Režie:
Nikolaj ArcelKamera:
Rasmus VidebækHudba:
Dan RomerHrají:
Mads Mikkelsen, Amanda Collin, Simon Bennebjerg, Melina Hagberg, Kristine Kujath Thorp, Gustav Lindh, Morten Hee Andersen, Thomas W. Gabrielsson (více)VOD (1)
Obsahy(1)
V roce 1755 se zchudlý kapitán Ludvig Kahlen vydává dobýt drsné, nehostinné dánské vřesoviště se zdánlivě nemožným cílem: vybudovat tu ve jménu krále kolonii. Výměnou za to pro sebe získá tolik vytoužený šlechtický titul. Jediný vlastník této oblasti, nemilosrdný Frederik de Schinkel, se však arogantně domnívá, že tato země patří jen jemu. Když se de Schinkel dozví, že jeho služebná Anna Barbara a její manžel se utekli ukrýt ke Kahlenovi, privilegovaný a zlomyslný majitel vřesoviště přísahá pomstu a dělá vše pro to, aby kapitána vyhnal. Kahlen se nenechá zastrašit a pustí se do nerovného boje – riskuje nejen svůj život, ale i život rodiny uprchlíků, která se kolem něj shromáždila. Šestý celovečerní film Nikolaje Arcela je vynikající historické drama s řadou předností, z nichž ta nejpřesvědčivější je možná nejméně překvapivá. Je jí charisma staré školy, které z plátna vyzařuje díky Madsi Mikkelsenovi v roli muže, jehož mlčenlivou povahu a drsnou statečnost prověřují snad všechny myslitelné útrapy, které ho v Dánsku 18. století mohly potkat. (Film Europe)
(více)Videa (4)
Recenze (251)
Dánská škola zase ukazuje svoji TOP třídu. Mikkelsen krásně mixuje Hollywood s domácí produkcí a zase nesáhl vedle jako v případě Honu, Chlastu atd. Naprosto dechberoucí epos o překonávání překážek, nespravedlnosti. Plný silných scén a skvělých hereckých výkonů. Místy brutální, nekompromisní a několikrát jsem během projekce se mnou cloumaly silné emoce. Tohle bude určíte v desítce nejlepších letošních filmů, ne-li výš.......90% ()
Všetko tam funguje ako má. Bez hluchého miesta, bez hlúpeho dialógu. Pôsobivá kamera vťahuje do opustenosti vresoviska. Uhrančivo sleduje osudy nesúrodej skupiny ľudí, ku ktorým si pomerne rýchlo nájdeme cestu a zaľúbenie. Zlo je od začiatku definované a neemočnosť hlavného hrdinu sa s napredovaním v príbehu mení. Arcel ponúka presne všetko čo si od takého filmu predstavujem. Má to emócie, priestor na zamyslenie, a uveriteľnosť každej scény. Možno trošku priklášlené, ale absolútne mi to nevadí. Ten film nehrá na prekvapivé zvraty, ale na poctivú filmárčinu v ktorej centre je kauzalnosť jednotlivých udalostí. Je to bez zakopnutia. Mikkelsen zase raz fantastický. Dojalo, potešilo aj prinieslo finálnu satisfakciu. Postavy neboli hlúpe a to isté platí aj o dialógoch. Jedna z najlepších vecí roku 2023. Arcelovi je ten jeho pochabý prešľap s Temnou vežou odpustení. ()
Strohý film o tvrdých lidech, kteří se perou s nepoddajnou krajinou a nepřejícností mocných. Natočené je to hezky, ale chyběl mi tu nějaký výrazný prvek. Ono je tu vlastně všechno, co má správné historické drama mít, ale něco intenzivního, co by vyvolalo hlubší emoci, jsem tu postrádal. A moc mi neseděl ani ústřední záporák, který byl tak zlý, až to občas zavánělo karikaturou. Co se naopak povedlo byla sychravá atmoféra a vykreslení Dánska, kde to v 18.století stále připomínalo středověk. A jen v superlativech se dá mluvi o Mikkelsenovi. Tenhle chlap si v řadě filmů drží kamenný výraz, ale o to víc vynikne každý záchvěv obličejových svalů nebo jen pouhé mrknutí. Ve finále jsem čekal trochu víc, ale i tak jsem spokojen. 75% ()
Zatiaľ, čo jednou rukou berieš, druhou buď pripravený dávať. Pretože všetko má svoju cenu a nedá sa mať všetko. Niečo získaš, niečoho sa musíš vzdať. Jeden o tom, čo nazval chaosom, prízemne rečnil, druhý podľa toho (bez toho, aby potreboval vedieť, podľa čoho vlastne) žil. A takto to s nimi aj dopadlo. S prvým na hovno, s druhým (ako-tak nakoniec predsa len) dobre... Nie, o nejakom vyslovene šťastnom konci tu ale nemôže byť ani reči, neverte komentárom, ktoré tu o tom hundrú. Veď tá troška (akokoľvek veľkého) šťastia na záver bola vykúpená draho. Veľmi draho. Už som napísal - všetko má svoju cenu! ()
Kvalitně zpracované a hodně drsné historické drama z prostředí dánského vřesoviště. Bastard je v jádru jednoduchým příběhem o lidské zarputilosti. Na jedné straně sympatický Ludvig Kahlen s tváří charismatického Madse Mikkelsena a proti němu bytostně odporný (de) Schinkel. Rozhodnutí hlavního hrdiny jsou však také často rozporuplná, čímž se snímek zvládá vymanit z tradičních žánrových klišé a nabízí poněkud odlišný zážitek. Přesto mám pocit, že se mu to daří pouze částečně a chladné scény střídají zbytečně melodramatické výjevy, což narušuje jinak nekompromisní atmosféru. K romantické lince se přidávají až absurdně komické scény, které sice pobaví, ale ve výsledku mi možná právě tahle žánrová nesourodost zabránila si film naplno užít. Nepříliš uspokojivý konec pak vnímám především jako logické vyústění předchozích tvůrčích rozhodnutí a nemyslím si, že by Bastardovi pomohlo, kdyby pouze skončil o pár minut dříve. To jsou nicméně asi jediné výhrady vůči tomuhle jinak kvalitnímu severskému počinu. 8/10 ()
Galerie (45)
Zajímavosti (13)
- Režisér Arcel povedal, že samotné natáčanie nebola až taká zábava. Išlo o na dánske pomery nákladný film, veľa ľudí bolo zapojených a: "Každý jeden človek na tomto projekte chcel urobiť niečo iné. Dochádzalo k neustálym sporom o to, aký druh filmu to má byť. A na to nie som zvyknutý. Nikdy predtým som to nezažil. Nebol to pre mňa príjemný zážitok. Práca v tomto konkrétnom systéme. Cítil som sa ako: Čo tu vôbec robím? Ak je môj hlas len jedným z 80 rôznych ľudí, ktorých názor má rovnakú váhu ako ten môj, tak čo tu robím ako režisér?" (Arsenal83)
- Film se natáčel v České republice (zámek Libochovice), Německu a Dánsku. Točilo se od 5. září do 5. listopadu 2022. (Yardak)
- Postava Anny Barbary je nehistorická a len fikciou spisovateľky Idy Jessen. Režisér Arcel chcel, aby jej postava bola na začiatku len neviditeľná a postupne sa jej význam zvyšoval, o čom diskutoval aj s herečkou Amandou Collin, ako to má presne vyzerať (Arsenal83)
Reklama