Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V roce 1755 se zchudlý kapitán Ludvig Kahlen vydává dobýt drsné, nehostinné dánské vřesoviště se zdánlivě nemožným cílem: vybudovat tu ve jménu krále kolonii. Výměnou za to pro sebe získá tolik vytoužený šlechtický titul. Jediný vlastník této oblasti, nemilosrdný Frederik de Schinkel, se však arogantně domnívá, že tato země patří jen jemu. Když se de Schinkel dozví, že jeho služebná Anna Barbara a její manžel se utekli ukrýt ke Kahlenovi, privilegovaný a zlomyslný majitel vřesoviště přísahá pomstu a dělá vše pro to, aby kapitána vyhnal. Kahlen se nenechá zastrašit a pustí se do nerovného boje – riskuje nejen svůj život, ale i život rodiny uprchlíků, která se kolem něj shromáždila. Šestý celovečerní film Nikolaje Arcela je vynikající historické drama s řadou předností, z nichž ta nejpřesvědčivější je možná nejméně překvapivá. Je jí charisma staré školy, které z plátna vyzařuje díky Madsi Mikkelsenovi v roli muže, jehož mlčenlivou povahu a drsnou statečnost prověřují snad všechny myslitelné útrapy, které ho v Dánsku 18. století mohly potkat. (Film Europe)

(více)

Videa (3)

Trailer 3

Recenze (247)

Necrotongue 

všechny recenze uživatele

Často marně hledám pořádnou dávku chmurné až děsivé atmosféry doprovázené napětím v různých thrillerech a hororech, a teď si připadám jako úplný blb. Vždyť se stačí podívat na nějaký titul o expanzi dánského zemědělství a člověk má chuť sebrat tažné lano a vybrat si pěkný trám na půdě, aby skoncoval se vší tou depresí. Ale pozor! To až potom, co vyjedou závěrečné titulky, protože jde sice o film neveselý (či přímo truchlivý), zato ale krajně dobrý. Jako vesničan (pravda, bez polností ale se zahradou) fakt nemám rád rýpání v hlíně (to radši nějaký chov), tady jsem ale nadšeně přihlížel kapitánově boji za dobrou úrodu proti rozmarům přírody a jiným pohromám. Jak bych mohl nefandit hlavnímu hrdinovi, když ho hrál Mads Mikkelsen, z jehož tváře ta vnitřní bolest přímo čiší a kterému bych klidně věřil, že semen mrkve vypěstoval řádek melounů. Celkový dojem mi trochu pokazil fakt, že opět došlo na kvótování, Dánové ale alespoň nenasadili do akce Keňany. No jo, zachovali se sice realisticky (pokud jste ochotní uvěřit, že by kapitán přesvědčil k práci mé neoblíbené etnikum), ale nadšený jsem z toho nebyl. Ještě větší ťafkou byl pro mě samotný závěr, který pro mě celý snímek tak trochu podryl. / Poučení: Aportování může vést k životnímu závazku. ()

Gwaihir 

všechny recenze uživatele

Zpodobnění tvrdého zápasu s živelností přírody, lidskou podlostí a zvráceností feudálního zřízení v nádherně komorním stylu s lehce westernovým nádechem a místy tíživou a ponurou, hudebním doprovodem výborně dokreslenou, atmosférou a zároveň krásný, i když povětšinou neveselý příběh hrdého a cílevědomého samorosta, jemuž život střídavě dává a bere plnými hrstmi. 100 % ()

Reklama

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Mads Mikkelsen je pravděpodobně nejznámější dánský herec současnosti. Jeho popularitu pomohla podpořit účast v několika hollywoodských projektech (Casino Royale, Souboj Titánů z roku 2010, první Doctor Strange, Rogue One: Star Wars Story, náhradník za Johnnyho Deppa v roli Grindelwalda ve třetích Fantastických zvířatech, pátý Indiana Jones nebo především seriál Hannibal), Mikkelsen ovšem pořád nezapomíná na své rodné Dánsko. Vedle účasti v americké produkci tak Mikkelsen občas natočí i něco doma a došlo tak ke vzniku filmů jako Hon, Chlast nebo Rytíři spravedlnosti. Právě Mikkelsen může přispět k tomu, že se těmto dánským filmům dostává více pozornosti, jistě tomu tak bude i Bastarda. Scenárista Rytířů spravedlnosti, Anders Thomas Jensen, se možná se svým kolegou Nikolajem Arcelem spálili u adaptace Temné věže od Stephena Kinga, Arcel jako režisér a spoluscenárista ovšem díky adaptování knihy Ida Jessena rázem nabízí jistou formou vykoupení. Jeho Bastard je totiž skvělý. Sám Mads Mikkelsen si nedávno tak trochu posteskl, že ho většinou nikdo nezve v Americe na casting hlavních hrdinů a většinou ho staví do role záporáků. Hrdinou se tak Mikkelsen může stát alespoň v Bastardovi. V roli Ludviga Kahlena je Mikkelsen skvělý, kdy ukazuje, že srší neskutečným charismatem a přestavuje hrdinu, kterému je strašně snadné fandit. V rámci dvouhodinového filmu Arcel servíruje vtahující záležitost, která snadno evokuje Statečné srdce nebo Posledního samuraje, jenom v dánských a trošku komornějších kulisách. Bastard vlastně působí jako dánský film, který by se v Hollywoodu rozhodně neztratil. Film pracuje s dobovým kontextem a politickou situací v Dánsku v polovině 18. století, zvládá být postupně čím dál tím více emocionálně nepříjemný a ústřední konflikt postupně dělat více a více intimnější. Centrem je přitom pořád boj mezi dobrem a zlem. Ale celé je to zpracované tak působivě a je to celé tak severské, že to celé dělá celý zážitek působivým. Od dobrého historického filmu se tak nějak automaticky čeká perfektní výprava, krásné kostýmy a takzvaná poctivá práce v těch nejmenších detailech. To všechno je na svém místě. Kamera Rasmuse Videbæka je vtahující a v součtu jde o jeden z nejvýraznějších výkonů na pozici kameramana za uplynulý rok. Především i díky několika výrazným kompozicím a chytrým vyhráváním si s tím, co přesně kamera zrovna zobrazuje.  Film zároveň pracuje s motivy o předsudcích, romantickým trojúhelníkem a jedná se ze scenáristického pohledu možná až o příliš ambiciózní pokus. Přes to vše to zázrakem drží pohromadě. Bastard díky tomu zvládne být velkolepý i komorní zároveň. Chvílemi má celý film vyložený westernový nádech, moc přitom vlastně nesejde na tom, že jde do velké míry skutečně o černobílý příběh o čistém dobru proti čistému zlu. Výsledkem je totiž pořád dánský epos, který zvládne diváka správně semlít. I přes zdánlivou černobílost konfliktu pořád nechybí přesah, nejen co se týče politického kontextu. Arcel rozhodně neobjevuje Ameriku, zvládá ovšem za pochodu připomenout ty nejlepší podobná historická dramata. Člověk, který ctí osvědčený respekt a výsledkem je díky tomu výtečná porce. Vzrušující, vtahující a jednoznačně působivá. V centru dění je pořád postava Ludviga Kahlena, oběť systému s nespravedlivými pravidly. Nejedná se o postavu, která by byla bez chyb, Mikkelsen ovšem podává další komplexní výkon, kterým si Kahlen po celou dobu udrží divákovu přízeň. A divák může společně s Kahlenem pomalu obstarávat satisfakci. Bastard je filmem, který podpoří víru v dánskou kinematografii. Nejenom, že se díky opět Madsovi Mikkelsenovi po všech těch hollywoodských záporácích dostává nějaká forma satisfakce, ale především proto, že jde o další strhující dánskou záležitost, kterou Nikolaj Arcel neskonale potěšil a člověk mu rázem odpustí i tu Temnou věž. Již nyní se nachází Bastard v TOP 15 na užším seznamu pro nominaci na Oscara za nejlepší mezinárodní film. Konkurence je možná veliká a Dánové tu svého 5. Oscara nutně dostat nemusejí, pokud by se ovšem Bastard dostal už jen do užší TOP 5 a dočkal se alespoň nominace, bude se jednat o zasloužený výkon. Nejenom díky skutečně fenomenálnímu Mikkelsenovi, který svým výkonem dokáže skutečně strhnout.... () (méně) (více)

salisbury 

všechny recenze uživatele

V kinech teď vyrašil dánský film s názvem Bastard, ve kterém baronuje Mads Mikkelsen, který by svým charismem mohl zatloukat hřebíky na první dobrou. Film je abnormálně skvělý a to nejen díky Madsově hereckému umu, který by mohl rozdávat po barelech. Režie se ujmul Nikolaj Arcel, který se blýskl v minulosti filmem Královská aféra a nyní svůj záblesk Bastardem zdatně překonal. Snímek se natáčel i v našich končinách, takže zdatné oko uzří kupříkladu Libochovický zámek a v závěrečných titulcích nejedno české jméno. Závěrem mohu hrdě prohlásit, že jsem po dlouhé době viděl film, za který se žádný autor nemusí stydět a já se zas nemusím stydět za to, že jsem tohoto Bastarda pln emočních křivek viděl. ()

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Mads Mikelsen jako zásadový farmář, který se nechce zdát svého "kousku" půdy. Premisa ze které by mohl být akčně, dobrodružný kousek je v tomto případě pomalým a nikam nespěchajícím historickým dramatem, kde nedojde na velkolepé bitvy a většina interakcí je slovní. Pocitově o půl hodiny delší, pěkně vypadající ale bohužel minimálně gradující film, který by bez Madse prošuměl a skončil v zapomnění. ()

Galerie (44)

Zajímavosti (13)

  • Dom, ktorý postavil Ludvig von Kahlen, už neexistuje a jeho poloha nie je známa. Pamätný kameň s jeho menom bol osadený v parku Kongenshus Memorial Park. (Stillborn83)
  • Režisér Nikolaj Arcel priznal, že šlo o finančne náročný projekt a nebolo preto ľahké získať pre neho financie. Všetko sa ale zmenilo s nástupom Madsa Mikkelsena. Keď ten potvrdil účasť vo filme, odrazu so sponzormi nebol problém. Ako povedal: "Všetko vo vašom živote je oveľa jednoduchšie, keď sa do toho zapojí Mads." (Arsenal83)

Související novinky

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

31.12.2023

Blíží se konec roku, a tak opět nastal čas na bilancování toho, které filmy a seriály z letošní produkce se umístily nejlépe v ČSFD žebříčku, jehož podoba není ovlivněna ničím jiným než celkovým… (více)

Krásné svátky a PF 2024

Krásné svátky a PF 2024

24.12.2023

Nebýt přesunu druhé Duny na jaro 2024, byl by uplynulý filmový rok výjimečný. I přesto ale byl skvělý, plný filmových překvapení. Tím největším byl “selfmade fenomén” sociálních sítí Barbenheimer,… (více)

36. Evropské filmové ceny ovládla Anatomie pádu

36. Evropské filmové ceny ovládla Anatomie pádu

10.12.2023

V sobotu 9. prosince proběhl v Berlíně 36. ročník slavnostního předávání Evropských filmových cen, které každoročně pořádá v Německu sídlící Evropská filmová akademie. Vítězným snímkem večera se bez… (více)

Reklama

Reklama