Režie:
Jaroslav MachKamera:
Josef HanušHudba:
Vladimír SoukupHrají:
Jiřina Šejbalová, Bohuš Záhorský, Lubomír Kostelka, Zdena Hadrbolcová, Marcela Martínková, Vladimír Menšík, Slávka Budínová, Stanislav Remunda (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Na začátku normalizace v 70. letech zesílil výskyt ideologicky podbarvených příběhů, ale vyskytly se také pokusy vytvořit nenáročnou zábavu, střiženou bezmála podle prvorepublikových vzorů. Tento snímek rozvíjí zmatky, které nastanou kolem přípravy oslav zlaté svatby, na níž se chystají hornický důchodce a jeho žena... Režisér Jaroslav Mach se spolehl jak na situační komiku pramenící z nedorozumění a záměn, tak na slovní žerty, opírající se o ustavičné škorpení mezi oslavenci. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (36)
Fakta: V roce 1971 natočil Connery bondovku Diamanty jsou věčné. V roce 1972 pronáší Krampol ve Zlaté svatbě: "Kam se hrabe Bond na Ferdu Pařízka!" (kteroužto postavu hrál právě on). No a v roce 1974 Moore poprvé nahrazuje Conneryho v titulní roli bondovky Žít a nechat zemřít. Co z toho vyplývá? Že se kvůli tomu začaly rozpadat bílé útesy doverské, neboť po zhlédnutí Zlaté svatby se Connery začal z nedostatku jiných vhodných terénů v Anglii zahrabávat hambou právě do nich. ()
Sympaticka normalizacna komedia o nedorozumeniach, hadkach a o pripravach oslav zlatej svadby. Film stihol zludoviet, a dobre sa na tom dalo kedysi zabavit. Ovsem vsak uz dnes, kedy sa k divakovi dostali skutocne kulty europskeho zabavneho filmarskeho priemyslu /Spencer, Terence Hill, Belmondo, Pierre Richard, Mr. Bean/ - tak dnes uz ten humor nefunguje. Za normalizacie vsak dobry sposob ako uniknut normalizacnej sivosti a sedivosti. 56 % ()
Velmi, velmi, velmi lidová komedie o rozhádaných manželích před životním jubileem. Komedii Láska jako trám s podobnou zápletkou nesahá Zlatá svatba ani po kotníky. Přesto je docela srandovní - odehrává se totiž kdesi na Opavsku a režisér Mach trval na tom, aby všichni mluvili příslušným nářečím. Exkluzivní sestava pražských herců se viditelně necítila být moravskými venkovany a sledovat, jak s nasazením pronášejí všechna ta "Ní" a "Ňů" znamená pořádně rozvibrovat bránici. Jediný Jiří Sovák se odmítl ztrapňovat a mluví lidskou řečí, ačkoli hraje předsedu MNV a měl by jít příkladem. ;o) 20% ()
I lehký žánr lze dělat a zvládnout na nadprůměrné úrovni. Dílko, které si na nic nehraje a nic nepředstírá, sice trochu kondelíkuje, ale před nebezpečím pádu do této rádobyidyly je drží suverénní výkony skvělých protagonistů Šejbalové a Záhorského. Figurkaření, kterého se film ne zcela zbavuje, unikají i další postavy, ztělesněné např. Krampolem, Sovákem nebo Effou. Jednoduchý svět tzv. jednoduchých lidí není nutno karikovat za každou cenu; žijí stejně hodnotně a šťavnatě jako tzv. špičky; mnohdy i nepoměrně šťastněji. Srovnáme-li tuto kvalitu se skutečným podprůměrem normalizace (HROCH, KAM LÉTAJÍ ČÁPI) přímo nahmatáváme až nebetyčný rozdíl. A vsadíme-li do této řady podstatnou část polistopadové produkce české kinematografie hraného filmu (BABOVŘESKY, TRHALA FIALKY DYNAMITEM), není už vůbec o čem mluvit. Havíři s "kratkym zobakem" své kouzlo neztrácejí ani po tolika desetiletích. Potěší a pobaví. ()
Příjemná situační komedie se skvělými výkony Jiřiny Šejbalové a Bohuše Záhorského, který byl na vrcholu svého umění právě v rolích vesnických dědků (viz Náš dědek Josef, též s Jiřinou Šejbalovou). Jedna komická nebo aspoň veselá situace se střídá s druhou, nádherný propletenec různých nedorozumění, který se zase jen těžko rozplétá, příjemná vesnická atmosféra, to všechno jsou nesporné klady této veselohry. Jenom člověku napadá, jak se všechno mohlo tohle všechno stát během jednoho dne zlaté svatby, vždyť to se prostě nedalo stihnout (včetně výletu slečny dcery do Ostravy a zpět). ()
Galerie (36)
Photo © Filmové studio Barrandov / Vladimír Souček
Reklama