Režie:
František FilipScénář:
Jiří HubačKamera:
Alois NožičkaHrají:
Vladimír Menšík, Vlastimil Brodský, Josef Somr, Pavel Zedníček, Eduard Cupák, Jana Hlaváčová, Jaromír Hanzlík, Čestmír Řanda st., Petr Haničinec (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Volné pokračování filmu Ikarův pád se věnuje dalším osudům pianisty Káry (Vladimír Menšík), který se rozhodl bojovat s démonem alkoholu. S podporou rodiny nastupuje do protialkoholní léčebny. V léčebně si postupně zvyká na nové prostředí a tvrdý denní režim. Seznámí se také s několika pacienty, asi nejblíže pozná alkoholika Fendrycha (Vlastimil Brodský). Začíná zápas člověka o nabytí nové sebeúcty a obnovu narušených vztahů s okolím. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (123)
Je smutné, že i inteligentní a uvědomělý člověk může spadnout do takových sraček. A ještě mnohem smutnější je, že se z nich nedokáže vyhrabat. Přesně o tom jsou Tažní ptáci, kteří ukazují, že brutální spirála závislosti málokdy někoho pustí ze svých spárů ven a pokud ano, tak rozhodně ne takového, jaký do ní vstupoval. 90% ()
Na televizní film je to zcela nadprůměrný počin, navíc když vezmeme v potaz dobu vzniku. V pokračování příběhu pana Káry ustupuje Vladimír Menšík jako hlavní protagonista poněkud do pozadí a zdatně mu sekunduje Vlastimil Brodský. Zejména v úvodu filmu se jedná spíše o kolektivní pohled, který se pak střídavě i společně zaměřuje na tyto dvě ústřední postavy. Těžko říct, čí osud je pohnutější a hlubší. Vzniklo vynikající dílo, které je stále aktuální a stále udivuje diváky svým lidským pojetím. ()
Skutocna normalizacna kvalita, ktora cela stoji a pada na Mensikovi /Spalovac Mrtvol, Happy End/. Rezia Frantiska Filipa je genialna a tematika neskutocne silna : alkoholizmus /ked si clovek nevypije, je za kretena, hajzla, idiota neviemco este... a ked si vypije, nasledky mozu byt katastrofalne/. Hanzlik /Romance pro kridlovku/ a Brodsky /Skrivanci na Niti, Svetaci/ boli tiez na urovni. 92 % ()
Ikarův pád je oproti tomuto o triedu horší, neviem čím to je, ale Tažní ptáci sú o niečo autentickejší a ani Hanzlík tu neprehráva tak dramaticky ako to má inokedy vo zvyku. Okrem Menšíka to celé tiahne výborne napísaná a ešte lepšie zahraná postava Fendrycha (Vlastimil Brodský). Človek má pocit, že takéto priamo až archetypické tragické postavičky ako bol Fendrych už určite niekde stretol. ()
Velmi mě zajímalo jak se budou dál vyvíjet osudy alkoholika Káry a jeho rodinny. Začátek mě tolik neoslovil. Prostředí protialkoholické léčebny bylo holé, až příliš z něho čišela televiznost a čekal jsem že bude drsnější. Hanzlík mi navíc tentokrát připadal jako protivný suchar. Pak to ale opět sklouzlo ke kvalitnímu alkoholickému dramatu a emoce opět začaly fungovat. Vladimír Menšík zde byl zase za hodného člověka který ale svůj boj s alkoholem nedokáže vyhrát. I když jsem mu to znovunabytí lidské důstojnosti tak přál. Vlastimil Brodský předvedl neméně skvělý výkon v neméně pozoruhodné postavě něžného alkoholika který je přesvědčen že člověk může létat. Těšil jsem že se příběh těch dvou nějak uzavře a byl jsem zvědavý jak. A nějakého konce jsem se nedočkal, což mě dost mrzelo. Bez Vladimíra Menšíka by se ovšem třetí pokračování skutečně realizovat nemohlo. Slabší čtyřka. ()
Galerie (13)
Photo © Česká televize
Zajímavosti (6)
- Původní, neupravený scénář Jiřího Hubače Tažní ptáci najdeme v knize „Pocta Vladimíru Menšíkovi“ od Slávky Kopecké. (sator)
- Příběh z prostředí léčebny se odehrává na zámku Tloskov. (Peetuliska)
- O sošku „Nymphe dorée“, kterou obdržel Vlastimil Brodský za herecký výkon, jej připravil ředitel tehdejší Československé televize Jan Zelenka, který ji vzal k sobě do „úschovy“. Po roce 1989 Vlastimil Brodský napnul všechny síly, aby se cena našla, ale nevypátral ji. (sator)
Reklama