• Big Bear
    ***

    Dobrá, oprostěme se od Brycha. Oprostěme se od hodných komunistů, kteří mu dali prostor v době jeho tápání a hned ho nesebrali. Oprostěme se i od všech těch keců o tom, že se všichni od teď budou mít dobře a kdo to nechce nemá jinou možnost než dostat po hubě, protože žádná třetí možnost neexistuje. Buď jsi s námi nebo proti nám. Já na film nahlížím jako na skvělé filmařské dílo byť tedy místy tonoucí ve značné tmě ať už šlo o kanceláře či o venkovní lokace ke konci filmu s obdivem ke skvělému hereckému výkonu pana Högera i některých dalších. Nejvíce mne však film zaujal a nebyl to záměr autorů, tou atmosférou po únoru 1948... Nejistotou, strachem, hromadou otázek nejen těch movitých - tedy továrníků, průmyslníků atd.. ale právě i běžných lidí. Lidí nezajímajícíh se o politiku, lidí co se jen chtěli mít dobře po té hrozné válce a jež najednou zase někdo násilně nutí přiklánět se k něčemu ,,prý když nepodípešem, tak nás vyhodí! ''--. Byli ti co tomu věřili, byli ti co pochopili, že kolaborací či hraným zájmem z nových poměrů pro sebe mohou vytřískat výhody a byli i tací, kterým se to nelíbilo. A samozřejmě byli i ti, kteří hned věděli, že je zle a reagovali po svém dle svých konexí a možností. Jednou z postav, která se nehodlá do ničeho míchat je zprvu i postava jež ztvárňuje Karel Höger. Přežil válku, vystudoval práva, je doktor a teď chce jen pracovat. Co mu můžou? ,,ženu a děti nemá , dokonce ani kanára'' .. Zprvu mu připadají směšné rady těch co se rozhodli emigrovat, že právníci jsou potřeba jen v právním státě... (To je vševypovídající..). Takže ať agitka z konce padesátek, v podstatě pravdivý dokument jak tehdy ti tehdy ,,zlí z buržoazie a reakce'' uvažovali, jednali, když svoboda byla zase někde pryč a šlo o holé životy... Dávám tedy za 3 hvězdy. * * *(7.5.2018)

  • dr.fish
    *****

    Naprosté překvapení. Občanu Brychovi jsem se vyhýbal dodnes, a to proto, že letopočet vzniku filmu by mi mohl zkazit názor na Vávru. Očekával jsem nějakou povinnou agitku ve stylu "natoč agitku a pak si můžeš točit co chceš", ale vůbec ne. Dostalo se mi špičkového dramatu o době vymknuté z kloubů, dnech, kdy se každý musel rozhodnout, i když by raději nemyslel vůbec. Odejít či zůstat a nadšeně budovat socialismus? A proč odcházet, když to těm komunistům stejně dlouho nevydrží? Kdo tehdy tušil, že tu budou strašit padesát let?!!! Atmosféra strachu z komunistů, možné další světové války, snaha majetných zachránit jakýmkoli způsobem alespoň něco ze znárodněného majetku. Lidi pomalu se měnící ve štvanou zvěř schopnou i zabíjet. Zlomová noc v boudě na hranicích, kdy Hoger zjistí kým je a kde je jeho místo. Ne po boku komunistů (to Vávra netvrdí), ale rozhodně doma v Československu, ať bude jakékoliv. Také bych zůstal. Je to lepší, než o Vánocích brečet na druhém konci světa a vzpomínat, jak je asi u nás doma...90%(2.1.2014)

  • Véča
    *****

    Ano, máme zde schéma, máme zde ideologický podtext ale toto je jeden z výjimečných případů, kdy formální stránka filmu, v čele se širokoúhlým formátem, jednoznačně převálcuje obsahový balast. V roce 1958 už neplatilo Zítra se bude tančit všude a totalitní režim na své sporné Cestě ke štěstí společně s mezemi zaoral i prvoplánovou pachuť lepších zítřků. Občan Brych je spíše psychologický film poznamenaný dobou, v níž vznikl, než čistá propaganda. Oprostil se od neživotných postav typických pro politické film první poloviny 50. let. Místo toho zde máme relativně důkladně psychologicky prokreslené postavy, které již nejsou černé a bílé. Buržoazie a inteligence může být váhavá a lidé, kteří se přihlásili do strany jsou v některých případech horší než sami odpůrci režimu. Od celků a polocelků první půle filmu se děj posouvá do horské chaty, kde dominují polocelky a detailní záběry na jednotlivé postavy, v níž se stupňuje napětí, a klaustrofobické prostředí umocňuje vzájemné rozpory mezi jednotlivými postavami a odhaluje jejich pravé povahy. Otakar Vávra se odpoutal od velkoleposti husitské trilogie a natočil příběh, který nebyl tak povrchně proklamativní, ale šel na samé dno lidské duše, kde byli lidé nahlodáváni strachem z nových pořádků. Širokoúhlý formát umožnil působivou kompozici obrazů, která obzvláště v části filmů odehrávající se na horské chatě jen napomáhala vyhrocení situace a finálnímu rozkolu mezi všemi zúčastněnými protagonisty.(12.6.2007)

  • Adam Bernau

    Jednou v 80. letech zahnali nás, malé školáky, v době vyučování do kina. Fajn. Promítá se sice Občan Brych, čili dost nuda, ale lepší než sedět ve škole. A my, kteří jsme tento film už znali z televize, věděli jsme, že dojde na "erotickou scénu", což pro nás tehdy představoval i vášnivý polibek v noční ulici. Takže těšit se bylo na co. Čekalo nás však nemilé překvapení, neboť tato scéna - to jediné, co nás mohlo na celém filmu zaujmout, byla pro nás školáky vystřižena. Od té doby jsem nepřítelem cenzury. Občana Brycha jsem pak už nikdy neviděl - nechybí mi.(24.3.2011)

  • waits
    **

    Jo, copak Otakar, ten uměl točit filmy a taky věděl, co to znamená být pragmatikem. Občan Brych není tupá agitka, nýbrž psychologicky nahozená agitka, takže nevzbuzuje smích, nýbrž mírné mrazení. Při pohledu na soudruhy křičící na majitele továrny "Už nás to omrzelo pracovat na vás, vydělávat vám peníze", nemůže člověka nenapadnout, že takových se potká dnes v hospodě pořád dost. A majiteli by to rádi vysvětlili podobně. Jsou i momenty, pět let před tím ve filmu nemyslitelné (""Jsem proti každému násilí. To už jsem zažil za protektorátu..."Nedá se svobodně diskutovat".. na to soudruh: "S nepřítelem se nediskutuje. Ostatně poctiví lidé nemí mít žádný strach"). Brych váhá, váhá, ale závěr je všem jasný (bodejt ne, točeno v 58) a ostatni postavy jsou schématické, jak vyžadováno. Takže asi tak: nebylo všechno bez chyb, soudruzi, ale progresivní a poctivá inteligence šla nakonec za námi a těm boháčům to nakonec patřilo,no ne? Tak se snad tolik nestalo, že jo...Herci (Hoger, Štěpánek) za podívání stojí.(5.1.2011)

  • - Filmový debut Blanky Bohdanové. (M.B)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace