Reklama

Reklama

Strach a hnus v Las Vegas

  • USA Fear and Loathing in Las Vegas (více)
USA, 1998, 118 min

Obsahy(1)

Cesta do hlubin amerického snu a vlastního vědomí i nevědomí. Snímek Terryho Gilliama Strach a hnus v Las Vegas je filmovým přepisem knihy amerického novináře Huntera S. Thompsona. Kultovní autor ve svém literárním díle z roku 1971 líčí bizarní zážitky, jež prožívá jako novinář Raoul Duke se svým právníkem (jemuž říká Dr. Gonzo) na cestě z Los Angeles do Las Vegas, kde má pořídit reportáže ze závodu terénních motocyklů a bugin Mint 400 a následně z celostátní konference okresních státních zástupců, věnované boji proti drogám. Oba protagonisté se po hráčském městě pohybují ve věčném drogovém opojení, které neustále přiživují z nepřeberných zásob psychotropních látek doslova všeho druhu. V tomto stavu se dostávají do nejrůznějších absurdních situací a kniha i film jsou vlastně jakýmsi zúčtováním s obdobím 60. let, onou dekádou převratných kulturních a společenských změn, neodmyslitelně spojenou s psychedelickou explozí. Při adaptování knihy se Terry Gilliam poprvé sešel se scenáristou Tonym Grisonim, s nímž později spolupracoval na filmech Krajina přílivu (2005) a Muž, který zabil Dona Quijota (2018). Při samotné realizaci uplatnil svůj výrazně vizuální filmařský styl a smysl pro inscenaci horečnatě halucinačních filmových výjevů. Obrazu drogového vnímání odpovídá hektická kamera, prudký střih a bohatá zvuková stopa. Nesporně zajímavým atributem snímku je herecké obsazení, a to především brilantní výkony Johnnyho Deppa a Benicia del Tora v hlavních rolích, kteří jsou oba téměř k nepoznání. V dalších rolích se objevují známí herci Christina Ricciová, Tobey Maguire, Harry Dean Stanton, Cameron Diazová, Ellen Barkinová, Gary Busey a další. (Česká televize)

(více)

Recenze (850)

Boogeyman 

všechny recenze uživatele

Psychoteror, který na vás vychrlí Terry Gilliam hned od prvních minut je skutečně zničující a zcela nekompromisně oddělí zrno od plev, nebo spíše tvrdé jádro od normálního zbytku. Prostě buď se někdo chytí a začně pro něj to nejfamóznější road movie (čti trip) všech dob, nebo se nechytí a znechuceně bude koukat na dvě cestující zfetovaná hovada. Já se v kině chytil a to tak fest, že jsem měl ihned jasno o nejlepším filmu co jsem kdy viděl (avšak pouze dočasně). Zběsilý úlet skvěle obsazených a k nepoznání zpustošených Johnnyho Deppa a Benicia Del Tora se mohl zrodit pouze ve zcela geniální mysli, schopné do jednoho filmu vtěsnat absolutně všechno, obalit to inteligentní nadsázkou, nezkrotnou vizuální šíleností a zcela jedinečným druhem humoru. Tato výše jmenovaná mysl naštěstí skutečně existuje a Terry Gilliam pro mě zřejmě navždy zůstane režisérským géniem v pravém slova smyslu! ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Vynikající celovečerní drogový trip. Zběsilá jízda drogovým peklem s průvodci Johnnym Deppem (klasicky změněný k nepoznání – příšerná vizáž, směšná chůze, ...) a Beniciem Del Torem. Celá ta plejáda slavných jmen v titulcích je vedle nich pouhým luxusním křovím. Gilliamovi se povedlo zobrazit svět feťáků i s jejich optikou. I takový Cronenbergův Nahý oběd vedle tohohle filmu působí málem realisticky. ()

Reklama

Rex Mundi 

všechny recenze uživatele

Tak som to konečne videla celé... Dopozerala som zo zvedavosti, ako to nakoniec skončí, alebo skôr "či" to nejako skončí. Zaujímavý expertiment a dobre zahratý, no mrzí ma to, ale nedám filmu vysoké hodnotenie len preto, že je to "úlet". Okrem úvah o kvetinovej generácii som si v nepretržitom drogovom halucinovaní nenašla nič prevratné, čo by na mňa zapôsobilo. Asi sa neviem vžiť do "kultúry" hlavných postáv a ich dobrodružstvá sa mi zdali ako vhodný výchovný prostriedok pre rozumného človeka, aby si uvedomil, že takto by nechcel žiť. Ja by som veru nechcela. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Ten hnus jsem tam vnímal dostatečně, ale strach (např. o hlavní postavy) se u mě nekonal žádný. Oba hlavní hrdinové mi byli totálně protivní a představovali přesně tu skupinu lidí, jaké se v reálném životě vyhýbám co největším obloukem. A o čem že tahle šílenost byla? Mám pocit, že o nic víc, než jeden velký a zcela samoúčelně zpracovaný drogový trip tam nešlo. Pár objevujících se dokumentárních vložek na téma hippies a protestů v 60. letech dávají vzpomenout na tehdejší mládež, která chtěla hlásat mír, lásku a duševní svobodu, ale nakonec ve víru té svobody skončila hlavně u drog, ale i případná výpověď v tomto směru je tak povrchní a onen pokus o kritičtější reflexi tak nevýrazně nahodilý, že o sebezajímavějším pohledu na problém nemůže být řeč. Musím ale uznat, že jak mě zcela neoslovil obsah, forma byla na tom lépe a první třetina filmu mě skutečně bavila originálními výtvarními nápady, na kterých si Terry Gilliam dal záležet a které krásně ladily se svižným tempem filmu. Jenže pak už mu zřejmě buď nápady ubývaly, nebo film se zasekl v tom předlouhém tripu a stával se mi stále protivnějším natolik, že i ta výtvarní stránka mě pomalu přestávala upoutávat. Viděl jsem 6 Gilliamových filmů a díky zajímavému zážitku z první třetiny Strachu a hnusu v Las Vegas mi vychází, že tenhle patří k té lepší polovině z nich. Moje hodnocení a dojmy mi však opět potvrzují, že Terry Gilliam zkrátka není režisér pro mě a jeho tvorba se obvykle pohybuje na jiné vlně, než jsem schopen docenit. [40%] ()

kinej 

všechny recenze uživatele

Teda tady v tomhle filmu si Johnny a Benicio fakt užívaj. Smrkaj a papaj všechno co najdou, zkrátka brutálně smaží. Tripy jsou natočeny skvěle a reálně, čímž na sebe Gilliam prozrazuje, že má asi taky nějaké ty zkušenosti s ilegálními látkami. První půlka je nabitá humorem a je škoda, že ta druhá půlka lehce kolísá. Jinak je to ale super. ()

Galerie (62)

Zajímavosti (33)

  • Ve scéně, kdy přijde fotograf Lacerda (Craig Bierko) k Dukeovi (Johnny Depp) a Gonzovi (Benicio Del Toro) do hotelového pokoje, je na stole, za kterým se schovává sjetý Duke, položený podnos se sklenicemi a jakousi nádobou. V dalším záběru jsou na stole už jen sklenice. (gladdyss)
  • Autor knižní předlohy Hunter S. Thompson ve filmu hraje sám sebe. Sedí u stolu ve scéně, kdy Raoul Duke (Johnny Depp) ve vzpomínkách prochází sálem klubu „The Matrix“ a říká: "There I was... Mother of God, There I am! Holy Fuck!" (Aelita)

Související novinky

P. T. Anderson chystá detektivku

P. T. Anderson chystá detektivku

02.01.2013

Jeho Mistr figuruje ve většině výčtů nejlepších filmů roku a pravděpodobně se objeví i v oscarových nominacích. Jeden z nejosobitějších tvůrců v současném Hollywoodu už se ale naplno věnuje dalšímu… (více)

Reklama

Reklama