Režie:
Tim BurtonScénář:
Linda WoolvertonKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Danny ElfmanHrají:
Mia Wasikowska, Johnny Depp, Anne Hathaway, Helena Bonham Carter, Alan Rickman, Crispin Glover, Michael Sheen, Geraldine James, Christopher Lee (více)Obsahy(3)
Alenka Kingsleyová je devatenáctiletá dívka, kterou od malička pronásleduje jedna a ta samá noční můra o podivných bytostech. Nemůže kvůli ní spát, jediným lékem je milující otec, který ji vždy utiší. Po otcově smrti se dívce nejen vrátí noční můry, ale její obrovská představivost jí v mnohém komplikuje život. O 13 let později je z Alenky půvabná, trochu svérázná a bystrá dívka, která své okolí překvapuje podivnými nápady a nevšedními úvahami. Jednoho dne ji ale čeká nemilé překvapení, její matka ji hodlá provdat za přihlouplého, nevzhledného, avšak bohatého lorda Hamishe. Alenka prchá ze své zásnubní hostiny do lesa a utíká za králíkem ve vestě. Spadne za ním do hluboké jámy a ocitne se v podivném světě, aniž by si pamatovala, že už tam jednou byla. Vypije nápoj s nápisem "Vypij mě" a zmenší se na takovou velikost, aby mohla projít malinkými dvířky do fantastického království... (TV Nova)
(více)Videa (13)
Recenze (1 781)
Cca 1.000.000.000 dolárov dokázal vykúzliť Tim Burton z tejto dobrodružnej audio-vizuálnej fantasy čo ma dosť prekvapuje, pretože herecké výkony boli síce dosť dobré u Johnnyho Deppa obzvlášť, ale to je tak všetko. Dej filmu sa mi vôbec nepáčil a atmosféra ešte viac, prišlo mi to ako nudná fantastická rozprávka ....... ()
Ani trochu mě to nebavilo, pronudil jsem se od začátku do konce. (3D) atrakce střídá (3D) atrakci s téměř žádnými náznaky kauzalních vztahů. Burtonova Alenka v říši divů je ukázkový příklad toho, jak by se podle mě neměla 3D technologie "efektně" využívat a "znásilňovat" (stylem něco letí do kamery, jééé tak uhneme, aby to do nás jakože nenarazilo) narozdíl od nejenom v tomhle ohledu geniálního Avatara. Prostě jen navoněné a přikrášlené nic. ()
Nejslabší Burton, po němž dost možná zauvažuji o přehodnocení Planety opic. Co s dobrým castingem a pár burtonovskými pomrknutími, když přirozeně pohledná i půvabná Mia Wasikowska (a kdyby jen ona) nemá navzdory probleskujícím schopnostem takřka žádný herecký prostor (opakuje se tak situace Worthington/Avatar) a Burton namísto o vyzkoušení volajícím experimentování s látkou vsadil na jistotu. Unylé vyprávění, v kterém vizionář Burton rezignoval na jakékoliv režijní kočírování, vlastní nápady i poetiku a nekompromisně odškrtává scénu za scénou, přičemž kromě letmého míjení postav dochází k absolutní neujasněnosti, o čem film vypráví, jaká je jeho hlavní výpověď a kdo a jací jsou, byli nebo hodlají být jeho hrdinové, resp. hrdinka. Sen nebo realita? Pomohlo Alence toto bizarní dobrodružství dospět či se jen rozhodovat samu za sebe (a jak, když je celý její úděl v příběhu předem nastavený a všemi je do něj postrkována?) nebo si snad navždy uchovat dětskou duši a provázející vzpomínky na pouti dospělosti? Burtona bohužel více než pokládání těchto a souvisejících zásadních otázek (jež by za řádného provedení znamenaly zřejmě původně zamýšlený osudový, neopakovatelný a v závěru tesklivý příběh á la Cesta do fantazie), které se mu spíše mimoděk do vyprávění připletly, zajímá prvoplánové fantaskní tajtrlíkování a vskutku náročná a obdivuhodná, i když možná až příliš neživá, resp. neskutečná výprava a naprosto zbytečné 3D, které se v potenciálně zajímavých momentech (pád do nory) mění v koncepčně zbrklý vizuální bordel, jindy zas umocňuje slabší dojem z digitálních postav v jejich interakci s herci (prostorový efekt je např. takový, že herec je v popředí, zatímco dig. postava „přilepena“ za ním a nejednou tak vyvstane na mysli přes 20 let stará Falešná hra s králíkem Rogerem) a dává jasně najevo nevýhody postprodukčního 3D (viz. rozmazané objekty v popředí atd.). 5/10 ()
Je to prosté jak neviditelná ruka trhu. Žáby na prameni strýčka Disneye ucítily zespodu nepatrný závan sucha, Helena chtěla novou kabelku, nos, výzvu, co já vím..., žáby na prameni strýčka Disneye podepsaly šek, Tim se poslušně podrobil a ejhle - je tu nová, úspěšná Alenka v říši hřibů (patrně lysohlávek), kde dealuje modrá housenka sjetá vodní dýmkou a Alča vylézá z nory jako charakterově vyzrálá žena. Investice se vyplatila, kuňky zase mohou cítit to nádherné vlhko, ale já bych byl radši, kdyby to všechno byl jen pouhý sen.. Pokud se bude točit remake Kingova TO, Helence Bonham ponechat nalíčení a role klauna Pennywise se už nemusí řešit.. ()
Tim Burton u mě každým svým posledním filmem ztrácí kredit a něco ze svého vizionářského kouzla. Karlík byl ještě v mezích dobrého vkusu, u Sweeneyho jsem už pochyboval a nyní přišla Alenka. Klasické Burtonovské postupy a témata tu nezvykle selhávají a stávají se tak možnou alternativou halucinogenních látek pro narkomany. Měl jsem obrovské problémy se soustředit a nedokázal jsem se ani vcítit do žádné z postav. Všechny mi byly díky přespříliš umělému vzhledu lhostejné (ukradené) a působily neosobně, až na jednu výjimku. A tou nemůže být nikdo jiný než (ne, není to Johnny Depp) Mia Wasikowska, která jako jediná působí živým dojmem a trošku zahřívá studené prostředí říše divů. Škoda jen, že zde nemůže předvádět svůj nesmírný talent (všem doporučuji seriál V odborné péči), Alenka je totiž charakter plochý jako Keira Knightley bez push-upky. Nebavil mě dokonce ani Johnny Depp (snad poprvé) a upřímně mi jeho postava vadila. Doufám tak jen, že obrovský finanční úspěch zajistí Timovi vysoké rozpočty pro osobitější filmy. ()
Galerie (309)
Photo © Falcon
Zajímavosti (60)
- Když animátoři začali pracovat na vzhledu ptáka Blbouna (Michael Gough), hledali inspiraci nejdříve na obrázcích vyhledaných přes Google a pak v Přírodopisném muzeu v Londýně. (Very_kuul)
- Tim Burton během předprodukce neměl jasnou představu, jak by měl Kloboučník (Johnny Depp) vypadat. Vzhled postavy tedy vzešel z návrhů Johnnyho Deppa a maskérky, která dříve pracovala na snímku Střihoruký Edward (1990). Například oranžové Kloboučníkovy vlasy byly Deppovým nápadem. (Jackie21099)
- Pro natáčení Srdcové královny, kterou hraje Helena Bonham Carter, byla použita speciální kamera s vysokým rozlišením o 4 000 řádcích zvaná Dulsa. Jen tak bylo možné v postprodukci královně nafouknout hlavu na dvojnásobek a neztratit kvalitu. (Very_kuul)
Reklama