Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Stáhnou vás s sebou až na dno orlické přehrady! V roce 2005 byl tento film uveden v českých kinech. Inspirován skutečnými událostmi zdál se být reflexí své doby. V hlavní roli s Michalem Dlouhým a Janem Dolanským natočil Sametové vrahy režisér Jiří Svoboda. Mezi aktéry filmu uvidíme i další známé tváře, např. Alici Bendovou, Lucii Benešovou, Jana Vondráčka, Richarda Krajča, Dušana Urbana aj. Režisér Jiří Svoboda o práci na tomto díle napsal: „Události, které se nám staly bezprostřední inspirací pro námět našeho filmu, mají časové ohraničení let 1990–1995. Jsou fascinující a strhující nejen objemem zla (nebo možná přesněji: úplnou absencí čehokoli, co souvisí s dobrem a vědomím hodnot), nýbrž i objemem banality, kterou prorůstá jako živel fantaskní grotesknost. A právě tím jsou osudy orlických vrahů v jejich autentické podobě tak dráždivé a inspirativní. Přírodní skutečnost je mnohorozměrná a ve své přirozené podstatě se vymyká kategoriím dobra a zla, kterými člověk přírodní děje poměřuje v nutkavém pokušení je pochopit." Orlické vraždy, následný soudní proces a další osudy pachatelů, z nichž dnes už někteří nežijí, vyvolaly svého času řetězce mediálních reakcí. Jejich filmová podoba rozkrývá motivace aktérů rozsáhlé trestné činnosti, jejich soukromí a provázanost se společenskými strukturami. V další linii vyprávění se odehrává policejní vyšetřování až směrem k zadržení všech pachatelů. (Česká televize)

(více)

Videa (3)

Trailer

Recenze (453)

genetique 

všechny recenze uživatele

Aj keď je námet spracovaný pomerne sporadicky a nenáročne, je napriek tomu neprehľadný a ťažkopádne rozvlečený. Chýba viac akcie a režisérskej sviežosti. Taktiež majú gangsterské reči a dialógy slušnú úroveň aj po hereckej stránke, no na klasiky spoza veľkej mláky sa to nechytá. Po krimi odmlke v českom filme je to však veľký krok vpred. 65%. ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Vzkříšení Jiřího Svobody. Pro mě tohle úplně "krimi" nebylo, nebo ne až tak klasické. Ovšem - nejlepší film o naší současnosti, jaký jsem viděl. Na vynkající technické úrovni, řekl bych. Jen dva zápory - dle mě zbytečně natahované a také se mi moc nelíbila kamera. Všechny ty pošmourné záběry byly asi záměrem, ale bylo jich hodně. Z herců mě víc než Jan Dolanský zaujal Michal Dlouhý. Dolanského věta "To jsem ale čtverák" vám uvízne v paměti, ovšem v kontextu celého snímku působí vykonstruovaně, zato Dlouhého přesné psychologické podání zabijáka mi sedí víc. Snad ještě k té současnosti - právě kvůli postavě Michala Dlouhého, který nevraždil tak úplně "bez jakéhokoli pocitu viny" - tedy "sametově", Jiřímu Svobodovi nevěřím, že titulem snímku nemyslel sametovou revoluci. Ale aspoň se vyhýbá tradičnímu zevšeobecňování (možná až na proslov Jiřího Kodeše, ale lamentování nad drogami a hracími automaty se už stalo lidovým kolovrátkovým kolorytem.) ()

Reklama

monolog 

všechny recenze uživatele

A tady je vidět, že to jde, že se to dá dokázat, že to ještě pořád i u nás někdo umí. Sice se mi občas zdálo, že film trošku skřípe v pantech, že střih (aspoň zezačátku) je dost nepřehledný a chaotický a že děj je trochu moc zjednodušenej a někdy i trošku nereálnej, ale přesto zatraceně dobrej film. Viděl jsem tu dvoudílnou televizní verzi a musím říct, že se mi dost líbila. Dlouhý s těma svýma bledýma očima na vraha pasuje dokonale a to ještě víc, když je skoro celý film braný přes namodralé filtry a tak je celý ušmudlaný a depresivní. Dlouhý tu hraje opravdu dobře, celkem minimalisticky, kdy ale občas přeci ejn jeho postava vybuchne a rozjede to, co se týká mě, držel celý film nad vodou hlavně on. Přesto si myslím, že z něj udělali až příliš kladného hrdinu, spíš člověka, který nedokáže vzdorovat neodvratnému osudu, kterého události postupně ubíjejí a ničí a který vlastně nemá na celé situaci nejmenší vinny, kromě zametení stop. Krajčův zabiják mi přišel zase za naprostý ucho, který by podle mě ve skutečnosti zabásli do prá týdnů. Jinak, prostředí je vykreslené opravdu zajímavě a docela mi přišlo i realisticky (moc se v podsvětí nevyznám, ale žádné nepřesvědčivé výkony alá Rodinná pouta tam nebyly, až na tu herečku [Houby herečka, kurva je to!] z výše jmenovaného seriálu). Není to sice nejlepší film posledních deseti let (už jsem viděl Musíme si pomáhat), ale většinu těch hořkých komedií snadno strčí do kapsy (a to hlavně tím, že je zase o něčem jiným a jinak, přesto dost zajímavě). ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Tak slibný, velmi slibný námět, skrývající v sobě veliký divácký potenciál a tak tragický výsledek. V jednom rozhovoru pan Svoboda svůj poslední výtvor NEPŘÍMO srovnával s ´tarantinovkami´(s dovětkem, že nejlepší příběhy píše sám život, s čímže se dá bez debat souhlasit). Tak myslím, že by se pan SVoboda měl urychleně probrat. S odstupem několika dní si vybavuju pouze opravdu velmi zmateně vyprávěný děj, tragický herecký výkon pseudocelebrity všech bulvárů Alice Veselé (ta ženská fakt neumí hrát), rádoby drsňáckou mluvu Michala Dlouhého s jeho otravným "kurva" v každé druhé větě, hustý výskyt šukaček na 10 m filmového pásu a umně skryté životní postoje přesvědčeného komunisty. Divoká léta českého kapitalismu by vydala za kvalitní thrillerovou bombu, tady jsem se dočkal pouze slabě slyšitelného pšouku. ()

Dudek 

všechny recenze uživatele

Hm, stejně tak jak jsem byl po první zhlédnutím mile překvapen, mě to druhé zazdilo do země. Scény, které se mi dříve líbily a pomalu jsem jsem považoval za geniální najednou ztratily veškeré své kouzlo a již nestojí ani za to pouhé zaostření oka. Sametoví vrazi nejsou dobrý film, ale rozhodně se tak dovedou tvářit. Český veterán Jiří Svoboda se ukazuje jako velmi schopný režisér, za něhož by se nemuseli stydět ani v americe. Rozhodl se pro výraznou vizuální stránku a hlavní důraz klade na scénář a hrdiny příběhu, jenže v tom také tkví hlavní kámen úrazu. Scénář, v němž hrdinové neustále vedou nesmyslné rozhovory po americku opepřené trochou těch ostřejších slovíček prostě nemá jedinou šanci stát se hlavním opěrným bodem snímku. No dobře, tohle nechme být, jsem si jist, že scénář tu již kritizovali jiní... Raději se zaměřím na klady snímku, neboť v jistém slova smyslu jsou Sametoví vrazi nečím velkým, co tu ještě nebylo, něco co nemá v české kinematografii obdoby. Narozdíl od jiných tuzemských filmů je vidět, že jeho tvůrci přesně vědí o čem vyprávějí a dávají se velmi záležet na formě. Samotné místo děje, ten tajemný most, se stává jakoby vedlejší postavou. Orlík ožívá, s vlastním hudebním motivem a způsobem nasnímání a to mi připadá úžasné. Stejně tak se mi i líbila hudba a dokonce i několik scén, byly totiž opravdu úžasné. Bohužel se ale dočkáme i několika scén, které jsou, řekněme, ''úplně mimo''. Přesto je však třeba upozornit, že mezi vším tím sexem a nadávkami klíčí veliká naděje české kinematografie. Nechť se prosím ubírá novým směre, už to nutně potřebuje. [TOP 19/10 56%] ()

Galerie (14)

Zajímavosti (29)

  • Karel Kopáč (ve filmu jako Karel Hrubeš) vylíčil průběh všech vražd na záznam, byl odsouzen na 21 let ve vězení, ovšem jako vozíčkář spáchal 15. dubna 2004 ve vězení sebevraždu (oběsil se na šňůrce od pyžama). (Lucas87)
  • V celém filmu se objevují chyby, způsobené velkým časovým odstupem mezi natáčením a dobou, kdy se příběh odehrává. Ve filmu se například objeví Škoda Octavia I, která se začala vyrábět v roce 1996, Ford mondeo Mk.2, taktéž od roku 1996, tisíci koruna s Františkem Palackým, ve skutečnosti platila v té době tisíci koruna s Bedřichem Smetanou. (Globus_Jirka)
  • Film vznikl za 35 natáčecích dnů. (hippyman)

Reklama

Reklama