Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V roce 1755 se zchudlý kapitán Ludvig Kahlen vydává dobýt drsné, nehostinné dánské vřesoviště se zdánlivě nemožným cílem: vybudovat tu ve jménu krále kolonii. Výměnou za to pro sebe získá tolik vytoužený šlechtický titul. Jediný vlastník této oblasti, nemilosrdný Frederik de Schinkel, se však arogantně domnívá, že tato země patří jen jemu. Když se de Schinkel dozví, že jeho služebná Anna Barbara a její manžel se utekli ukrýt ke Kahlenovi, privilegovaný a zlomyslný majitel vřesoviště přísahá pomstu a dělá vše pro to, aby kapitána vyhnal. Kahlen se nenechá zastrašit a pustí se do nerovného boje – riskuje nejen svůj život, ale i život rodiny uprchlíků, která se kolem něj shromáždila. Šestý celovečerní film Nikolaje Arcela je vynikající historické drama s řadou předností, z nichž ta nejpřesvědčivější je možná nejméně překvapivá. Je jí charisma staré školy, které z plátna vyzařuje díky Madsi Mikkelsenovi v roli muže, jehož mlčenlivou povahu a drsnou statečnost prověřují snad všechny myslitelné útrapy, které ho v Dánsku 18. století mohly potkat. (Film Europe)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (248)

Lacike 

všechny recenze uživatele

Drsný film o drsných ľuďoch v drsných časoch, keď sa nikto s nikým nesral a šľachta mala moc s ktorou dokázali bojovať len tí najhúževnatejší a najvytrvalejší. Niekedy aj na úkor svojho vlastného šťastia. Mads tu v úlohe chudobného vojaka, ktorý sa chce vypracovať vyššie, podáva znova skvelý výkon. Vydarili sa aj ostatné postavy a bolo zaujímavé sledovať vývoj vzťahov medzi nimi. Záporák je ultrasviňa a neviete sa dočkať toho, kedy ho niekto podreže. Film v tomto smere nesklame. Vizuálne to je tiež pôsobivé. Sklamaním je pre mňa len taký zvláštny nematný neslaný koniec. Ani nie tak tým, čo sa stane, ale hlavne ako. Ja by som to ukončil vo chvíli,keď si Mads prišiel po malú a išli spokojne domov. Ale potom ešte nasleduje niekoľko zbytočných minút, v ktorých sledujeme ako sa vyvíjal osud postáv po rokoch. To som sa už nevedel dočkať toho, kedy sa to skončí nadobro. Pôsobilo to viac trpko ako šťastne aj keď definitívny záver je úplný happyend. Práve vďaka záveru nemám chuť si to pustiť znova. Škoda. 7/10. ()

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Musím sa priznať, že chvíľu trvalo kým si ma snímok plnohodnotne získal. Odstupom času, najmä vďaka niektorým veľmi silným pasážam, ktoré solídne vystihovali nie len barbarstvo tamtej doby, ale aj moc a silu vzťahov, ktoré môžu vzniknúť napriek rozdielnemu postaveniu, však musím skonštatovať, že “Bastarden” vo výsledku do bodky napĺňa všetky predpoklady veľmi kvalitnej, historickej drámy, ktorú vďaka záveru kľudne možno zaradiť aj do žánru thrillerového (i keď nie doslovne samozrejme). ()

Reklama

Superpero 

všechny recenze uživatele

Silný příběh, jak se jednotlivec s nezlomnou vůlí pere s osudem. Bojuje proti vrchnosti, ve jménu ještě vyšší vrchnosti, která ho neváhá při nejbližší příležitosti posrat. Bavilo mě to jako obraz doby. Sledovat jak si bohatá šlechta může dovolit defenestrovat komorný, ale na královského vyslance holt musí rafinovaněji. Hlavně to ale funguje emocionálně, kdy vidíme, jak se umanutý Mikkelsen, co musí mít všechno pintlich stává lidskou bytostí s city. Řemeslně a herecky bez výhrad. ()

Dan9K 

všechny recenze uživatele

Emocionálně silný film, který mi nejvíc připomněl Až na krev. Tenhle typ filmů mám asi čím dál radši. I tady je osamocený racionální a drsný chlap, který se vypracoval z úplné nuly a touží dosáhnout víc, jenže doba mu nepřeje. Snaží se vybudovat v historické pustině něco, pro co má málokdo pochopení. On tomu obětuje vše a skoro všichni mu hází klacky pod nohy. A oba filmy jsou obohaceny velice zábavným poměřováním si penisů. I když tady je možná ještě výraznější a zábavnější. Postava Madse Mikkelsena v sobě má asi i větší rejstřík emocí, ačkoliv to dává znát jen minimálně. Výkon Madse Mikkelsena mě hodně bavil, ačkoliv Daniel Day-Lewis je jen jeden. Zážitek si ale odnáším docela podobný a podobně silný z obou filmů. Bastard v sobě přeci jen má více zadostiučinění a pro diváckého přístupu, což se dá brát pozitivně i negativně. Má také výborného záporňáka v podání Simona Bennebjerga, který mi neskutečně připomínal Doctora Who v podání Matta Smithe, takže jsem chvíli hledal modrou telefonní budku. Místo toho jsem ale našel výtečné severské drama, na kterém dělalo tolik Čechů, že by se skoro slušelo uvést Česko mezi země původu. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Mads Mikkelsen je pravděpodobně nejznámější dánský herec současnosti. Jeho popularitu pomohla podpořit účast v několika hollywoodských projektech (Casino Royale, Souboj Titánů z roku 2010, první Doctor Strange, Rogue One: Star Wars Story, náhradník za Johnnyho Deppa v roli Grindelwalda ve třetích Fantastických zvířatech, pátý Indiana Jones nebo především seriál Hannibal), Mikkelsen ovšem pořád nezapomíná na své rodné Dánsko. Vedle účasti v americké produkci tak Mikkelsen občas natočí i něco doma a došlo tak ke vzniku filmů jako Hon, Chlast nebo Rytíři spravedlnosti. Právě Mikkelsen může přispět k tomu, že se těmto dánským filmům dostává více pozornosti, jistě tomu tak bude i Bastarda. Scenárista Rytířů spravedlnosti, Anders Thomas Jensen, se možná se svým kolegou Nikolajem Arcelem spálili u adaptace Temné věže od Stephena Kinga, Arcel jako režisér a spoluscenárista ovšem díky adaptování knihy Ida Jessena rázem nabízí jistou formou vykoupení. Jeho Bastard je totiž skvělý. Sám Mads Mikkelsen si nedávno tak trochu posteskl, že ho většinou nikdo nezve v Americe na casting hlavních hrdinů a většinou ho staví do role záporáků. Hrdinou se tak Mikkelsen může stát alespoň v Bastardovi. V roli Ludviga Kahlena je Mikkelsen skvělý, kdy ukazuje, že srší neskutečným charismatem a přestavuje hrdinu, kterému je strašně snadné fandit. V rámci dvouhodinového filmu Arcel servíruje vtahující záležitost, která snadno evokuje Statečné srdce nebo Posledního samuraje, jenom v dánských a trošku komornějších kulisách. Bastard vlastně působí jako dánský film, který by se v Hollywoodu rozhodně neztratil. Film pracuje s dobovým kontextem a politickou situací v Dánsku v polovině 18. století, zvládá být postupně čím dál tím více emocionálně nepříjemný a ústřední konflikt postupně dělat více a více intimnější. Centrem je přitom pořád boj mezi dobrem a zlem. Ale celé je to zpracované tak působivě a je to celé tak severské, že to celé dělá celý zážitek působivým. Od dobrého historického filmu se tak nějak automaticky čeká perfektní výprava, krásné kostýmy a takzvaná poctivá práce v těch nejmenších detailech. To všechno je na svém místě. Kamera Rasmuse Videbæka je vtahující a v součtu jde o jeden z nejvýraznějších výkonů na pozici kameramana za uplynulý rok. Především i díky několika výrazným kompozicím a chytrým vyhráváním si s tím, co přesně kamera zrovna zobrazuje.  Film zároveň pracuje s motivy o předsudcích, romantickým trojúhelníkem a jedná se ze scenáristického pohledu možná až o příliš ambiciózní pokus. Přes to vše to zázrakem drží pohromadě. Bastard díky tomu zvládne být velkolepý i komorní zároveň. Chvílemi má celý film vyložený westernový nádech, moc přitom vlastně nesejde na tom, že jde do velké míry skutečně o černobílý příběh o čistém dobru proti čistému zlu. Výsledkem je totiž pořád dánský epos, který zvládne diváka správně semlít. I přes zdánlivou černobílost konfliktu pořád nechybí přesah, nejen co se týče politického kontextu. Arcel rozhodně neobjevuje Ameriku, zvládá ovšem za pochodu připomenout ty nejlepší podobná historická dramata. Člověk, který ctí osvědčený respekt a výsledkem je díky tomu výtečná porce. Vzrušující, vtahující a jednoznačně působivá. V centru dění je pořád postava Ludviga Kahlena, oběť systému s nespravedlivými pravidly. Nejedná se o postavu, která by byla bez chyb, Mikkelsen ovšem podává další komplexní výkon, kterým si Kahlen po celou dobu udrží divákovu přízeň. A divák může společně s Kahlenem pomalu obstarávat satisfakci. Bastard je filmem, který podpoří víru v dánskou kinematografii. Nejenom, že se díky opět Madsovi Mikkelsenovi po všech těch hollywoodských záporácích dostává nějaká forma satisfakce, ale především proto, že jde o další strhující dánskou záležitost, kterou Nikolaj Arcel neskonale potěšil a člověk mu rázem odpustí i tu Temnou věž. Již nyní se nachází Bastard v TOP 15 na užším seznamu pro nominaci na Oscara za nejlepší mezinárodní film. Konkurence je možná veliká a Dánové tu svého 5. Oscara nutně dostat nemusejí, pokud by se ovšem Bastard dostal už jen do užší TOP 5 a dočkal se alespoň nominace, bude se jednat o zasloužený výkon. Nejenom díky skutečně fenomenálnímu Mikkelsenovi, který svým výkonem dokáže skutečně strhnout.... () (méně) (více)

Galerie (45)

Zajímavosti (13)

  • Režisér Arcel povedal, že samotné natáčanie nebola až taká zábava. Išlo o na dánske pomery nákladný film, veľa ľudí bolo zapojených a: "Každý jeden človek na tomto projekte chcel urobiť niečo iné. Dochádzalo k neustálym sporom o to, aký druh filmu to má byť. A na to nie som zvyknutý. Nikdy predtým som to nezažil. Nebol to pre mňa príjemný zážitok. Práca v tomto konkrétnom systéme. Cítil som sa ako: Čo tu vôbec robím? Ak je môj hlas len jedným z 80 rôznych ľudí, ktorých názor má rovnakú váhu ako ten môj, tak čo tu robím ako režisér?" (Arsenal83)
  • Film odvodený od bestselleru Idy Jessen "Kaptajnen og Ann Barbara" ("Kapitán a Anna Barbara") je inšpirovaný skutočnými udalosťami (Ludvig Kahlen - Mads Mikkelsen a Frederik de Schinkel - Simon Bennebjerg skutočne existovali). (Arsenal83)
  • Režisér Nikolaj Arcel o filme: „Spôsob, akým rozprávame príbeh, je kino zo starej školy. Film chce divákovi ukázať, že nikdy nemôžete vedieť, ktorým smerom sa život uberie.“ (Arsenal83)

Související novinky

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

31.12.2023

Blíží se konec roku, a tak opět nastal čas na bilancování toho, které filmy a seriály z letošní produkce se umístily nejlépe v ČSFD žebříčku, jehož podoba není ovlivněna ničím jiným než celkovým… (více)

Krásné svátky a PF 2024

Krásné svátky a PF 2024

24.12.2023

Nebýt přesunu druhé Duny na jaro 2024, byl by uplynulý filmový rok výjimečný. I přesto ale byl skvělý, plný filmových překvapení. Tím největším byl “selfmade fenomén” sociálních sítí Barbenheimer,… (více)

36. Evropské filmové ceny ovládla Anatomie pádu

36. Evropské filmové ceny ovládla Anatomie pádu

10.12.2023

V sobotu 9. prosince proběhl v Berlíně 36. ročník slavnostního předávání Evropských filmových cen, které každoročně pořádá v Německu sídlící Evropská filmová akademie. Vítězným snímkem večera se bez… (více)

Reklama

Reklama