poster

Zářivá světla velkoměsta

  • USA

    Bright Lights, Big City

Drama

USA / Japonsko, 1988, 110 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Vančura
    ***

    Zhlédnuto bezprostředně po dočtení stejnojmenné románové předlohy Jaye McInerneyho (z něhož se nedávno stal můj nový literární oblíbenec, kdy jsem od něj v rychlém sledu přečetl vše, co mu vyšlo v češtině - "Zářivá světla velkoměsta", "To už je život", "Modelové chování" a "Marilyn a já"), který k tomuto filmu i sám napsal scénář. Ani kdybych neznal předlohu, nemohu bych být s její filmovou adaptací spokojený. ZÁŘIVÁ SVĚTLA VELKOMĚSTA jsou filmovou esencí osmdesátek, se vším, co k tomu patří (ušmudlaná kamera, příšerná hudba & móda & účesy, hnusná auta, internet & mobily & počítače zatím v nedohlednu, všichni pořád někomu telefonují z pevných linek nebo telefonních budek a nechávají někomu vzkazy na záznamníku, nebo chytají taxíka, přesouvají se do nějakého klubu, domlouvají si schůzky, a sjíždějí se na záchodech kokainem). Ostatně i představitel hlavní role - Michael J. Fox - je hercem, který byl s osmdesátkami nerozlučně spjatý, a v nichž prožil svůj profesní vrchol, k němuž se už nikdy později nepřiblížil (pokud jde o jeho typovou (ne)vhodnost pro roli v tomto filmu, nemůžu se pořád rozhodnout, jestli mi tam seděl, nebo ne, ale spíš to druhé). Největší problém je, že film nedokáže zprostředkovat hlavní kouzlo románu, které spočívá v netradičním vyprávění v 2. osobě a v sevřené formě, v níž román zběsile pádí ke svému konci - ne nadarmo se kniha považuje za jednu z nejzásadnějších generačních výpovědí 80. let (a přirovnává dokonce k J. D. Salingerovi, s čímž už mám dost problém). Z vyprávění ve 2. osobě zbylo jen pár zbytečných voiceoverů a z knihy se vypustilo i víc věcí - hlavní dva motivy ale naštěstí zůstaly, a v jejich rozvíjení je nakonec film nejzajímavější (jde o smrt Jamieho matky a odchod jeho manželky) - v dlouhé scéně, kdy opilý Jamie líčí bývalé kolegyni z práce, jak ho opustila manželka, se mu celkem daří vyvolat sympatie; člověk prostě musí soucítit s tím mladým mužem (v knize je mu 24), který je jinak hodný a nadějný a literárně talentovaný a bůhvíco ještě (hlavní postava btw. vykazuje celou řadu autobiografických rysů s McInerneyem), ale v jednu chvíli se mu to nějak celé sesypalo a je toho na něj moc - umře mu matka, opustí ho manželka, a vyhodí ho z práce. Na jednoho živáčka až moc nálože najednou... Film jsem zhlédl v mizerném českém dabingu, který výslednému dojmu také dvakrát nepřidal, a tak za sebe nakonec nemám problém napsat, že tenhle film je zcela zbytečný a neexistuje důvod, proč se na něj dnes ještě dívat - existuje bambilion lepších filmů o drogách i zpackaném životě.(3.3.2015)

  • slunicko2
    ***

    Manhattanský editor hledá sám sebe aneb Emocionální quadraplegik v akci. 1) Když je v obsazení filmu Michael J. Fox, snímek musím vidět. Většinou (ani tentokrát) se nezklamu. 2) Boj s vlastními démony, ať jsou jimi drogy, alkohol, autorská chandra či deprese ze zklamané lásky, je vděčné divácké téma. I když nečumím s otevřenou hubou, nemohu říci, že námět by nebyl zpracován atraktivně. 3) Fyzická přitažlivost Michaela J. Foxe (přinejmenším pro mě) a jeho neokázalé decentní herectví mi poskytly příjemný filmový zážitek.(15.11.2010)

  • eye candy
    ****

    Dost neobvyklý snímek (na MJ Foxe), kterému, alespoň z mého pohledu, hodně přidává taková ta příjemná atmosféra 80tek, kdy všechno bylo možný a všechno bylo cajk. Pro mě byly vrcholem filmu dvě scény. Jedna, jak si Jamie povídá s umírající mámou. Druhá (a ta asi nejlíp vystihuje příběh tohoto snímku), ve které se Jamie snaží na módní přehlídce promluvit si s Amandou. Od začátku je jasný, že Jamie strašně vybouchne a udělá řádnou ostudičku. V kontrastu do toho zní na pozadí sladká hudba Jennifer Hall - ice cream days. / http://www.youtube.com/watch?v=9BmkxmMKbUI /(23.9.2013)

  • Master19
    ***

    Zdá se mi, že se roztomilý, až dětský Michael J. do role zhýralého chlapáka, kterému jsou alkohol a drogy přednější, než cokoliv jiného, nehodí. Jeho výrazová paleta sice dohání hodně, ale stejně mi například scéna, kdy se sápe po o hlavu větší Vicky (nic na tom nemění, že jí hraje jeho budoucí žena Tracy Pollan), přijde poněkud zvláštní. Každopádně jde o nadprůměrný film s tématikou drog a jejich působení na všeobecné chování člověka.(11.2.2008)

  • Gilmour93
    ***

    Zatímco v zaměstnání zajímají Jamieho Conwaye při redigování fakta, v osobním životě před nimi utíká. Pomocí vodky, vína, kokainu a valia se vyrovnává s bolestí ze ztráty, sebelítostí a vlastní slabou vůlí čelit nepřízni osudu. Když mu někdo podá pomocnou ruku, nevidí ji. Toho, kdo ho tahá za nohu ke dnu, nepřehlédne. Ono taky co v New Yorku dělat, když všechny jeho kamarádky jsou maskulinní typy, nebo chlapi převlečení za ženskou? To jen můžete brát koks a nebo jet navštívit doktora Emmetta Browna. I když při pohledu na něj je jasné, že v něčem jede taky a není to DeLorean.. M.J.Fox se do role yuppieho na scestí typologicky příliš nehodil, ale hereckým výkonem tento handicap hravě smazal. Závislost může být únik, jak ale uniknout před ní..?(22.12.2014)

  • - Místo kokainu bylo použito sušené mléko. (Fenk)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace