Režie:
Robert AldrichKamera:
Joseph F. BirocHudba:
Frank De VolHrají:
Bette Davis, Olivia de Havilland, Joseph Cotten, Agnes Moorehead, Cecil Kellaway, Victor Buono, Mary Astor, Wesley Addy, Bruce Dern, William Campbell (více)Obsahy(1)
Hororový snímek Roberta Aldricha kde hlavní postavou je bohatá dáma Charlotte Hollis (Bette Davis), která žije ve starém rodinném sídle se svou služebnou Velmou (Agnes Moorehead) samotářský život, stranící se společnosti. Důvodem je nevyjasněná smrt jejího snoubence Johna (Bruce Dern) , který byl zavražděn před 37 lety a na Charlotte padlo podezření. Další hrozbou je stavba dálnice, které stojí její dům v cestě. Charlotte se snaží za každou cenu zabránit bourání domu a tak si pozve na pomoc sestřenici Miriam (Olivia de Havilland), která má ale svoje plány... (contrastic)
(více)Videa (2)
Recenze (31)
Proč natočil Robert Aldrich dva roky po úspěšném filmu Co se vlastně stalo s Baby Jane? podobně laděný thriller a opět s Bette Davisovou v titulní roli, to je myslím jasné. Filmy jsou si podobné jak tématem, tak i celkovou atmosférou. O to lépe se dají srovnat. Zatímco Baby Jane byla po všech stránkách vyrovnaná, Charlotte už trochu kulhala. Ale ne moc. Jinak bych nemohl dát pět *. V Baby Jane byla velká tíha vložená na bedra obou hlavních představitelek a jejich hereckých výkonů a i kdyby selhaly ostatní složky, Bette Davis a Joan Crawford by to utáhly. Ve Sladké Charlotte už tomu tak nebylo. Obě hlavní představitelky už nestály tolik v popředí, bylo tam větší množství vedlejších postav, z nichž některé mi připadaly nejen zbytečné, ale dost špatně zahrané. Všechny slabiny Sladké Charlotte ale rázem zapomenu, když vypíchnu naprosto skvělou kameru, která si dokázala pohrát nejen s detaily, ale naopak ve chvílích, kdy čekáte detail a kamera zabírá celou scénu, vy se uvnitř třesete na to, abyste už konečně viděli famozní mimiku tváře Bette Davis. A propos - Bette Davis. Má cenu tady skládat ódy na její herecké umění? V jedné ze závěrečných scén na schodech mě při jejím opravdu zvířecím kvílení lezl mráz po zádech. Vedle ní působila Olivia de Havilland tak trochu jako tupé ořezávátko. ()
Nepovedená vykrádačka Baby Jane, u které se jasně projevuje to, že Aldrich není zrovna dobrým režisérem. V Baby Jane ho značně podržela předloha, ale tady se příběh tříští, působí nejasně a zmateně. Bette působí jako v té samé roli a podruhé už spíše komicky, ale ona se zbytkem obsazení to jakž takž utahuje na průměr. ()
Výborný atmosferický thriller tehdy se ještě neuvádělo filmové označení psychothriller od dua Henry Farell (scénář-námět) a Robert Aldrich (režie) kteří si postupně už někdy od začátku šedesátých let budovali pověst děsivými snímky, jako tento tehdy novou formou psychothrilleru.Také v tomto snímku se střetávají na život a na smrt dvě staré ženy Charlotte (B.Davis) a její sestřenice Miriam (Olivia de Havilland) v podobně jako o dva roky starším snímku What Ever Happened to Baby Jane? Tam ale hrála místo ní Joan Crawford a hrála tam sestru B.Davis.Bette Davis v obou těchto snímcích podává výborný herecký výkon a zcela na místě zde dokazuje že měla opravdu mimořádné herecké schopnosti a pouze skromně dokazuje zač byla po právu v roce 1977 vyznamenána cenou LAA-za celoživotní dílo. ()
Ťažkopádna snaha parazitovať na úspechu Baby Jane. Oceňujem pokus ozvláštniť to verným prenesením literárneho žánru southern gothic na plátno; myslím, že Faulkner by mal radosť. Je tam asi všetko: upadajúci plantážnici, ich osamelé pustnúce sídla ako symbol neschopnosti adaptovať sa dobe, groteskná šokujúca brutalita, či duchovia minulosti číhajúci na každom rohu. No podobne ako Faulknerove knihy (aspoň to čo som čítal) je to zároveň aj strašne zdĺhavé a ťažkopádne vyrozprávané. Vystrihnutím minimálne (fakt minimálne!) tridsiatich minút by ten film vôbec nestratil, práve naopak. Veď najlepšia Faulknerovka je aj tak jeho pár stranová poviedka Rose for Emily, čo odporúčam každému koho zaujala atmosféra tohto filmu. ()
Skláňam hold režisérovi Robertovi Aldrichovi. Vytvoril film, o ktorom sa nedá napísať takmer nič, aby sa nevyzradila pointa. Zároveň ide o skvelé, napínavé pozeranie s prepracovaným scenárom. Na deji a spracovaní sa dá celkom dobre ilustrovať téza o zhlúpnutí ľudstva. Pretože ak porovnám Sladkú Šarlotu s väčšinou súčasných hollywoodskych thrillerov, tieto pred Aldrichovým filmom blednú ako intelektuálne tak herecky ako aj režijne. Zároveň si, na rozdiel od väčšiny spolukomentátorov nemyslím, že Olivia de Havillandová sa zhostila svojej úlohy nejako nemastne-neslane. Práve naopak, jej akoby nezúčastnenosť sa veľmi hodila k typu, ktorá predstavovala. Taktiež nezdieľam názor, že film predstavuje akúsi menej vydarenú kópiu režisérovho predchádzajúceho filmu Čo sa stalo s baby Jane?, pretože tentoraz je vzťah dvoch žien o niečom inom ako o kainovsko-ábelovskom súrodeneckom nenávistno milostnom vzťahu. Tentokrát ide o tú druhú vec, pre ktorú je človek schopný urobiť naozaj takmer čokoľvek. Áno, vážení a milí, nemýlite sa, tentokrát ide o prachy. A tak jediná vec, s ktorou sa so spolukomentátormi stotožňujem je skutočnosť, že napriek viacerým scénaristickým kiksom v Baby Jane, išlo o lepší film a to vďaka celkovej atmosfére, ktorú sa tu, napriek snahe, nepodarilo spracovať tak, aby diváka vtiahla do príbehu absolútne, bez výhrad. Drobná chybička, no vďaka nej nemá u mňa výsledok absolútne hodnotenie. Ostáva však veľká spokojnosť, o čom svedčí opakované pozretie si filmu, bez straty kvetinky a zaujatia ním. ()
Galerie (60)
Zajímavosti (10)
- Robert Aldrich oslovil Barbaru Stanwyck, Lorettu Young nebo Vivien Leigh, aby nahradily stávkující Joan, ale žádná nebyla kvůli přátelství s ní nebo jiným závazkům ochotná přijmout. Sama Olivia de Havilland vždy tvrdila, že ačkoliv se jí role nelíbila, vzala jí kvůli kamarádství s Bette. (kenny.h)
- Všichni očekávali, že opětovné spojení Davis-Crawford zaručí zájem diváků a kasovní trhák jako v případě Co se vlastně stalo s Baby Jane? (1962). Vzhledem k produkčním problémům je čistý zisk přes milión slušným výsledkem, ale zdaleka nedosáhl úspěchu Baby Jane, jejíž náklady se vrátily 10x.. (kenny.h)
- Původní začátek natáčení byl posunut o dva měsíce, aby se Joan Crawford mohla na Havaji zúčastnit obchodního jednání správní rady Pepsi-Cola company. Během této doby projekt opustil původní scenárista Henry Farrel, kterého nahradil Lukas Heller. Dalším z faktorů, který pozastavilo natáčení v Lousianě, byla žaloba na Bette Davis od Paramout Pictures kvůli závazkům na filmu Where Love Has Gone (1964). (kenny.h)
Reklama