch co se rozhodli emigrovat, že právníci jsou potřeba jen v právním státě... (To je vševypovídající..). Takže ať agitka z konce padesátek, v podstatě pravdivý dokument jak tehdy ti tehdy ,,zlí z buržoazie a reakce'' uvažovali, jednali, když svoboda byla zase někde pryč a šlo o holé životy... Dávám tedy za 3 hvězdy. * * *(7.5.2018)

  • jatamansi
    *

    Film povinně viděný na školním představení rok co rok, spolu s Baladou o vojákovi a Jeřábi táhnou. Karel Höger mi tehdy vůbec nebil sympatický a tou povinností se mi film tak zprotivil, že už jsem se na něj po letech nedokázala podívat s odstupem. Do odpadu nepatří, to si tvůrci nezaslouží, ale víc než * nemohu dát.(4.6.2008)

  • vitekpe
    ***

    Rozporuplny pocit...filmy je hodne temny a to i vizualne. Aneb podepsat nebo nepodepsat, utect nebo neutect...jsou to dilemata... Hoger uplne v poho (jako nerozhodny "reakcionar"), a kolem nej plno krasnych zen v cele s Karolinou, Vlastou a taky mimoradne sexy pusobici mladou Blankou Bohdanovou. Film to neni spatny, ale obavam se, ze brzy vysumi z me pameti.(28.12.2012)

  • Ony
    ****

    V románové předloze je asi milion v úvahách zacyklených postav, které na více než pěti stech stránkách nedělají nic jiného, než že se chytají za spánky a vykouří v průměru kilo tabáku na jeden odstavec. Děj tak stojí na několika kolejích a až v úplném závěru se zběsile rozjede do velkolepého finiše, nad kterým nezbývá než si uvědomit, že by to bez něj asi tenkrát nevydali. Až do závěrečného zlomu jsem ale při četbě pociťovala jistý plaisir du texte, to rozhodně. Adaptace dopadla v rámci možností skvěle. Vyprávění je dynamičtější a více soustředěné na přemýšlejícího Brycha. V románu navzdory názvu i genezi Otčenáškova textu vlastně moc nepůsobí jako hlavní hrdina. Autor tam použil vševědoucího vypravěče, jehož perspektivě a zálibě v kádrování je nejblíž soudruh Bartoš. Narozdíl od do absurdna přetaženého konce knihy (teď mě napadlo, že by se klidně dal proti srsti číst jako závěr Třicáté Marininy lásky od Vladimira Sorokina, ale dost spekulací) vyvrcholení filmu je jen úsměvné. Plus psychedelická scéna s papírovými vlaštovkami.(20.1.2012)

  • - Filmový debut Blanky Bohdanové. (M.B)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace