Režie:
John BrahmScénář:
Barré LyndonKamera:
Lucien BallardHudba:
Hugo FriedhoferHrají:
Merle Oberon, George Sanders, Laird Cregar, Cedric Hardwicke, Sara Allgood, Aubrey Mather, Doris Lloyd, John Rogers, Ruth Clifford, Frederick Worlock (více)Obsahy(1)
V londýnských ulicích řádí neznámý vrah žen. V této době paní Bontingová přijme do domu nového nájemníka. Série drobných incidentů ji vede k podezření, že právě on je hledaným vrahem. (mikulem)
Videa (1)
Recenze (12)
Brahmův THE LODGER je již třetím zpracováním stejnojmenné novely. Brahmova verze byla později natočena ještě jednou pod názvem MAN IN THE ATTIC. --- Lepší než Hitchcockův THE LODGER to není, ale není k tomu daleko; nasvětlení a kompozice některých záběrů mi vyráží dech. A propos kdo mi vysvětlí, proč film není řazen mezi noir? Přitom právě tady by se noirovci měli co učit. ()
Atmosféra tmavých zahmlených londýnskych uličiek je úžasná, práca s tieňmi tiež. Škoda, že sa viac nepopracovalo na tom, aby nebol páchateľ jasný hneď na začiatku. Chcelo to viac tajomna a viac podozrivých čudákov, aby bol divák v napätí až do konca, kto je vrahom. Každopádne Laird Cregar bol ojedinelý zjav na hereckom nebi, škoda, že odišiel tak skoro. ()
U The Lodger bych uvítal, kdyby se jednalo o podlé matení diváka záměrně předkládanými falešnými stopami než o takhle jednoduše čitelnou hru, kdy je od začátku vše jasné a člověk pouze sleduje, kdy a jak to praskne. Díky kvalitnímu vizuálu a zajímavému hlavnímu hrdinovi se to sleduje příjemně, ale já jsem tady až moc postrádal nějaký moment, který by mě překvapil, vyvedl z míry, šokoval či prostě jen přiměl k něčemu jinému než nevzrušivému sledování dění na obrazovce. Slušné 3*. ()
Výborně obsazený horor bez špetky napětí. Přesto funguje na výbornou a to především díky hlavní postavě. Všechny postavy se dají vychválit ale právě Laird Cregar je bez problému všechny zastíní. Na místě je možná srovnání s filmem Bluebeard ze stejného roku. Oba stojí především na projevu hlavního hrdiny, zatímco ale Modrovous nemá mimo titulní postavy prakticky co nabídnout, Lodger vyniká zajímavým a lehce záhadným dějem a především působivým závěrem. ()
Tento film se objevuje v nejrůznějších seznamech nejlepších noirových filmů, i když svým zasazením do Anglie 19. století to moc noir není, neboť atmosféra Londýna té doby je poměrně dosti odlišná od asfaltových džunglí amerických velkoměst 40. a 50. let 20. století. Některé noirové prvky však zcela určitě obsahuje, to bez debat. Jedná se tedy spíše o horor inspirovaný událostmi kolem záhadného Jacka Rozparovače a zároveň o remake Hitchcockovy němé klasiky z roku 1927. To byl asi hlavní kámen úrazu, protože jsem tak nějak celý film čekal, že se to nebude moc lišit a trochu jsem se nudil. Nicméně v druhé polovině se příběh začal ubírat zcela jiným směrem, což bylo moc dobře. Laird Cregar je vynikající. Více podezřelého člověka vybrat už snad nemohli. Navíc to mělo dost dobrou atmosféru a skvostný konec. ()
Reklama