Reklama

Reklama

Eso v rukávu

  • USA Ace in the Hole (více)
Trailer

Obsahy(1)

Příběh neúspěšného novináře, který začne pracovat pro okresní noviny v Novém Mexiku, protože už ho jinde nechtějí. Když náhodou objeví ve skalním indiánském sídlišti zasypaného člověka, ucítí velkou příležitost k návratu mezi žurnalistickou elitu. Věrný heslům "dobrá zpráva, žádná zpráva" a "špatná zpráva se prodává nejlíp" zorganizuje záchrannou akci takovým způsobem, aby mohl exkluzivními materiály co nejdéle zásobovat lačné noviny. Na opuštěném místě staré indiánské památky vypukne obrovský mediální cirkus s podporou tisíců čumilů, kteří se přijedou podívat i s rodinami na cizí neštěstí a hrdinskou práci záchranářů a tisku". (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (131)

castor 

všechny recenze uživatele

„Setkala jsem se v životě se spoustou natvrdo uvařených vajec,“ skládá dívka „poklonu“ neúspěšnému novináři, který se v nezajímavých okresních novinách „chystá odpálit svůj homerun!“ A žurnalistika je znovu na pranýři, protože „špatné zprávy se prodávají líp. A protože dobré zprávy nejsou žádné zprávy.“ Média tu vystupují jako docela modelový záporák. Vykalkulovaná, chladnokrevná, účelová. Lačně šmejdí v našich životech. Ale co bychom bez nich dělali? Když náš odmítaný hrdina náhodou objeví ve skalním indiánském sídlišti zasypaného člověka, ucítí lákavé titulky a příležitost vrátit se do velké žurnalistiky. Záchrannou akci zpropaguje takovým způsobem, že mu konkurenční noviny budou zobat z ruky. Cizí neštěstí holt táhne. Novinářské etice dává legendární Billy Wilder slušný direkt, dnes brzy stoletý Kirk Douglas je tady navíc bezchybný. ()

Marek1991 

všechny recenze uživatele

Je to veľmi chladné, cynické a zákerné, až príliš sa mi zdá. Ľudia svet berú často ako šou bez empatie, aj keď často tvrdia iné, sú to skôr ich vlastné mindráky, ktoré si na tom mnohí riešia, napríklad Ukrajina a konflikt tam, tak to by som ako človek, čo sa okolo žurnalistiky pohybuje, vedel rozprávať. Ten záver sa mi tam takýto nehodil, ani príbeh tej ženy podľa mňa nie je dotiahnutý, tiež dej mohol byť pestrejší, najmä ja mám v hlave veľa motívov, ktoré by som tam vedel doplniť, kvôli praxi, ktorú akoby mám z toho prostredia, no aj tak to zostane neobyčajným dielom, ktorého mnohé body sú aj po vyše 60 a viac rokoch aktuálne. ()

Reklama

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Eso v rukávu výstižně ilustruje cynismus moderního žurnalismu (nejen „novinařiny“, ale žurnalismu jako epochy svého druhu), před jehož zárodky varoval již Henry David Thoreau nebo Walter Benjamin. První z nich spojil všeobecnou posedlost po novinkách s otupěním a lhostejností vůči přírodě, bližnímu i vlastní duchovní podstatě, druhý doložil rozmachem novinové informace (a jejím vytlačením tradičního vyprávění) postupující mezilidský rozkol, neschopnost sdělovat si zkušenosti a sdílet své životy. Wilder – zhruba patnáct let po Benjaminovi – nahlíží tuto vzrůstající mánii jako spleť zvrácených potřeb – zištnosti, senzacechtivosti, lačnosti po hrůze… – v níž se role snadno mění. Co však víc – režisér uvádí diváka na podobnou neúčastnou stoličku, jaké obsazují davy pozorovatelů a novinářů slétnuvších se kolem ústředního aktéra uvězněného ve štole, a nechává jej zakoušet podobné – a dík dokonalému psychologickému vhledu a mnohohlavému davu ohrožených (sebou samými) – ještě intenzivnější napětí, podobně bezbolestné a zvědavé, které právě kalí vzduch v Albuquerque. Jakoby mimoděčně jej tak vyzývá po pojmenování vlastní role v tomto novém „divadelním“ světě, a tím začíná nové, delší a hlubší drama. Fikce nefikce. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

"Dobrá zpráva – špatná zpráva." Překvapuje mě, že i poválečný Hollywood měl „svého“ spoločensko-kriticky zaměřeného režiséra a to ještě v osobnosti proslavené později řadou kultovních komedií. A stejně jako jeho evropští kolegové Helge nebo Cayatte, i Billy Wilder po natočení filmu tohoto ražení čelil velmi negativnímu přijetí, dočasně obtížnější tvůrčí situaci a na skutečné docenění si tak jeho Eso v rukávu muselo počkat hodně dlouho. Wilder tady již podruhé udeřil hřebík po hlavičce a tentokrát ještě silněji! Zatímco v cinefilně zaměřeném Sunsetu Boulevard (1950) z prostředí Hollywoodu se kritická linka dotýkala přeci jen hodně specifického prostředí, tentokrát skrze rozporuplnou postavu novináře míří v tomto směru s daleko větším přesahem. Námět filmu nejen zůstává nadčasový, ba co víc, on si svůj silný společenský přesah teprve s léty rozvoje bulvárních médií pořádně vydobyl a zpracování působí i po 70ti letech atraktivně. Příběh má spád a nechává vydechnout jen v dobře promyšlené míře (zaujal mě kontrast temného dění uvnitř a rozezpívané veselé tribuny zvenčí...). Kirk Douglas se famózně chopil postavy novináře, který neváhá dát přednost pomýšlení na svou kariéru a vytvoření mediální senzací před morálně se nabízejícím řešením problému, a na působivosti dodává noirová stylizace scén ze zasypané podzemní chodby. Velká spokojenost a zážitek! 95% ()

zette 

všechny recenze uživatele

Po Hollywoodu si Billy Wilder vzal na spacir media a zurnalisty a opet vznikl film ve velkem stylu! Kirk Douglas vyborne a naprosto verohodne zahral sebevedomeho nicemu, kteremu jde o vlastni uspech. Je zajimave sledovat jeho promenu. Eso v rukavu je velmi nadcasovy snimek, ktery ukazuje umele vytvorene silenstvi, ktere media mohou zapocit. Dalsi z pokladu Billyho Wildera. ()

Galerie (47)

Zajímavosti (16)

  • Film v době svého vydání obdržel negativní recenze a studio prodělalo. Bez svolení Billyho Wildera byl proto název změněn na The Big Carnival (Velký karneval), aby se zvýšily tržby z filmu, ale ani to nefungovalo. Po úspěchu dalšího Wilderova filmu Stalag 17 odmítl Paramount vyplatit Wilderovi jeho podíl se zdůvodněním, že si nechávají peníze, které prodělali na předchozím filmu. (liquido26)
  • Režisér Billy Wilder tento film označil za jeden z najlepších filmov, aké kedy natočil. (westerns)
  • Studio nechalo u útesu postavit repliku puebla za 30 tisíc amerických dolarů. Natáčelo se za obchodním střediskem Lookout Point u silnice 66. Poté, co natáčení skončilo, byla scéna ponechána netknutá a majitel obchodu ji využíval, aby přitáhl turisty. (liquido26)

Související novinky

Noir Film Festival 2014 startuje již 21. 8.!

Noir Film Festival 2014 startuje již 21. 8.!

16.08.2014

4 dny, 4 místa, 40 projekcí... Unikátní přehlídka noirových filmů, kterou letos hostí královský hrad Křivoklát, se nezadržitelně blíží! Druhý ročník festivalu, který se zaměřuje na inspirativní… (více)

Reklama

Reklama