Reklama

Reklama

Fanatismus je zhoubnější, než mor. Britsko-německý film se Seanem Beanem v jedné z hlavních rolí.  Léta Páně 1348, v anglickém království řádí epidemie moru. Smrt si nevybírá a kosí všechny bez rozdílu, v bezpečí před ní nejsou ani mniši za zdmi kláštera. Jedním z nich je mladý novic Osmund, jenž je rozerván mezi láskou k dívce Averill a láskou k Bohu. Rád by klášter opustil, ale také touží sloužit Bohu, a tak jej žádá, aby mu seslal znamení. V té chvíli do kláštera přichází biskupův vyslanec Ulric a přináší zvěst o vesnici, nepostižené morem. Mezi lidem se šušká o nekromantovi, který ve spojení s temnými silami umí křísit mrtvé, a takovým pověstem musí církev učinit přítrž. Vesnice se nachází uprostřed Velkého močálu a Ulric potřebuje průvodce. Osmund se sám nabídne a vydává se tak vstříc světu temnoty a krutého fanatismu.
Snímek Černá smrt, žánrově oscilujíci mezi historickým dramatem a hororem, nabízí kromě napínavé podívané také úvahu nad vztahem víry a moci a nebezpečím jakéhokoli fanatismu, plynoucího ať už z vypočítavosti, či hlubinných osobních pohnutek. Působivě zpracovaný příběh některými svými motivy dává vzpomenout kultovního Wicker Mana (1973) Robina Hardyho, Coppolovu Apokalypsu (1979), ale na mysl přijde i Vláčilovo Údolí včel (1967). Že tíhne k temnějším filmovým příběhům režisér Christopher Smith prokázal již svými předchozími hororovými snímky Metro (2004) a Izolace (2006). (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (722)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Středověký horor s mladým Eddie Redmaynem, Carice van Houten těsně před rolí Rudé kněžky ve Hře o trůny a chodícím spoilerem Seanem Beanem v hlavních rolích točený v evropských kulisách a pojednávající o morové epidemii? Tímto samotným Černá smrt určitě naláká. Britský režisér Christopher Smith se rozhodl celý film natočit chronologicky a i přes fakt, že není uveden v titulcích provedl na původním scénáři Daria Poloniho výrazné změny. Tento středověký horor poté víceméně prošuměl a ve finále se vlastně není čemu divit a to i přesto, že má rozhodně spousty výrazných kladných aspektů.   Jde sice o středověký horor, rozhodně ovšem nejde o plnokrevný horor, kde by celou dobu povinně naskakovala husí kůže a divák by ani neměl čekat kdovíjak brutální scény. V kariéře Seana Beana má sice díky jeho pověsti Černá smrt významné postavení, jinak tu jde ovšem především spíše o scénář. Černá smrt nezaujme ani akčními scénami ani v celku minimalistickou výpravou. Zaujme spíše atmosférou, která pramení z časového zasazení do dob morové epidemie, velmi dobrými hereckými výkony a faktem, že to celé je vlastně v jádru celkem chytré a neskutečně zajímavé. Jenomže je to ve finále málo.   V součtu Černá smrt působí jako film, který byl rapidně sestříhán, protože spousta motivů a osobních linek postav ve finále tak trochu nikam nevede. Ani hlavní myšlenku o negativitě fanatizmu ve finále vlastně Černá smrt dvakrát neprodává, celé to tak trochu vyznívá do prázdna. Skutečně to přitom zamrzí, protože v tom filmu něco je.   Za zmínku rozhodně stojí ona depresivní atmosféra a fakt, že tu není vyloženě kladná postava. Nikomu se vyloženě nedá přijít na chuť. Po první polovině je poté druhá polovina mnohem zajímavější, definitivně rozjede ty nejzajímavější aspekty filmu. V průběhu se několikrát pokládá otázka ohledně náboženství, každý si přitom na tom může v Černé smrti udělat svůj názor, ten film jasné stanovisko vlastně nenastavuje.   Násilí sice v součtu není moc, v momentě, kdy na něj dojde to ovšem stojí za to. Sympatické je v součtu i výrazné užití praktických efektů, celková vizuální stránka a i přes nízký rozpočet z toho Smith vlastně vymlátil možné maximum, přece jen by ovšem zrovna téhle látce větší rozpočet rozhodně slušel více. Ve finále tak zamrzí víceméně neuspokojivé finále, lehce očividná zkratkovitost. I přes očividně chytré myšlenky se navíc to chytré uchopení časem vytratí a z Černé smrti tak ve finále je pouze rozhodně zajímavý a vybočující snímek, který ovšem byl očividně velmi ambiciózní a mohl nabídnout ještě víc.   Černá smrt má své silné momenty, ve finále ovšem přeci jen lehce smrdí promrhaným potenciálem. Je to rozhodně slušné, Redmayne, Bean i van Houten jsou ve svých rolí dobří, vizuál je vcelku podmanivý a Smith má očividnou vizi. Jen to ve finále celé působí strašně zkratkovitě a především hloupěji, než ten film nejspíš v samotném zárodku je. Strašná škoda, protože výrazných momentů má Černá smrt vlastně dost. A takový Sean Bean jen málokdy odešel z filmu stylověji..... () (méně) (více)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Ponurá středověká filmová výprava proti heretikům nevyzní nakonec coby obhajoba víry a křesťanství, což se dalo očekávat, co ovšem překvapilo, pak fakt, že dosud ortodoxně hororově laděný anglický režisér Christopher Smith vymýtil (naštěstí!) všechny náznaky hororové pokleslosti a s hororem jako takovým neměl nakonec jeho poslední opus nic společného, jeho temné středověké drama je tak zdaleka jeho nejlepším a nejpodařenějším snímkem. Černá smrt se tak staví po bok třeba světově proslulému Kladivu na čarodějnice, jen na rozdíl od Vávrova protiinkvizičnímu traktátu přeci jen jde více po povrchu a nabízí divákovi takovou spíše odlehčenou light verzi velkého inkvizičního dramatu... ()

Reklama

Dever 

všechny recenze uživatele

Soundtrack Christian Henson: 1. Pestilence [3:04] ,2. Lovers [2:19] ,3. Flaggelants [1:46] ,4. Marsh [2:32] ,5. Mercy [3:52] ,6. Banquet [2:01] ,7. France [1:23] ,8. Word [1:25] ,9. Departure [1:52] ,10. Brotherhood [2:09] ,11. Fireside [1:34] ,12. Necromancer [1:34] ,13. Company [2:42] ,14. Averil [1:14] ,15. Dalywag [2:37] ,16. Reunion [1:49] ,17. Ulrich [4:44] ,18. Flight [2:40] ,19. Osmund [3:49] ,20. Epilogue [2:33] ,21. End [2:52], ()

TheDarKnig 

všechny recenze uživatele

Tvrdá a hlavně hodně temná a depresivní podíváná na to nejhorší, co vás ve středověku mohlo potkat. Mor a fanatismus. Jako vzdy totální badass Bean (opravdu se po tomhle těším na Hru o Trůny), sympatický mladý mnich a jedna výprava do mlhavých a bažinatých lesů Anglie. A i s pár pointama, které sice jdou odhadnout, ale výsledek je stále působivý. Opravdu velký dík za nepřiklonění se ani na jednu stranu. Nejprve ukázka náboženského fanatismu, nakonec opravdu brutální ukázka fanatismu podpořeného okolnostmi. Jestli sem si myslel, že Solomon byl temný, tohle bylo černočerné jako vesmír bez hvězd. Nepříjemná atmosféra mně chytila už při úvodu a nepustila až do konce, i díky Seanovu skvělému hlasu. Děkuji za takovéto filmy ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $-miliónovTržby USA $22,554Tržby Celosvetovo $460,000Tržby za predaj DVD v USA $1,891,545 //počet predaných kusov 137,694║ Zo začiatku to bolo na vážkach akým smerom sa to bude uberať ale nakoniec sa z toho vyklubal celkom zaujímavý námet, ulahodil trošku zauzlený dej, napätie, súboje, priemer. /60%/ ()

Galerie (60)

Zajímavosti (12)

  • Informácia, že Sean Bean (Ulrich) bude hrať vo filme hlavnú úlohu, pomohla navýšiť rozpočet. (misterz)
  • V snímke je možné vidieť lekárov s maskami so zobákom, ktoré sa začali používať okolo roku 1600, avšak dej filmu sa odohráva už v roku 1348. (Fejpof)
  • Otisk Ulrichovi (Sean Bean) podrážky, na němž je patrná moderní inovace obuvy ve formě zřetelného vroubkování, je možné vidět ve scéně, kdy se vzdaluje od umírajícího vlka. V tehdejší době bylo možné setkat se výhradně s obuví bez vzorkované podrážky, tedy ploché. (Conspi)

Související novinky

Středověk, mor, černá magie, zombíci

Středověk, mor, černá magie, zombíci

06.02.2008

Brrr! Už tahle kombinace zní nepříjemně, takže od britského gotického hororu Black Death neočekávejte žádnou vesnickou selanku. Jsme v Anglii během první vlny černé smrti, tedy epidemie moru. Jakoby… (více)

Reklama

Reklama