Reklama

Reklama

Herecký koncert dámy českého filmu Jiřiny Bohdalové, která zazářila v titulní roli miliardářky Kláry Zachanassianové. Jedno z nejlepších a také nejhranějších děl předního švýcarského dramatika Friedricha Dürrenmatta „Návštěva staré dámy" má za sebou dlouhou cestu našimi divadly a v titulní roli se zaskvěly mnohé naše přední herečky. Slavná hra čerpá motivy z antické tragédie, středověké morality i soudobé dramatické vize. Není proto divu, že si titul vybral i režisér Zdeněk Zelenka pro vynikající herečku Jiřinu Bohdalovou. Jde o velmi silný a stále aktuální příběh ženy, která si přijíždí do svého rodného města pro spravedlnost. Žádá absolutní spravedlnost, která může být naplněna pouze smrtí člověka. Slíbí, že po splnění této podmínky věnuje omšelému a zcela zbídačenému (ačkoliv dříve skvěle prosperujícímu) městečku Güllenu obrovský peněžitý dar. A v tuto chvíli nastává pozvolná, děsivá proměna většiny obyvatel tohoto zdánlivě slušného, morálku vyznávajícího města... (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (51)

artuš 

všechny recenze uživatele

Pěkný děj, výborná výprava. Ale ty záběry se mi zdály jako by je natáčel nějaký amatér. Velmi nesrozumitelný konec, podle kterého se nedalo poznat jestliho opravdu zabili nebo jestli tu mrtvolu jenom hrál na oko. Jinak krásný důkaz,že si člověk za peníze mů že koupit všechno i spravedlnost. Herecký výkon paní Bohdalocé byl vynikající, i ostatní herci se představily v nádherných rolích, které mystrovsky zahrály. Přesto všechno dávám za 3 hvězdičky. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Pokušení je příliš veliké a naše chudoba příliš trpká. 1) Navzdory výbornému tématu, světovému autorovi a skvělému hereckému obsazení jsem zhlédl těžkopádnou umolousanou inscenaci beze špetky vtipu (či nadhledu, chcete-li). 2) Lokalizace Güllenu někam do zpustlých končin naší země s nezaměnitelným českým géniem loci jen podtrhla rozpačitost celého díla. 3) Když čerstvě 35letý Fridrich Durrenmatt sledoval v Curychu premiéru Návštěvy staré dámy, jistě měl na paměti svá slova o tom, jak dílo inscenovat: Zlá hra, která ale proto nesmí být hrána zle, nýbrž co nejhumánněji, se smutkem, nikoli s hněvem, ale také s humorem, protože této komedii, jež skončí tragicky, nic neškodí víc než smrtelná vážnost. Škoda, že pan Zelenka autorův záměr nedokázal naplnit. ()

Reklama

Marthos 

všechny recenze uživatele

Güllen za vraždu, konjunktura za mrtvolu. V rámci původního trojdílného cyklu televizních inscenací věnovaných hereckému umění Jiřiny Bohdalové zastává Zelenkův přepis Dürrenmattovy divadelní hry Návštěva staré dámy jedno z nejčelnějších míst. Miliardářka Zachanassionová přijede do bídou a nezaměstnaností sužovaného městečka s jediným cílem: věnuje městu miliardu, když kdokoli zlikviduje jejího někdejšího milence Alfreda Illa. Oznámí svůj požadavek a čeká. Ví, že se dočká a že bída společně s vidinou obrovského bohatství změní mírumilovné güllenské občany ve vrahy. Bohdalová postavě miliardářky Claire Zachanassionové poskytla ještě jiný, poněkud lidský rozměr. Její hrdinka není pouze chladnokrevným monstrem prahnoucím po pomstě, ale citově zraněnou ženou, jejíž láska sahá až za hrob. O výjimečném hereckém výkonu lze ale hovořit jedině u Aloise Švehlíka, jehož obraz štvaného Alfreda Illa patří v rámci televizní obrazovky k nezapomenutelným okamžikům. Švehlíkův Ill je velká herecká kreace, která rozžívá postavu z mnoha úhlů, obdařuje ji protichůdnými charakteristikami, jež se ve výsledku skládají v ucelenou figuru, s níž divák prožije tragiku jejího osudu. Švehlík má pro vyjádření Illova strachu mnoho podob - od nejistého pohledu a předstírané pohody k hysterickému křiku, od chvíle opilecké sebeironie nad vlastní ubohostí po zvířecí úzkost, s níž je zahnán do kouta svého hokynářství. Alois Švehlík získal v roli Illa výjimečnou příležitost přesvědčit o svých mimořádných hereckých kvalitách i mimo divadelní jeviště. Na jeho postupnou proměnu z uctívaného občana v zoufalého štvance se jen tak nezapomene. V širším kontextu převyšuje Návštěva staré dámy běžný televizní standard a zcela nepochybně náleží k uměleckým vrcholům Zelenkovy tvorby. Slavila-li Jiřina Bohdalová nezvyklý návrat na televizní obrazovku, pak Aloise Švehlíka čekalo teprve velké objevení. Lze jen litovat, že od tohoto "objevu" uplynulo dalších patnáct let. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Podobnému námetu by viac slušalo kino spracovanie, cítim, že na televízny film je to možno až trochu moc a výkon Bohdalovej by si zaslúžil, aby sme si zaňho aj zaplatili. Scenár je síce trochu didaktický, ale keďže je to podľa hry, našim scenáristickým susedom to vyčítať nebudem. Takže otrepaná fráza, jedná sa o Bohdalkinin herecký koncert. ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

Při každé známce blahobytu je cítit, jak se smrt plíží blíž a blíž…“ Dostava mrazivá Jiřina Bohdalová v roli miliardářky, které při svém sociálním experimentu stačí jen čekat. Svět z ní v mládí, jak sama říká, udělal „děvku“, ona je na oplatku odhodlaná, z něj udělat „bordél“. V téhle adaptaci Dürrematovy hry člověka mrazí nejen z toho samotného děsivého závěru, ale především z oné nadčasovosti. Z toho, že i my lidé plni humanistických ideálů se za jistých okolností dokážeme měnit ve štvavou zvěř, která si ale přitom tu štvanici ještě dokáže zdůvodnit bohulibými úmysly…. Vždyť kdo by odolal, když „jde především o to, že chceme uskutečnit spravedlnost“ Nebo že by šlo přeci jen o poněkud přízemnější věci? ()

Galerie (4)

Zajímavosti (3)

  • Scény v kostele byly natáčeny v obci Vacov v okrese Prachatice. Filmovalo se také v obci Kašperské Hory. (Kacer)

Reklama

Reklama