Reklama

Reklama

Nebožtíci přejí lásce

  • USA Avanti! (více)
Trailer

Obsahy(1)

Nebožtíci přejí lásce (1972) je pátým titulem, na němž spolupracoval herec Jack Lemmon s Billym Wilderem. Známý režisér ve své pozdější tvorbě upřednostňoval prověřené předlohy a v tomto případě se svým stálým spoluscenáristou I. A. L. Diamondem adaptovali divadelní komedii Samuela Taylora Avanti!, byť se při své broadwayské premiéře v lednu 1968 neudržela na programu ani tři týdny (na našich jevištích se nehrála). Původní text, který se víc zabýval rozdíly mezi americkými a italskými životními hodnotami, posunuli do polohy nahořklé love story se spoustou humorných odboček a břitkých dialogů. Příběh uspěchaného byznysmena Wendella Armbrustera Jr. (Jack Lemmon), jenž přijíždí na Ischii vyzvednout tělo zemřelého otce a seznámí se s dcerou jeho životní lásky, rozkošně baculatou Pamelou Piggottovou (dcera známého anglického herce Juliet Millsová), patří k těm dílům, jež stárnou do krásy a při každém dalším zhlédnutí vypadají lépe než posledně. Velkou zásluhu na tom mají herci. Nejen Lemmon se svojí partnerkou, ale také pečlivě vybraní představitelé vedlejších rolí, zejména Clive Revill jako vynalézavý ředitel hotelu, Edward Andrews (který nahradil zaneprázdněného Waltera Matthaua) v úloze agilního diplomata J. J. Blodgetta a Gianfranco Barra v propracované figurce pletichářského sluhy Bruna. V epizodce dr. Fleischmanna v úvodu filmu herecky debutoval Lemmonův maskér Harry Ray. Ač se snímek odehrává na ostrově Ischia, natáčel se převážně na Amalfinském pobřeží, v okolí Sorrenta a na Capri. Film přinesl Zlatý glóbus Jacku Lemmonovi a byl poctěn pěti dalšími nominacemi (nejlepší komedie/muzikál, scénář, režie a herecké výkony Juliet Millsové a Clivea Revilla). Vysílat ho budeme s původním dabingem ČST z roku 1978, v němž se podařilo nahradit výpadky, způsobené necitlivými cenzurními zásahy do několika replik. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (337)

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Jmenujeme tvého otce obchodním atašé na ambasádě v Římě a z toho titulu má právo na diplomatickou imunitu a na pas.“ - „Počkej, počkej, ty ho chceš jmenovat…?“ - „Proč ne?“ - „Když je mrtvý?!“ - „To jen dokazuje, že rozhodně nikoho nediskriminujeme. Ať už kvůli rase, vyznání, vzhledu…nebo zdravotnímu stavu.“ Ironický, neotesaný a nerudný Lemmon válí a s Mills se skvěle doplňují. Ale baví i italské figurky, např. hoteliér co vše zařídí, vybavený koroner, šmírující fotograf, kníratá pokojská či rodina Trottů. Ta noblesa a lehkost v podávání fórů či gestech se tak často nevidí. K tomu rozpustilá, pohodová, prosluněná atmosféra…5*, pro mě zatím nejvtipnější Wilder. „Já jsem v USA žil. Báječní lidé, tak přátelští, milí. Když jsem opouštěl NY, odvezli mě na letiště v limuzíně. Posadili do letadla. A zamávali.“ - „A kdo?“ - „Imigrační úředníci.“ - „Byl jste deportován?!“ - „Ano. Ale první třídou. Američané umějí deportovat, to vám teda povím. Boeing 747. Místo u okna. Nádherná blonďatá letuška mě celou cestu krmila lžičkou…pouta, chápete?“ ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

V otázce nevěry radil doktor Plzák známé zatloukat, zatloukat, zatloukat. A když se jedná o víko rakve nevěrného rodiče, můžete se při tom zamilovat i do dcery objektu jeho románku.. Wilderova konverzační komedie s lehkým třením mezi amorálností nevěry a sílou upřímné lásky překvapí odvážnou nudistickou scénou „tuleních mláďat“, vyloudí úsměv svou střelbou do charakteristiky italského i amerického naturelu a celkově potěší zjištěním, že vidět Neapol a zemřít může pro pozůstalé přinést i něco krásného. Clive Revill jakožto ředitel hotelu zažehnával krize s důsledností Basila Fawltyho.. ()

Reklama

dopitak 

všechny recenze uživatele

Nejlepší pozvánka do Itálie a přímo na samotnou Ischii a také nejkrásnější vzpomínka na Miloše Kopeckého, jehož dabing ředitele hotelu Carla Carlucciho (společně s bezchybnou prací Vladimíra Brabce a Hany Maciuchové, ale i strýčka Jedličky či hrrr hrrr ministerskýho v hlasovém podání usměvavého proletáře Josefa Beka) stojí když ne za polovinou, tak za dvěma třetinami úspěchu tohoto filmu u nás. Jedna z nejvtipnějších a po stránce dialogů nejlépe vybroušených komedií všech dob (marně vzpomínám na nějaké připodobnění). No a pánové, nechybí ani erotika! Jak píše kolega ABC1: "jediné, co by se snad dalo vytknout, je délka filmu" - s tím souhlasím, film mohl být klidně delší! ()

sharky 

všechny recenze uživatele

No nebejt perfektního finále dal bych tři *, na 140 minut je první polovina strašně nudná, je tam spousta takových milých vtípků k pousmání, spíš takových vedlejších v pozadí, ale že by ty byla nějaká třeskutá sranda se říct nedá. Ale romantická linka se docela povedla,ach kde jsou ty casy, kdy jeste mohly byt ve filmu videt odhalena prsa a vsechno pusobilo prirozene. Jediné co jsem nepochopil, jsou ty řeči kolem tloušťky hlavní hrdinky, ona nemá navíc ani gram 70%. ()

Ištván87 

všechny recenze uživatele

Úžasný film s bezvadným dabingem v čele s Panem Brabcem (Lemmonovým nejlepším dabérem), úžasnou Hanou Maciuchovou a přímo geniálním Milošem Kopeckým... Film sám o sobě je pak přehlídkou téměř geniálních vtípků týkajících se mezinárodních rozdílů v chování, normách a řešení problémů... Nádhera... Co se dá dělat, mistr Wilder byl skutečně Režisér s velkým R... ()

Galerie (58)

Zajímavosti (17)

  • Všech pět vydání časopisu Wall Street Journal na stole je stejného data. (sator)
  • Naprosto bez debat bylo obsazení Wendella Armbrustera Jr. – ostatně Jack Lemmon už předtím čtyřikrát s Billym Wilderem spolupracoval. Společně s Juliet Mills (Pamela) pak vytvořili jedno novum – poprvé se v režisérově filmografii objevila nahá scéna, ovšem skvěle vyšperkovaná jediným „oděvem“, jenž po plavbě v zálivu Lemmonovi zbyl. Jeho snaha zakrýt Pameliny vnady ponožkami je jednou z kultovních scén filmu. Ostatně Juliet Mills k tomu podotkla: „Pokud už člověk musel natočit nahou scénu, Jack byl perfektním partnerem. Myslím, že byl víc nervózní než já, ale choval se legračně a pomohl mi se přes to přenést.“ (classic)
  • Natáčanie prebiehalo na ostrove Ischia, konkrétne v prístave a v kostolíku Santa Maria del Saccorso, a v mestečku Sorrento, kde sa nakrúcalo ranné kúpanie na pláži a scény v Grand Hoteli Excelsior. (dyfur)

Reklama

Reklama