Jak utopit Dr. Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách
- Ako utopiť dr. Mráčka alebo Koniec vodníkov v Čechách (více)
Režie:
Václav VorlíčekKamera:
Vladimír NovotnýHudba:
Vítězslav HádlHrají:
Libuše Šafránková, Jaromír Hanzlík, František Filipovský, Miloš Kopecký, Vladimír Menšík, Zdeněk Řehoř, Stella Zázvorková, Eva Hudečková (více)Obsahy(2)
Fantastickou komedii o lásce mladé vodnice Jany k nesmělému právníkovi a o tom, jakými možnými způsoby se z vodníka stane člověk, natočil V. Vorlíček v roce 1974. Dr. Mráček chce Janinu rodinu, nic netušíc o jejím původu, vystěhovat z mokrého domku na Kampě a ten nechat zbourat. Pro poslední dynastii vodníků v Čechách by to ovšem znamenalo jistou záhubu. Musejí proto všemi prostředky zabránit asanaci domu - i kdyby měli dr. Mráčka utopit... (Bontonfilm)
(více)Recenze (451)
Vodníci jako poslední zbytek reakční protisocialistické složky společnosti a brzda pokroku. Nebyl by to Macourek, kdyby se to obešlo bez reminiscencí židovstva. Poslední příslušníci se nakonec samozřejmě v dobré obrátí, sežerou krev a půjdou pracovat. Zůstávají manželé Wassermannovi, na okraji společnosti. Barák zbourat. ()
Macourek a Vorlíček jsou takovej Shakespeare naruby, on svými "typickými scénami plných mrtvol" ( (c) náš učitel češtiny) svá dramata končil, pánové těmito scénami svoje díla začínají. Což ovšem neznamená, že by jejich filmy automaticky končily šťastně, např. v tomto došlo ke zbourání historického skvostu na Kampě. Škoda, že se Hanzlíka nepodařilo včas utopit! Zatímco v jiných případech touhu nadpřirozených bytostí po tom, stát se člověkem, absolutně nechápu, tady v případě Šafránkové mi přijde zcela odůvodnitelná. Neboť mezi vodníky neměla žádný výběr, pokud byli všichni mladí stejní klouzci jako Hrzán s Masopustem. Čímž teda rozhodně nechci říct, že by Hanzlík byl nějakou výhrou v loterii. Zato moc nechápu takovýho Řehoře, ten si coby člověk rozhodně pohoršil, jako vodník totiž musel mít strašnou sílu, když dokázal kosou jedním máchnutím čistě amputovat Hrzánovi nohu. No, jinak je škoda, že už vymřeli, zvídavý člověk se už tak nemá šanci dozvědět odpovědi na všelijaké otázky, např. když jsou nesmrtelní, od jakýho bodu přestávali stárnout? ()
Mráčka som už videl viackrát, ale pre pokoj v duši som si ho pred konečným hodnotením a komentárom pustil ešte raz. Žiadne prekvapenie. Napriek silnému hereckému obsadeniu a vtipnému námetu mám z filmu rovnaký pocit, aký som opísal u Homolku a Tobolku, teda víťazstvo cenzorov a normalizátorov nad tvorcami. Vtipu pomenej, ideológia nielen v celkovom vyznení, ale aj vo viacerých scénach. Zasmial som sa po toľkých zhliadnutiach vlastne iba raz, keď pri prišívaní odkosenej nohy sa sestra obávala infekcie a doktor ju ubezpečil, že keď si po operácii poriadne umyjú ruky, tak im nič nehrozí. Priemerný film s vynikajúcim ohlasom. ()
Jedinečná a dokonalá práce dalšího geniálního spojení československé kinematografie Macourek-Vorlíček. Triky používané v tomto snímku, by se mohly pouštět jako názorná školní pomůcka v Holywoodu. Tohle byli a jsou mistři svého oboru. Vše co dokázali vymyslet, zamotat a zase dějově rozplést, dokázali i natočit. Pomocí zrcadel, kamery, trpělivost a optického klamu dokázali vše, co je napadlo. "Copak se stalo, Karlíčku, ále Lojzik mu usek nohu, ale neni to nic vážnýho" ()
2,5*, protože vodníci v Čechách prohráli na celé čáře a ještě se zlehka socialisticky radovali. Ovšem v době normalizace to byl jeden z pohádkově-nepohádkových úletů, které osvěžily, ovšem daly též zapomenout (je to dobře nebo špatně?) a v podstatě funguje i dnes. Vorlíček s Macourkem mají na kontě mnohem lepší filmy (a také pár horších). ()
Galerie (19)
Photo © Filmové studio Barrandov / Alena Červená
Zajímavosti (62)
- Z úsporných důvodů nebyli během produkce najati herci či dabéři na namluvení duší v hrnečcích. Profesora Ikebaru při postsynchronech namluvil Miloš Vavruška. (funhouse)
- Když Matylda (Míla Myslíková) mění Janu (Libuše Šafránková) v jelito, lze vidět, že tužka na papíře mění polohu. (tyna97)
- Bolo ťažké, aby filmári dosiahli toho, aby živý kapor stál vo vodorovnej polohe a ešte sa aj pohyboval. Vyriešili to tak, že zatĺkli do zeme dva veľké tesárske klince, ktoré sa zahákli za žiabre kapra, ktorý sa mohol v tejto polohe aj pohybovať. (Raccoon.city)
Reklama