Komentáře uživatelů k filmu (4)

  • Radko
    ****

    Krv, preliata v súboji, vyvoláva pomstu a tá zas protireakciu. Kolotoč vzájomných generačných ublížení proti sebe stojacich rodov, na základe roztržky z minulosti – vendeta – blízka horkokrvným Hispáncom, sa stala základom pre ďalší z filmov Buňuelovho mexického obdobia. Svet vidieka so svojimi divokými, ťažko ovládateľnými vášňami a stáročiami vžitými pravidlami, je tu postavený voči kultivovanému prostrediu mesta, reprezentovanému vyštudovaným doktorom, pochádzajúcim z dediny. Režisér nebol spokojný s výslednou podobou, do ktorej neprimerane zasahovali producenti a najmä s vyznením, z ktorého podľa neho príliš vyznieva téza o možnosti vybudovať spoločnosť bez násilia, v prípade, ak všetci jej členovia budú vysokoškolsky vzdelaní. Napriek týmto výhradám, film ponúkol zaujímavo vystavaný príbeh kulminujúceho násilia, často uvádzaný do chodu akoby absurdnou náhodou, ktorý dokáže zastaviť až známy výrok „múdrejší ustúpi“. Buňuel vyťažil z poskytnutého priestoru maximum a v čase hodiny a pol ponúkol dobrodružstvo plné vášní, násilia a odpustenia, aké juhoamerické telenovely zvyčajne rozdrobujú v stovkách nakopírovaných pokračovaní.(10.2.2006)

  • Flego
    ****

    Dedinčania majú dlhoročný rešpekt k tradíciam, ktoré sa stali zákonom. V tomto prípade je zákonom vendeta a dve súperiace rozvetvené rodiny si nič neodpustia. Niekedy ich strety vyznievajú komicky, keď pri prechádzaní okolo seba čakajú, kto prvý vytiahne zbraň... Ale Buñuel sa žiadnym zvyklostiam nesmeje, príbeh je z väčšej časti postavený na retrospektívnom rozprávaní ( aby divák lepšie pochopil históriu nezhôd ) a je žalobou na systém živený stáročiami. Pomáha mu pritom postava mladého lekára Gerarda (Joaquín Cordero ), ktorého rodinná povinnosť núti vrátiť sa do dediny a vykonať krvnú pomstu za smrť svojho otca. V kontraste mestského muža s modernými názormi a zastaralých vidieckych názorov sa odkrýva civilizačná otázka, či platí pravidlo oko za oko, zub za zub... Buñuelovi svedčí väčšia komornosť filmov, v tomto prípade dobrodružný aspekt nie je príliš zvládnutý. Ale svižné tempo ma presvedčilo o hviezdičke navyše. Druhý komentár.(1.6.2012)

  • farmnf
    ***

    Hloupí mexičtí jezedáci se střílí navzájem jako králíci. Děj je zcela monotonní. Herecké výkony patetické poplatné době vzniku. Ve 44 minutě jsem se přistihnul, že vůbec nevím o co tam jde. Tak jsem to vypnul. Myslím, že vím, co tím chtěl velký režisér říct ale nebylo to sdělení, které by mě nějak zajímalo. Spíš jsem si z toho vyvodil, že čím více hňupů bude na hřbitově na druhé straně řeky, tím lepší bude život ve městě na první straně řeky.(20.7.2012)

  • tomtomtoma
    ***

    Řeka a smrt je filmovou moralitou z mexické kuchyně Luise Buñuela. Vzdělaná civilizace pohlíží na agresi násilí v souvislosti se snahou o pozvednutí lidského ducha negativně a zaníceně apeluje na úctu k životu. Přirozený výběr dostává v rukách a hlavách člověka bizarní rozměr, privátní a rodinná důstojnost bez skvrnky pohanění je nejdůležitější životní hodnotou. Jde o hledání a ohraničení osobní svobody, jednotlivé hranice nejsou pevně vymezené a vzájemná narušení je nestydatým ohrožením soukromého životního prostoru. Smysl pro spravedlnost se v hysterickém pohoršení drží tradičního obřadu krvavé msty a dobrovolného vyhnanství, v odlehlých oblastech se stalo náhradou nepřítomného zastoupení autority moci. Nedodržení rituálu obyčejů je společensky nepřijatelné. Průvodcem nehezkého společenského zlozvyku je Gerardo Anguiano (sympatický Joaquín Cordero), mladý lékař bez přímého vztahu k rodnému městečku. Několik generací trvající vendeta se jednoho dne dychtivým hlasem přihlásí o své pokračování smyslu života. Společenský vážená čest rodiny je veřejným zájmem, smrt je nedílnou součástí života. Lidská důstojnost diskredituje sebe samu. Hlavní ženskou postavou je Mercedes (příjemná Columba Domínguez), Gerardova osamělá matka. Svého syna vyrvala z místa násilí, přesto vyžaduje jeho převzetí odpovědnosti za rodinnou čest. Neurvalost okolí je mocnou zbraní. Významnou postavou je Felipe Anguiano (zajímavý Miguel Torruco), Gerardův otec a poctivý muž, dbalý tradic. Byl trnem v oku nenávisti, jeho povýšená hrdost působilo pálení žaludku, pocit nespravedlnosti musel být urovnán za každou cenu. Důležitou postavou je Don Nemesio (sympatický José Elías Moreno), Mercedesin otec a místní přirozená autorita osvíceného humanismu. Je jediným morálně znepokojeným hlasem, žádá vzájemné smíření a trpělivě promlouvá do svědomí lidských duší. Výraznou postavou je Polo Menchaca (příjemný Víctor Alcocer), Felipeho vrstevník i protivník rodinné nenávisti. Je mstitelem, cílem i důvodem odplaty. Počínající zárodek úcty je záludně sveden do záhuby. Výraznější postavou je také Romulo Menchaca (Jaime Fernández), Poloho syn a Gerardův vrstevník v navázaném pokračování tradiční rodové nenávisti. Chrabrým znakem odvážného mužství je postavit se nebezpečí přímo čelem, zbabělost je potupnou hanbou, hodnou k výsměchu. Z dalších rolí: Gerardova kolegyně, ošetřovatelka i láska Elsa (Silvia Derbez), ozbrojený místní duchovní otec Julian (Carlos Martínez Baena), obezřetný přítel rodiny Anguiano, laskavý Chinelas (Alfredo Varela), dětinský dotčený Felipeho bratranec Zósimo Anguiano (Manuel Dondé), či s náhlým klidem hrubě nespokojený Polův bratr Crescencio Menchaca (Humberto Almazán). Řeka a smrt je chvályhodný počin lidské ušlechtilosti. Naivní idealismus vzhlíží ke svým vznešeným cílům, bohužel se občas toporně potácí ve víru spravedlivého rozohnění, důraz si nevybíravě vymáhá nezdravě patetickým gestem a horlivě křečovitou pózou. Film má svá působivá místa i ušlechtilé poslání, ale chvilky upjatého moralizování příliš neohromí.(8.4.2019)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace