Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V roce 1755 se zchudlý kapitán Ludvig Kahlen vydává dobýt drsné, nehostinné dánské vřesoviště se zdánlivě nemožným cílem: vybudovat tu ve jménu krále kolonii. Výměnou za to pro sebe získá tolik vytoužený šlechtický titul. Jediný vlastník této oblasti, nemilosrdný Frederik de Schinkel, se však arogantně domnívá, že tato země patří jen jemu. Když se de Schinkel dozví, že jeho služebná Anna Barbara a její manžel se utekli ukrýt ke Kahlenovi, privilegovaný a zlomyslný majitel vřesoviště přísahá pomstu a dělá vše pro to, aby kapitána vyhnal. Kahlen se nenechá zastrašit a pustí se do nerovného boje – riskuje nejen svůj život, ale i život rodiny uprchlíků, která se kolem něj shromáždila. Šestý celovečerní film Nikolaje Arcela je vynikající historické drama s řadou předností, z nichž ta nejpřesvědčivější je možná nejméně překvapivá. Je jí charisma staré školy, které z plátna vyzařuje díky Madsi Mikkelsenovi v roli muže, jehož mlčenlivou povahu a drsnou statečnost prověřují snad všechny myslitelné útrapy, které ho v Dánsku 18. století mohly potkat. (Film Europe)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (241)

Marigold 

všechny recenze uživatele

Sympatický film se sympaticky nesympatickou postavou hrdiny, kterého dopředu žene zraněná ctižádost. V Bastardovi se sváří seriózní historická epika s trochu červenoknihovnovými twisty, které nakonec filmu zabrání působivě završit Kahlenův osud jako veskrze tragické a sebedestruktivní figury. Bastard působí jako film, který na vřesovištích hledá sám sebe. Arcel naštěstí povýšil svou režii nad trochu televizní Královskou aféru, Rasmus Videbæk nádherně zadýmil šerosvity a Mads svého nepřístupného papánka vykrojil s tradiční precizností. V závěru film pošilhává po tvrdém direktu, ale nakonec volí bezpečnou cestu přílohových brambor, které neurazí, ale ani extra nezasytí. ()

major.warren 

všechny recenze uživatele

RECENZE: Mikkelsenův Bastard pěstuje brambory a jde na dřeň vyčerpání - Českokrumlovský deník Nejen v rámci festivalu Scandifest, ale i v běžných kinech můžete od 18. ledna zhlédnout dánského kandidáta na Oscara, koprodukční snímek Bastard. Mimo to, že vznikal i v České republice (např. na zámku Libochovice), zaujme především svou surovostí a také kabátem historického dramatu s prvky westernu. Evropa, 18. století, vyhaslé jutské vřesoviště. Zasmušilý, samotou zmítaný, ovšem o to odhodlanější kapitán Ludvig Kahlen (nedostižný Mads Mikkelsen) neúnavně zdolává zdánlivě neúrodnou půdu. Na místě chce vybudovat kolonii a získat tak od krále přízeň i šlechtický titul. Prvních dvacet minut Bastarda svojí atmosférou připomene oscarové Až na krev, kde se pro změnu antihrdina v podání Daniela Day-Lewise pokoušel dobýt ladem ležící pole s ropou. Od Day-Lewisova kapitalisty Mikkelsenova donkichotsky umanutého protagonistu však dělí zejména vyšší principy mravní, jež jdou ruku v ruce s Kahlenovým důstojnickým postavením. Režisér Nikolaj Arcel a scenárista Anders Thomas Jensen divákům nic nevysvětlují. Zkrátka zaútočí a nedají vydechnout. Jejich Bastard je komplexním portrétem vůle a zarputilosti, stejně jako zkaženosti a úpadku. Kahlen zde stojí nejen napospas nemilosrdné přírodě, díky níž jeho sen přijde mnohokrát málem vniveč, ale také proti rozmáchlosti aristokracie. Klíčovým protivníkem v realizaci promyšleného plánu se mu stává psychopatický šlechtic, další z oněch nenasytných mocipánů, jenž se nezdráhá uškvařit uprchlého poddaného, natož pak požádat o ruku vlastní sestřenku. Je pastvou pro oči sledovat vynikajícího Madse Mikkelsena ve zcela netradiční roli, zvláště když je hlavním tahounem; koneckonců samotný režisér během propagace filmu připustil, že teprve s obsazením dánské hvězdy se podařilo projekt finančně zajistit. Rozpětí Mikkelsenova hereckého profilu je neuvěřitelné. Herec je zde docela jiný, než jak ho známe ze snímků Casino Royale, Chlast či Indiana Jones a Nástroj osudu. Vyprávění je nazíráno z pohledu Kahlena, do jehož cesty postupně vplouvají další figurky od dobráckého kněze přes neukojitelnou služebnou až po nikam nepatřící dívku, jejíž mrštnost křížená dětskou nevinností zasáhne i jinak nepřístupného kapitána. Například když je podroben srdcervoucímu rozhodnutí, zda pro klid německých osadníků poslat holčičku s barvou pleti symbolizující neštěstí pryč do kláštera. Formálně vyniknou nápadité dekorace přepychových sídel, vyváženě se střídající s chladnými obrazy liduprázdné pustiny. I skvělá hudba skladatele Dana Romera zde získává svou roli. Nadbytečně vyznívá snad až jen příliš rozvláčný epilog, který jako by mermomocí toužil objasnit, jak to s vřesovištěm skončilo. Přitom Kahlenovo prozření, značené návratem pro domorodou svěřenkyni, by k finálnímu dojmu sedělo lépe. Celkově však Bastard patří mezi díla pevná a přímá, takže každý náznak tklivosti vykoupí buďto zobrazením všedních děsů či strohou poznámkou vizionáře, jenž striktně odmítá, byť jen o milimetr uhnout ze své představy: „Na brambory se sahat nebude!“ 80% () (méně) (více)

Reklama

TedGeorge 

všechny recenze uživatele

Ludwig Kahlen (Mikkelsen) se pokusil ovládnout chaos, jal se jménem dánského krále rekultivovat vřesoviště v zemi nikoho a režisér Nikolaj Arcel se po zklamavší Temné věži více než vykoupil. Neviděl jsem trailer, o existenci Bastarda jsem ještě před týdnem neměl nejmenší tušení a teď v myšlenkách neustále odbíhám zpět na nehostinné pláně za hrdým kapitánem. Pomalu budované historické drama o paličatém válečném veteránovi, jenž se po letech vrací do domoviny s možná až příliš ambiciózním snem, který se nesetkává s pochopením krutého feudálního světa okolo něj, vám každopádně nedá nic zadarmo. A je to dobře. Ona pověstná severská drsnost a neúprosnost v kombinaci s nám neznámou látkou zaručuje, že od začátku nebudete tušit, jestli jde válečný veterán s buldočí povahou po té správné cestě. Není to poprvé ani naposledy, kdy snímek stojí a padá na Madsi Mikkelsenovi. Zapomeňte teď na mdlého záporáka v Indiana Jonesovi. Mads je herecký démon, který sice nehne ani brvou, ale vy budete přesto cítit, jak to v něm vře. Především ve chvílích, kdy je nucený stoicky „oponovat“ mimořádně proradnému Frederiku de Schinkelovi, nebudete napětím ani dýchat a v duchu také Madsovi doporučíte nějaký kreativní způsob, jak šlechtici ublížit. No a tady možná trochu pozor. Ne že byste se nějaké té krvavé pomsty nedočkali, ale ve snímku se místo velkých činů spíše spoléhá na malá pragmatická rozhodnutí, která rozhodují o životě a smrti. Takže jenom pro jistotu, nečekejte proboha akční nářez, během něhož bude charismatický herec řvát „Friheeeeed!“ (Svobodáááá!). Nic to nemění na tom, že jsem zase jednou měl velkou radost z vtahující (byť pro někoho možná trochu pomalé) filmařiny. ()

Necrotongue 

všechny recenze uživatele

Často marně hledám pořádnou dávku chmurné až děsivé atmosféry doprovázené napětím v různých thrillerech a hororech, a teď si připadám jako úplný blb. Vždyť se stačí podívat na nějaký titul o expanzi dánského zemědělství a člověk má chuť sebrat tažné lano a vybrat si pěkný trám na půdě, aby skoncoval se vší tou depresí. Ale pozor! To až potom, co vyjedou závěrečné titulky, protože jde sice o film neveselý (či přímo truchlivý), zato ale krajně dobrý. Jako vesničan (pravda, bez polností ale se zahradou) fakt nemám rád rýpání v hlíně (to radši nějaký chov), tady jsem ale nadšeně přihlížel kapitánově boji za dobrou úrodu proti rozmarům přírody a jiným pohromám. Jak bych mohl nefandit hlavnímu hrdinovi, když ho hrál Mads Mikkelsen, z jehož tváře ta vnitřní bolest přímo čiší a kterému bych klidně věřil, že semen mrkve vypěstoval řádek melounů. Celkový dojem mi trochu pokazil fakt, že opět došlo na kvótování, Dánové ale alespoň nenasadili do akce Keňany. No jo, zachovali se sice realisticky (pokud jste ochotní uvěřit, že by kapitán přesvědčil k práci mé neoblíbené etnikum), ale nadšený jsem z toho nebyl. Ještě větší ťafkou byl pro mě samotný závěr, který pro mě celý snímek tak trochu podryl. / Poučení: Aportování může vést k životnímu závazku. ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Spoilery! Mads Mikkelsen je fantastický herec, kterého jsem doposud neviděl něco zahrát jinak než skvěle. Potěšila mě možnost nahlédnout do 18. století v Dánsku, což není oblast ani období, které by bylo ve filmech běžné. Příběh má úžasnou atmosféru, kdy se režisérovi podařilo z pěstování brambor udělat hodně napínavou záležitost, kdy na úrodě závisel dokonce i život ústředních postav. Záporák byl úžasný a vyvolával ve mně chuť ho brutálním způsobem zprovodit ze světa za jakoukoli cenu. Dlouho jsem necítil takový pocit zadostiučinění, když si ho vychutnala jeho služebná. [79 %] ()

Galerie (44)

Zajímavosti (11)

  • Mads Mikkelsen sám pomáhal formovať svoju postavu, režisér Arcel o tom povedal: "Dúfal som, že vytvorím zložitejšiu postavu, než Mads dostal v Kráľovskej afére, kde chce jeho postava v podstate zachrániť svet. Mads mi s tým naozaj pomohol. Mads je odvážny herec. A zakaždým, keď sme si on a Anders Thomas Jensen spolu sadli do miestnosti, bol to najmä Mads, ktorý bol veľmi neústupný, aby sme vytvorili postavu, ktorá bola veľmi reálna z hľadiska jeho vlastnej psychológie. Na začiatku sme si mysleli, že by sme mu mali ukázať, že je trochu starostlivejší. Ale Mads povedal: 'Nie, musí byť tvrdý, bezcitný.' Naozaj mi pomohol vyformovať postavu v scenári." (Arsenal83)
  • Režisér Nikolaj Arcel o filme: „Spôsob, akým rozprávame príbeh, je kino zo starej školy. Film chce divákovi ukázať, že nikdy nemôžete vedieť, ktorým smerom sa život uberie.“ (Arsenal83)
  • Režisér Nikolaj Arcel priznal, že šlo o finančne náročný projekt a nebolo preto ľahké získať pre neho financie. Všetko sa ale zmenilo s nástupom Madsa Mikkelsena. Keď ten potvrdil účasť vo filme, odrazu so sponzormi nebol problém. Ako povedal: "Všetko vo vašom živote je oveľa jednoduchšie, keď sa do toho zapojí Mads." (Arsenal83)

Související novinky

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

31.12.2023

Blíží se konec roku, a tak opět nastal čas na bilancování toho, které filmy a seriály z letošní produkce se umístily nejlépe v ČSFD žebříčku, jehož podoba není ovlivněna ničím jiným než celkovým… (více)

Krásné svátky a PF 2024

Krásné svátky a PF 2024

24.12.2023

Nebýt přesunu druhé Duny na jaro 2024, byl by uplynulý filmový rok výjimečný. I přesto ale byl skvělý, plný filmových překvapení. Tím největším byl “selfmade fenomén” sociálních sítí Barbenheimer,… (více)

36. Evropské filmové ceny ovládla Anatomie pádu

36. Evropské filmové ceny ovládla Anatomie pádu

10.12.2023

V sobotu 9. prosince proběhl v Berlíně 36. ročník slavnostního předávání Evropských filmových cen, které každoročně pořádá v Německu sídlící Evropská filmová akademie. Vítězným snímkem večera se bez… (více)

Reklama

Reklama