Reklama

Reklama

Veliká

(seriál)
Trailer 2
Velká Británie / Austrálie, (2020–2023), 25 h 42 min (Minutáž: 46–58 min)

Tvůrci:

Tony McNamara

Hudba:

Nathan Barr

Hrají:

Elle Fanning, Nicholas Hoult, Florence Keith-Roach, Sebastian De Souza, Sacha Dhawan, Phoebe Fox, Bayo Gbadamosi, Adam Godley, Douglas Hodge, Louis Hynes (více)
(další profese)

Série(3) / Epizody(30)

Obsahy(1)

Tony McNamara, na Oscara nominovaný scénárista filmu Favoritka, přichází s žánry mísící, anti-historickou jízdou napříč Ruskem 18. století. Satirické komediální drama Veliká pojednává o vzestupu Kateřiny Veliké z outsiderky k nejdéle vládnoucí panovnici v dějinách Ruska. První řada vypráví fiktivní, zábavný a anachronický příběh o idealistické, romantické mladé dívce, která přijíždí do Ruska uzavřít dohodnutý sňatek s náladovým carem Petrem. Kateřina, doufající v láskyplný a sluncem zalitý život, se místo toho ocitne v nebezpečném, zpustlém a zaostalém světě, který se rozhodne změnit. Jediné, co pro to musí udělat, je zabít svého manžela, přemoci církev, usměrnit armádu a získat dvůr na svoji stranu. Velmi aktuální příběh o minulosti zachycuje řadu rolí, které tato milenka, učitelka, panovnice, přítelkyně a bojovnice během svého života sehrála. (HBO Europe)

(více)

Videa (6)

Trailer 2

Recenze (89)

Nach 

všechny recenze uživatele

Rozhodně nic pro milovníky věrné historie (řadím se k nim). Nenaleznete tu pranic skutečného, ba dokonce vám snímek předkládá, že Rusko 18. století bylo multikulturním centrem, kde bojaři byli indové, běloši a černoši. Samozřejmě i to je maximálně zkreslené a nevěrohodné. Ovšem pokud chcete více věrnou historii Ruska 19. století, sáhněte raději po minisérii Vojna a mír od BBC z roku 2016. Na druhou stranu je veliká kvalitní britskou komedií, kde je přítomen černý humor a excelentně napsané a zahrané postavy. V tom musím tomuto seriálu smeknout a svým způsobem ho mám i rád. Ano, budu mít k němu navždy výhrady, ale i tak jde o koukatelné komediální dílo, které už pro ten neotřelý humor si zaslouží můj palec nahoru a pozornost u možné další série. 80% ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Je to jako by někdo vzal Favoritku, hodil ji do vody a deset hodin louhoval, pak scedil a servíroval. A je to... prostě to je. Chybí tomu jakákoliv nuance a vše je tak prvoplánové a povrchní, jak jen může být. Ale místy to je roztomilé a zábavné. Rozepíšu se tu ale o něčem trochu stranou: I když u filmů a seriálů zpravidla nevyžaduju historickou věrnost, mám morální problém s tím tou konkrétní situací, kdy je existující osoba zobrazena jako zlá prostě pro lenost vypravěčů. V The Great to je až absurdní. Petr III byl coby dítě oběť týrání a do dospělosti si hrál s hračkami. Jako panovník ale zavedl řadu pro Rusko nezvykle liberálních reforem - zrušil mučení i tajnou policii, podporoval vzdělání. Potom, co byl zmrzačený neštvovicemi a jeho ambiciózní a už tak nalomená manželka ho neshledávala atraktivním, jí byl svržený a zavražděný. V tomhle seriálu je zobrazený jako šovinistický sociopatický ignorantský egomaniak. Nemám problém s tím, že jedna z hlavních dějových linií je založena na tom, že má Petr III komplexy z toho, že nestačí čerstvému odkazu svého otce Petra Velikého, přičemž Petr Veliký ve skutečnosti nebyl jeho otec, ale dědeček, a mezi jejich vládami bylo šest jiných panovníků. Nevadí mi, že tu má Petr III vycpanou svou matku, která měla zemřít relativně nedávno a její výchova v něm zanechala hluboké stopy, i když ve skutečnosti zemřela matka Petra III tři týdny po jeho narození a neměl s ní tedy žádný vztah. Samozřejmě mi nevadí moderní vystupování a jazyk postav. Vadí mi ale, že celá epizoda je věnována tomu, jak dává Petr mučit svůj dvůr, když historický Petr mučení plošně zakázal - tady už nejde jen historickou nepřesnost, ale něco, co mi přijde zákeřné. Upřímně řečeno nechápu, když faktograficky nic krom aktu svržení manžela manželkou neodpovídá historickému předobrazu, že nebyla zvolena fiktivní jména. (Navíc mi přijde nepraktické pro popově feministický seriál zvolit událost, kdy je z možná slabého, ale rozhodně ne zlého člověka děláno všehoschopné monstrum, aby se na něm mohla utiskovaná Kateřina vyřádit bez pocitu viny.) Osobně bych považoval za lepší, kdyby ten seriál sledoval ruské panovníky, kteří neexistovali, než když sleduje ruské panovníky, kteří neexistovali, ale dává jim jména skutečných lidí, kteří s nimi nemají nic společného. Jde o bezohlednost ve jménu zábavního produktu, druhořadého vývaru lepšího filmu. Tohle sice nepromítám do hodnocení, protože z principu pořád zastávám, že filmy a seriály nemají žádnou povinnost vůči dodržování reality, ale v případech analogických s tímto mám dost velký morální problém. Protože jestli ten seriál bude úspěšný, tak si široká veřejnost nahradí oběť vraždy a týrání a člověka, o jehož charakteru není známo nic negativního, jakousi karikovanou zrůdou. A to mi prostě taky nepřijde v pořádku z principu. Takže dva principy proti sobě... Je to víc problém života toho seriálu jako média ve společnosti - kdybych věděl, že mediální gramotnost veřejnosti je dost vysoko na to, že budou všichni chápat, že z toho nemohou nic vyvozovat, byl bych klidnější. Ale tím si nejsem jistý. Nevím, jak se k tomu všemu postavit. PS: Je vtipné, že si v desáté epizodě dělá Petr legraci z francouzštiny, když myslím, že je celkem obecně známé, že celý ruský dvůr mluvil až do poloviny 19. století francouzsky a rusky umělo jen služebnictvo. Tvůrci tohohle seriálu ale očividně neví, že angličtina protagonistů nahrazuje francouzštinu, ne ruštinu. PPS: Zeptejte se schválně sami sebe, když o seriálu, kde jsou desítky, možná stovky historických nepřesností a je založen na tom, že je v něm historie uchopena stylizovaně, někdo jako tu jednu věc, která mu vadí, vyjme, že je tu "přenegrováno" obsazením dvou vedlejších rolí, oproti všem těm jiným a mnohem výraznějším odchylkám, než je pigment... Co to nevyhnutelně o tom člověku říká? A je jedno, jestli to formuluje otevřeně rasisticky, nebo se snaží volit neutrální jazyk a "péči o historii". Tvrdit, že v tomhle hyperstylizovaném seriálu nesmí hrát černoši a nějak ho to poškozuje, je rasizmus jak z učebnice. A pokud chce někdo říct, že to rasizmus není, tak schválně: Co by jím teda bylo? () (méně) (více)

Reklama

kagemush 

všechny recenze uživatele

Tak z historie tohle přebralo snad jen anekdoty a tragikomické situace, což mně rozhodně neuráží (na rozdíl od všech těch vážně se beroucích historizujícíh blbostech let minulých). Mrká se tu na diváka tak divoce, že nikoho při smyslech ani na chvilku nenapadne rejpat se v nějaké časové ose (posloupnosti), faktech, nebo nedej bože datech. O tom tohle přeci není. -- Ta představa že Orlov byl tmavé pleti.....,- inu vlhký sen pana doktora L. Kinga. ()

Pajky3 

všechny recenze uživatele

1. série O ruských panovnících a jejich životech nemám žádné velké znalosti, naštěstí tenhle seriál není historickým dramatem a je jen opravdu volně založen na vzestupu Kateřiny Veliké. Pokud tedy chcete něco historicky přesného, tak The Great to není. Tohle je totiž spíš komedie s opravdu přestřeleným (a často až absurdním) humorem, což z toho dělá vlastně dost zábavnou podívanou. Dvojice Elle Fanning a Nicholas Hoult je spolu parádní a vysloveně si své role užívá. Seriál rozhodně nebude pro každého, ale já se dobře bavil a docela se těším na pokračování. Huzzah! 2. série Musím přiznat, že z pokračování jsem už tolik nadšenej nebyl. Styl a humor se vcelku rychle okoukal a zatímco první řada nabízela zápletku o tom, kterak Kateřina svrhne Petra, řada druhá už šla tak nějak odnikud nikam a zápletkou bylo pouze to, jestli a kdy se dají znovu dohromady. Hlavní dvojice je pořád skvělá a skvěle je doplnila třeba Gillian Anderson na krátké hostování, ale tu původní jiskru už to pro mě postrádá. 3. série První řada mě skoro až nadchla, ale potřetí to samé už nefunguje. Závěrečná řada nebaví tolik a podle mě hlavním důvodem menší zapojení Nicholase Houlta. S Elle Fanning fungovali v předchozích řadách skvěle a mají vynikající chemii, ale tentokrát už nemají tolik společného času a celé to působí to tak nějak mdle. Závěr s AC/DC se mi líbil a vlastně na seriál nebude vzpomínat ve zlém, jen měl sestupnou tendenci. ()

marhoul 

všechny recenze uživatele

Zajíček a mírně pohublé prasátko v ústředních rolích historické potřeštěné komedie. Takže klasické synonymum pro HBO "Krev a kozy" je překonáno termínem "Lascivní a oplzlé". To je zřejmě momentální filmařský trend. V bizarním panoptiku obsazených afroameričanů v napudrovaných parukách, Indů, Číňanů a indiánů na dvoře Petra Malého chybí už jen Věrka Mikulcová, přesto je to chvílemi i zábavné. S historií to má pramálo společného a jelikož zastávám názor, že obsazovací výstřelky dávno překročily racionální mez, kdy i liberálně smýšlející tolerant non plus ultra vytočeně špačkuje nad černochy mezi zasněženými břízami, protože intuitivně cítí, že tento způsob rádoby zábavné provokace fakt nasere už i úplného salámistu, čili výsledkem nebude, že si lidi zvyknou, nýbrž příkop se prohlubuje a za to tedy velký palec dolů. Už jsme to tady měli v Louskáčkovi, v Bídnících, prostě do háje. V záležitosti o Kateřině Veliké, byť je to komediální přemrštěná šaráda by se tohle dít nemělo. Pakliže by se tam někdy nějaký ebenovec vyskytl, byl by s obojkem na krku vedle medvěda v kleci, určitě by nehrál dvorní dámu. Taková to byla příšerná doba. No a samozřejmě vykreslení mladé Káči je taky kapitola na elaborát, ale pal to čert. Pokud je to bráno jako satira, budiž, je však zoufale laciná. Kostýmy, výprava ujdou, i ta Ella vcelku hraje. Hlodavec si naposledy zahrál ve svetru s duhou, tam to lepší nebude, za tři, ale to jsem laskavost sama. ()

Galerie (377)

Zajímavosti (1)

  • Natáčelo se v Lincolnshire, Leicestershire, Heveru v Kentu a v Casertě. (SONY_)

Reklama

Reklama