Reklama

Reklama

Cirkus Bukowsky

(seriál)
Trailer
Česko, (2013–2014), 10 h 25 min (Minutáž: 51–53 min)

Režie:

Jan Pachl

Scénář:

Jan Pachl

Kamera:

Marek Janda

Hrají:

Pavel Řezníček, Hynek Čermák, Marika Šoposká, Michal Dlouhý, Jaromír Hanzlík, Jan Vlasák, Bohumil Klepl, Predrag Bjelac, Nela Boudová, Vanda Hybnerová (více)
(další profese)

Série(2) / Epizody(12)

Obsahy(1)

Jakmile se sebevražda milenky začne jevit jako vražda, je tu problém. Nestor Bukowsky přišel o práci, manželku, domov, jde po něm policie. Kriminalista Kuneš, který Nestora podezírá, má také problém. Musí nastoupit protialkoholní léčbu, jinak ho vyhodí z práce. Na rozdíl od nadřízených je přesvědčen, že Edita opravdu byla zavražděna. Místo nástupu na léčení se pouští do pátrání na vlastní pěst. Přes antipatie Bukowského a Kuneše je jasné, že jen jejich spojenectví může případ objasnit. Ale kdo byla vlastně Edita Tichá? Dcera kontroverzního podnikatele, úspěšná studentka nebo labilní manipulátorka? Ukazuje se, že ji nikdo neznal. Stopy vedou hned k několika milencům, okruh podezřelých je široký. Je vrahem neznámý stalker zahlcující Editu přívaly prasáckých SMS? Editin spolužák, profesionální aktivista, který zmizel den po její vraždě? Nebo dealer Prozac? Ostatně – ani policista Kuneš, ani Nestor Bukowsky nemají ve vztahu k Editě úplně čisté svědomí. Popravdě řečeno, kdyby Edita nebyla zavražděna, život Bukowského by byl zoufale nudný...

Výbuch karavanu rozmetá vánoční idylku a Bukowského plány na klidný život s Vesnou. Vražda Edity Tiché byla jen zástěrkou skutečného cíle. Nezbývá než zjistit, kdo a proč chce zabít Nestora Bukowského.
V dalších šesti dílech oceňovaného seriálu (cena za režii pro Jana Pachla a cena za střih pro Petra Pauera na mezinárodním festivalu BAR v Černé Hoře, cena AČK pro kameramana Marka Jandu, cena Zlatý ledňáček z Finále Plzeň za nejlepší TV DRAMA) se Nestor Bukowsky v podání Pavla Řezníčka spolu s parťákem Hynkem Čermákem alias detektivem Kunešem nakonec dopátrají pravdy. Než se tak ale stane, dostanou se oba do mnoha hraničních situací. Ponurá atmosféra, množství akčních scén i napínavých zápletek si nezadá s první sérií a hrdinové se během pátrání dostanou na neobvyklé lokace. Natáčelo se mimo jiné v industriálním prostředí Mostecké hnědouhelné pánve, v Gdaňském přístavu, či na studeném poloostrovu Hel. Jak se na správnou detektivní road movie sluší, zavede pátrání Bukowského hodně daleko od domova. Klíč k případu nakonec nalezne mnohem blíž, než by čekal... (Česká televize)

(více)

Videa (9)

Trailer

Recenze (314)

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

První díl je jednoduše výborně odvedená práce a to přesto, že se objevují dost laciné úvody, jako je je dědictví, nebo kolega-hajzl, které působí až moc prvoplánově, jenže to jsou věci, které se snad do budoucna vytratí a zbude jenom dobře natočená detektivka bez klasického detektiva, alespoň v to doufám. Na hony vzdálené od seriálové cz & sk tvorby posledních let, že působí lépe, než velká část kinoprodukce, obzvlášť u scén, kde je severská inspirace podle mě patrná nejvíc - letecké záběry na jedoucí auta, nebo vlak, které dokáží vykouzlit krásné a zároveň lehce depresivní záběry, u kterých věřím domácí původ snad jen díky stejnému vlaku, ve kterém jezdím... Výborný pilot. Po díle druhém: : méně klišé, haleluja, příběh se krásně rozbíhá na všech frontách (až na tu cirkusovou, která byla ku mé potěše trošku upozaděna), chemie mezi Bukowskym a zchlastalým policajtem (Čermák je super!) se začíná rýsovat, jen tak dál. I těch skvělejch záběrů na krajinu bylo v tomhle díle tak nějak víc. Po díle třetím a čtvrtém: Smrt brutálnímu množství voiceoverů! Tempo se na chvíli také trošku uvolnilo a navíc se zjevilo pár ne zrovna hezkých dějových zákoutí, ALE to je mi vlastně fuk, díky poslední půlhodince čtvrtého dílu, který šlápl na plyn a ukázal, že tohle bude ještě hodně zajímavé. A co jsem ještě nezmínil - hudba je super. Po díle pátém: Nářez! Skvělé tempo. prohloubení do zápletky, vtip ve společných scénách Bukowskyho s detektivem... Asi nejlepší díl a jasný důkaz o kvalitě. Po díle šestém: Konec série jak má být, fuck you, debilní americké tvisty. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

V souvislosti s "Cirkusem Bukowsky" se hodně mluví o severské škole televizních kriminálek, ale inspirace v tomto směru je pouze vizuální. Skandinávské, především dánské televizní produkce se vyznačují v prvé řadě komplexně rozvedenými a postupně rozkrývanými vztahy mezi postavami a mnohoznačností jednotlivých figur. Počínaje "Zločinem", jenž svým úspěchem posloužil jako inspirace i šablona pro další tituly jako "Most" či "Ti, co vraždí", můžeme vytyčit několik opakujících se postupů. V prvé řadě je to situování větší části vyprávění do nočních hodin, což seriálu dává onu temnější atmosféru, ale především vyvíjející se vztah dvojice vyšetřovatelů, ženy a muže, přičemž obě postavy dostávají osobní motivace, které je pozvedají nad standardní klišé. V případě "Cirkusu Bukowski" ale ono vztahování se k současným severským kriminálkám vyznívá spíše jako propagační snaha svézt se na mezinárodním trendu. Když ponecháme stranou zdařilé využívání atmosféry nočního velkoměsta, tak se severskými krimi tu jinak žádné souvislosti nenajdeme. Naopak tu příznačně najdeme zcela zjevné stopy naprosto odlišné tradice, a sice drsné školy, nicméně nikoli té klasické americké ze čtyřicátých let, ale naopak ve stylu ikonického "Posledního skauta". Když pomineme zcela přímé citace (probuzení v autě v prvním díle, obliba ve zraňěních nosní přepážky), snahu o stylizaci postav (umolousaný Kuneš svým věčným kouřením a chlastáním i osudovou sveřepostí vyznívá až jako cosplay za Joa Hallenbecka) a samotný koncept (dva různorodí chlapíci ze zcela odlišného prostředí, které spojuje vražda ženy, kterou oba nějakým způsobem znali, jež je vede do vyšších sfér společnosti a navzdory policii) se dědictví Shanea Blacka nese v prvé řadě ve zdejší podobě mužství. Podobně jako "Poslední skaut" také "Cirkus Bukowsky" se tváří hrozně osudově a nihilisticky, ale v jeho základu je naopak ryze optimistická oslava tradičního hrdinství a chlapáctví. Seriál je stejně jako film ódou na machismus v post-feministickém, či v případě českého prostředí (post)chcípáckém světě, který pro dobu, kdy už zdánlivě mají tradiční akční hrdinové odzvoněno a můžou se jen upíjet, ukazuje, že když dojde na lámání chleba, tak "this is a man's world". Čemuž ostatně odpovídá i situování děje do světa mimo tradiční společenské struktury jednak v rovině policisty vyloučeného ze sboru, ale především pak v prostředí světských a cirkusáků, které ještě dýchá příslibem dobrodružství a nevázanosti. V souladu s tím pak v seriálu (stejně jako v Posledním skautovi) jsou všechny ženské postavy zredukované jen na sexuální objekty s různým stupněm dostupnosti či schematické megery (vrcholem schematizace je příznačně zcela nepřítomná a ani nepojmenovaná manželka policejního majora, která mu jen volá s otravnými domácími nesmysly). Ženskou postavu v ranku Sarah Lund či Sagy Norén, ale ani alespoň zdánlivě se schématům vyhýbající Katrine Reis Jensen z "Ti, co vraždí" bychom v této chlapácké extravaganci hledali opravdu stěží. A stejně tak bychom tu nenašli komplexní vztahy postav ani profilaci nad rámec schémat. Byť nutno přinejmenším pochválit žánrový nápad na dramatický oblouk titulního hrdiny, který začíná jako chcípácký intouš, jak vystřižený z "Nestydy" či jiného českého filmu posledního desetiletí, ale díky cirkusu a krimi příběhu v sobě znovu objevuje opravdového chlapa. Navzdory veškeré povrchní umolousanosti, ponurosti a vyhrocenosti v nitru seriálu prostě tepe snaha dát české televizní produkci drsňácké kriminalisty-chlapáky, již mají být protipólem plakátových figurek ala "Major Zeman", ačkoli samy o sobě jsou jen dalším naivním ideálem. Po druhém díle by se sice mohlo vyprávění "Cirkusu Bukowsky" ještě pořád stočit ledasjakým směrem, ale něco mi říká, že i když si možná Bukowského žena nekoupí psa a Kuneš nezatančí jigu, pořád tu bude v jádru skautovské finále, kde naši hrdinové starými dobrými způsoby mimo všechna ta slabošská okleštění byrokratických postupů dají všem povýšeným šupákům nafrak a v cirkusáckém karavanu odjedou do západu slunce. ______ PS: Co do řemeslné stránky formálního zpracování je "Cirkus Bukowsky" projekt na úrovni světového standardu, ale spíše než ho jen díky tomu vyzdvihovat, měl by se opakovaně zdůrazňovat tristní stav větší části domácí tvorby. ______ Update po konci první série: Tuze smutný doklad úrovně nejen české seriálové produkce, ale především zdejší společnosti - v době, kdy špičkami quality TV jsou veskrze feministické seriály jako "Orange Is the New Black" či "Scandal" i dlouho běžící série rozkrývající a podrývající niternou zvrácenost genderových stereotypů či predispozicí jako "Breaking Bad" a "Mad Men", se jako vrchol české seriálové tvorby, který má "směle konkurovat" zahraničí, vydává tato odporně šovinistická óda na machismus. Nejen v tomto ohledu, ale také z hlediska kvalit, či spíše směšné absurdity scénáře vyznívá srovnávání "Cirkusu Bukowsky" se současnou britskou a skandinávskou tvorbou v detektivním žánru (bez rozmyslu přejímaná z PR materiálů seriálu) buďto jako smutná nesoudnost nebo prostě jen nehorázná drzost.  - více v recenzi pro Cinepur () (méně) (více)

Reklama

baribal 

všechny recenze uživatele

Bukowsky neni žádná bukwice! Česká televize stvořila prvoligového nakladče, který by si henka údyho dal k večeři. Upřímně přeji Nestorovi co nejvíce neštěstí, protože jeho neštěstí = moje zábava. A teď to nemyslím nějak nepřejícně, ale zkrátka jen tak, že tohle je nejlepší český seriál ever, který svým příběhem dokáže zaujmout. Doufám, že konec seriálu nebude moc klišoidní a že ho Nestor zakončí nějakou epickou swingers, která je to jediné co zatím chybí. Škoda jen, že se to případně stane už v šestém díle a ne třeba ve dvacátém. Inu kvalita je v nepřímé úměrnosti k počtu dílů. ()

cheyene 

všechny recenze uživatele

Před koncem první série musím konstatovat, že s každým dalším dílem je Cirkus Bukowski lepší a lepší. Sleduji jej současně s jeho "mladším bratrem" Raplem, takže se mi krásně propojují souvislosti v životě poručíka Kuneše. Cirkus je proti Raplovi možná o chloupek napínavější, byť v celkovém dojmu a vyznění o vlásek slabší. Pavel Řezníček je ve své roli perfektní. Hynek Čermák mě se svoji postavou neskutečně baví a pochválit mohu také Michala Dlouhého (on ty hajzlíky prostě umí hrát jako málokdo) i Mariku Šoposkou. Svůj komentář pravděpodobně ještě rozšířím a doplním, až budu mít dokoukanou i druhou sérii. Není rovněž vyloučeno, že přihodím i pátou hvězdičku. ()

Thomick 

všechny recenze uživatele

Na poměry český louže zřejmě velká ryba, ale mně to napoprvý stejně ňáko neoslovilo. Ono často zmiňovaný t(aj)emno tu zatim působí jako jedna velká křeč; a nadužívaný voiceovery jakbysmet. Snad se to teda nějak s vývojem děje, jak by řekl Horníček, vystříbří - šanci tomu určitě dám, už jen kvůli Verunce a Čermákovi. ()

Galerie (374)

Zajímavosti (63)

  • Natáčeno v těchto lokalitách - Praha (Senovážné náměstí, náměstí Jana Palacha, Vinohrady, Bubeneč, u Sparty, Spálená ulice), tábořiště Pikovice, dálnice D5 - Beroun, silnice mezi obcemi Srbsko - Hostim, most přes Berounku u Karlštejna, železniční trať kolem řeky Sázava u Hradišťka. [Zdroj: Filmovamista.cz]). (M.B)
  • Děčínská restaurace, v níž Bukowsky (Pavel Řezníček) po příjezdu do města popíjí kávu a vyhledává na notebooku spojení mezi mrtvou milenkou a její přítelkyní z novinářské branže, skutečně existuje. Jedná se o restauraci, pizzérii a cukrárnu u Tyršova mostu v Děčíně. Pro účely natáčení byla změněna reklamní cedule v pozadí scény, aby neobsahovala název provozovny. O patro níže pod restaurací se nachází vyhlášený hudební klub a diskotéka. (Rudy_742)
  • Natáčelo se v těchto pražských lokalitách - Senovážné náměstí, náměstí Jana Palacha, Vinohrady, Karlín, Bubeneč, u stadionu Sparty, Holešovicích, Novém Městě, u Tančícího domu, Vršovicích, ve Spálené ulici, na Masarykově nádraží, Nuslích, Hloubětíně, Vysočanech, Libni, Hlubočepech, Starém Městě, Smíchově, Vyšehradě, Krči a Žižkově. [Zdroj: Filmovamista.cz] (M.B)

Reklama

Reklama