Režie:
José GiovanniScénář:
José GiovanniKamera:
Andréas WindingHudba:
François de RoubaixHrají:
Jean-Paul Belmondo, Claudia Cardinale, Michel Constantin, Enrique Lucero, Alain Mottet, Philippe Brizard, Michel Peyrelon, Luciano Catenacci (více)Obsahy(2)
Podsvětí se ho bálo, ženy ho obdivovaly a policie na něj byla příliš krátká... José Giovanni je znám především jako spisovatel, autor scénářů a filmový režisér. Protože nebyl spokojen s adaptacemi svých románů, rozhodl se, že si bude svá díla režírovat sám. To je také případ filmu Smůla z roku 1972, v němž Jean-Paul Belmondo ztvárnil „gangstera hrdinu“, který jde dál svou cestou bez ohledu na čas. Přezdívá se mu Smůla, protože smůlu nosí těm ostatním. Příběh Roberta se odehrává v průběhu více než deseti let. Začíná před druhou světovou váldkou a končí v době, kdy „pravidla cti už přestala platit a všechny údery byly povoleny“... Smůla je remake filmu režiséra Jeana Beckera Muž jménem La Rocca, který byl natočen podle Giovanniho románu, kde hlavní roli vytvořil také Jean-Paul Belmondo. Giovanni tentokrát přepsal od základů celý scénář a připojil některé detaily, které v první filmové verzi nebyly. Vedle Belmonda obsadil Claudii Cardinalovou a Michela Constantina. (Česká televize)
(více)Recenze (66)
Hodnotit filmy a scénáře José Giovanniho je dost obtížné. Na jednu stranu jsou vlastně obdivuhodným záznamem celoživotního zápasu člověka, který se přes ně vyrovnával s přitažlivostí světa zločinu, s přitažlivostí, která ho přivedla málem až pod gilotinu, na druhou stranu trpí nevyrovnaností jednotlivých složek a mísením realistických prvků s těmi brakovými. Giovanniho záměrem bylo ukázat podsvětí před válkou, jenže zde sklouzl k určité mytologičnosti (westernový úvod a následný kamerový nájezd na hlavního hrdinu; dobré děvky a dobří pasáci proti primitivní brutalitě), a následný poválečný příchod nové gardy (Depardieu) nectící nic z toho starého. Vše je rámováno klasickou tvrďáckou mytologií spočívající v oslavě mužského přátelství, protože jenom to podle Giovanniho naplňuje gangsterův život. Vše ostatní je totiž prodejné a Claudia se svým nakřáplým hlasem je tu jenom do počtu (taky pořád čeká a čeká). ()
Když si Belmondův Roberto Borgo před vámi sedne doprostřed místnosti na židli a v mírném předklonu si opře ruce o nohy, neznamená to, že je unavený. Znamená to, že máte smůlu. Máte ho přilepeného na patách i s jeho čárou života ve tvaru kruhu a aby toho nebylo málo, stojí za ním strážný anděl s flašinetem.. Free style gangsterka, kterou se táhne silná nit přátelství a tragikomiky osudu těch, co ze své strany zákona mají blíže k cele věznice i celtě márnice. Do nevázaného konceptu zapadá i hudba, která osciluje mezi genialitou (minimalismus při ostré přestřelce s černošským gangem) a Cirkusem Humberto.. Američané měli Eddieho Bunkera, Francouzi zase José Giovanniho. Oba do toho dali vlastní zkušenost, soustředili se na postavy, které neprošly Yalem a Sorbonnou a nikdy jejich počínání nesoudili.. ()
Tenhle film ma fakt smulu, nabeh na spickovou kriminalku a vysledek je pritom takovej nemastnej neslanej. Jsou tu fajn herci, tradicne skvelej Belmondo, tady se navic ohani dualama, tomu zdatne sekunduje Constantin a je tu pekna Cardinale. A na chvily se tu navic objevi Depardieu v jedne ze svejch prvnich roli, je tu sice asi tak pet minut a je zarostlej jak vandrak, ale i to se pocita. Pak tu je docela zajimavej pribeh sestavajici vicemene ze trech casti. V prvni Belmondo hleda dukazy o nevine svyho kamose a jen tak mimodek se stane sefem casina a bordelu. Druha cast filmu je vezenska, kdy se dej pak presune i k zajimavymu hledani min. V treti casti se vicemene navaze na tu prvni, ale tahle uz neni moc dulezita a konec je nejakej useklej. No a jeste je plus, ze tu chcipne fakt docela slusny mnozstvi parchantu. No a tohle vsechno reziser naprosto zazdil a natocil v pomalym a nezazivnym tempu, film sice nezacne vylozene nudit, ale ani nijak zvlast nezaujme. ()
Smůla je plná převratů. Nejdřív se to tváří jako kriminálka, aby to vlastně všecko v druhé půlce skončilo ve vězení. I tam to ale nebude úplný konec. Další zvláštností je každopádně fakt, že Belmondo se tady tváří vážně, ale zároveň bláznivě tak, jak ho známe. Hůl jsem nad vážností u tohoto filmu zlomil v momentě, kdy Bebel jednomu z bachařů strčil při šarvátce kolíček do prdele. ()
1/10 Smula se lepi na lidi kolem nej a smulu bude mit i ten, kdo se necha nalakat na Belmonda a sebere dost odvahy s podivat na tuto gangsterku. Velmi pochybny a nudny epos mapujici francouzske podsveti, ktereho okamziky, kdy nenudi spocita rychle i zaslouzily majitel motorove pily. Naprosta ztrata casu. ()
Galerie (9)
Photo © Studio Canal
Zajímavosti (7)
- Natáčanie filmu prebiehalo v obciach Ramatuelle, Le Perthus, Gilette a v meste Nice. (dyfur)
- Jedná se o adaptaci Giovanniho románu „L'Excommunié“. (sator)
- Hlavná hudobná téma filmu, ktorú vymyslel François de Roubaix, sa uchytila na národnej francúzskej rozhlasovej stanici France Inter, kde sa v programe Fréquence Mômes stala ústrednou znelkou. (Arsenal83)
Reklama